En glimt av framtidens lärande i dagens skola

Inlagd den 29 mars 2011 kl 18:39 i Övrigt

anna_karlsson_vrs_webbJag hade förmånen att prata med och lyssna på en fantastisk människa och lärare i torsdags, Anna Karlsson på Viktor Rydbergs samskola i Djursholm. Hon har många idéer och planer och vågar försöka och prova nytt.

När Anna Karlsson började som lärare på Viktor Rydbergs samskolap fick hon en tablet-PC att integrera i undervisningen, och då blev hon, som hon säger själv; “lite kär”. Anna började leka runt, hitta nya användningsområden och det ledde till en rad kreativa lösningar, både lyckade och mindre lyckade. Hon har bland annat haft prov på datorn med sina elever och låtit dem ha nätverket påslaget, hon har använt sig av facebook i klassrummet och har använt sig av dokument där man kan bjuda in varandra att samarbeta för läxor och portfolio till barnen.

Jag, som själv förespråkar mycket teknologi i skolan, är glad att det finns personer som vågar experimentera på detta vis.

Tyvärr finns det ju också lärare som inte vågar, Anna nämner bland annat att vissa medlemmar i lärarkåren var lite rädda för att ta in den nya tekniken men när de testade ledde det enbart till positiva erfarenheter. Det här verkar vara ett ganska återkommande problem under hela skolriksdagen, att en del lärare är rädda för att pröva det nya eller helt enkelt inte tror att det kommer fungera, varken tekniskt eller på klassrumsbasis.

Jag hoppas att alla grymma politiker som såg detta och många andra tar till sig detta och ser till att komma på ett bra sätt att lära lärarna att teknik är bra i mångt och mycket och inget att vara rädd för, för är de rädda kommer de inte heller att experimentera och det måste ju ändå vara det huvudsakliga målet, så att alla kan bli precis lika drivkraftiga och modiga som Anna Karlsson med de nya medierna!

Amanda Forsman-Sundell
Foto: Amanda Forsman-Sundell

Kommentarer

  • Tomas: 1 april 2011

    Hej!

    Jag provade för 3,5 år sedan att bygga upp en hemsida med klassen för bloggverksamhet, klassinformation, portfolio mm. Men hör och häpna över att eleverna (14 åringar) och föräldrarna inte var mogna för att digitalisera skolarbetet. De ville hellre jobba som förrut. Jag fick efter 1 år snällt gå tillbaka tillden tradtionella undervisningen för att eleverna och föräldrarna krävde det.

Skriv kommentar


Get the Flash Player to see the slideshow.

Välkommen till Framtidens lärande - nästa steg


Framtidens lärande – tillsammans skapar vi framtidens skola! – en arena och ett verktyg i kommunens utvecklingsarbete

Arrangörer

Koordinatorer

Arkiv

Skriv inlägg

 

Nyhetsbrev

Namn

E-postadress

Sätt din kommun på kartan

egen_dator_karta
DIUs karta över kommuner med satsningar på egen dator. Finns din kommun med? Läs mer

DIU

Följ reportage, debatt, mm i tidskriften DIU i tryck eller i urval på webben

Senaste inläggen

Senaste kommentarer