Den rhizomatiska skolan finns överallt

Inlagd den 21 maj 2009 kl 11:37 i Framtidens lärande

…och mår bra både av näring och motstånd

Under två dagar på Framtidens lärande försöker jag fånga signaler… tolka vilka nätverk som just nu säger vad… och ungefär så här blir det:

- från politiken hörs mest analyser som vi som arbetar med frågorna på andra platser redan konstruerat och det kan väl knappast vara politikens uppgift eller?
- från IKT-pedagoghåll: Vi har börjat göra webb 2.0 och det fungerar!
- från DiU: Vill ni ha oss som katalysator på nationell nivå i dessa frågor fortsätter vi gärna…
- från forskare: vare sig vi vill det eller inte så sker paradigmskiftet (identiteter omformas, homo contextus etableras, rhizomet som anti-metafor för kunskap)…
- från YBC-eleverna: vi som har fått förmånen att göra det här också på era villkor (i borgarfred med den disciplinerande skolan och väl medvetna om att de ändå skulle göra) kan acceptera och bejaka detta…
- från näringslivet: vi mäter och bedömer produkten av skolans verksamhet med andra verktyg… men exakt hur denna bedömning går till kan eller vill vi inte säga…

Homocontextus
Skärmdump ur Teemu Arinas Escaping the Age of Speed: New Paradigms of Learning as Impacted by Social Technologies

Några av de brännande heta frågorna är om vi mäktar med att göra nytt inom ett gammalt begrepp (skola), om det finns något alternativt begrepp (knappast), om alla ska med (YBC i de södra förorterna?), om motrörelsen mot “the UK mistake of over-testing against narrow targets” kan etablera ett mer tidsenligt kunskapsbegrepp som går att förankra politiskt, om den ekonomiska krisen kan utnyttjas (IT-infrastruktur går att göra enklare och billigare), om det ändå går att tänka sig en förskjutning i begreppet skola genom nya ord framför, bakom eller ihop (rhizomatisk skola funkar ju knappast, men det finns säkert bättre förslag…)

“Make rhizomes, not roots, never plant! Don´t sow, grow offshoots! Don´t be one or multiple, be multiplicities!” ur A Thousand Plateaus

Wikipedia om rhizome

Kommentarer

  • Joachim Thornström: 21 maj 2009

    Du är så klok att hälften vore nog. Tack för att du spiller över lite på oss andra.

Skriv kommentar


Get the Flash Player to see the slideshow.

Välkommen till Framtidens lärande - nästa steg


Framtidens lärande – tillsammans skapar vi framtidens skola! – en arena och ett verktyg i kommunens utvecklingsarbete

Arrangörer

Koordinatorer

Arkiv

Skriv inlägg

 

Nyhetsbrev

Namn

E-postadress

Sätt din kommun på kartan

egen_dator_karta
DIUs karta över kommuner med satsningar på egen dator. Finns din kommun med? Läs mer

DIU

Följ reportage, debatt, mm i tidskriften DIU i tryck eller i urval på webben

Senaste inläggen

Senaste kommentarer