Vad borde en skola vara?

Inlagd den 10 februari 2012 kl 16:06 i Övrigt

Av Camilla Hending och Troed Troedson

Vi har, med stigande begeistring, läst en liten men stor bok om en skola. Skolan är YBC i Nacka och boken heter ”Vad kan en skola vara?”. Egentligen skulle den här reflektionen kunna förkortas och koncentreras till ett av de många citaten i boken.

”Jag vill inte förbereda mig för verkligheten, jag vill leva i den nu”

Så säger nämligen en av de elever som beskriver sin skola. Meningen vänder vår föreställning om vad en skola borde vara och ger också en utmärkt förklaring till varför hela boken, och skolan, är så entusiasmerande. YBC är en plats där man vill vara, inte en nödvändig träningsanstalt för något som man hoppas skall hända senare och bokens stora värde är att vi som läser faktiskt får tillbringa några timmar på YBC. Vi möter engagerade lärare och elever på precis det ostrukturerade sätt som det skulle ha inneburit om vi vandrat runt i skolan. Upplägget med många röster ger oss precis den känsla av bredd, mångfald och olika perspektiv som vi tror är skolans kännetecken och de korta, nästan rapsodiska, nedslagen i olika ämnen, situationer och händelser skapar nyfikenhet på vad som finns under och bortom.

De viktigaste reflektionerna är naturligtvis inte de som gäller boken och dess utformning utan de som avser skolan och dess egenskaper. Den kanske viktigaste pedagogiska tråden handlar om lärande. På YBC skapas situationer som, precis som i alla andra skolor, bygger på en skola, en klass, en lärare och ett problem. Istället för en källa, en åsikt och en lösning, som i den klassiska skolsituationen, uppmuntrar man 1.4 miljoner källor, åsikter och lösningar.

En av de viktigaste metoderna för att nå en sådan mångfald är ansträngningen att skapa en skola som är mer sammanflätad med samhället utanför. Man strävar ständigt efter att riva gränserna mellan samhället utanför och skolan innanför.

En spännande och faktiskt lite provocerande del av historien är att det är en kommunal skola. Det är alltså en verksamhet som ligger inom ramen för alla de regler som traditionellt sett sägs hindra oss från att skapa en verkligt ny och progressiv lärmiljö. Det som skiljer YBC från andra kommunala skolor är inte regelverk eller bakomliggande resurser utan i stället modet att våga gå en annan väg och att följa den hela vägen ut. Från vision till verksamhet med ett hus fullt av nyfikna lärare och engagerade elever. Den sista meningen är viktigare än vad du kanske tror vid första anblicken. Ett så spännande projekt kräver alltså nyfikna lärare och engagerade elever i ännu högre grad än nyfikna elever och engagerade lärare. Även här är integration och gränsupplösning nyckelord. Rast och lektion, lärare och elev, lärande och lust är sammanflätat så att det känns mer eller mindre meningslöst att överhuvudtaget försöka upprätthålla skillnaderna.

Mest av allt ger boken oss hopp, och övertygelse, om att det faktiskt går att göra en skola som är så mycket bättre, så mycket mer spännande och så mycket mer kompetent. Det som skiljer YBC från mängden tycks egentligen bara vara graden av övertygelse hos rektor, föräldrar, elever, lärare och politiker. Läs boken, bli övertygad och se till att fler skolor blir som de skulle kunna vara!

Camilla Hending och Troed Troedson

”Vad kan en skola vara?”, Peter Becker, Annelie Drewsen. Utgiven av Stiftelsen DIU med stöd av Internetstiftelsen, nov 2011. ISBN 978-91-980003-0-6. Ladda ned ditt eget exemplar av provupplagan

Kommentarer

  • Peter Becker: 11 februari 2012

    Roligt om den inspiration vi känt – och mött inte minst från ybc-eleverna – går fram ur sidorna….

    Hopp är precis det jag tycker ybc ger oss. Och detta är en vanlig/ och ovanlig/ kommunal skola.

    /Peter

  • Mladen: 21 februari 2016

    Jag hittade din blogg ff6r ett par dag sedan och jag e4r fre4lst!Du moreaitvr och inspirerar en tre4ningsglad tjej.Du tar upp djupa fre5gor och jag tycker du e4r en enormt stark ff6rebild som ff6rlorat en ne4ra men e4nde5 lyckas hitta gle4dje i livet och bjuda pe5 humor och iste4llet ff6r att le5ta det ff6rstf6ra dig se5 tycks det gf6ra dig till en starkare me4nniska en superJenni!Se5 TACK ff6r en kanonblogg och man fe5r mf6jligheten att dras med i din humor,ditt leende och det de4r je4vlaranamat pe5 gymmet!

Skriv kommentar


Get the Flash Player to see the slideshow.

Välkommen till Framtidens lärande - nästa steg


Framtidens lärande – tillsammans skapar vi framtidens skola! – en arena och ett verktyg i kommunens utvecklingsarbete

Framtidens lärande – nästa steg! 2016

Arrangörer

Koordinatorer

Arkiv

Skriv inlägg

 

Nyhetsbrev

Namn

E-postadress

Sätt din kommun på kartan

egen_dator_karta
DIUs karta över kommuner med satsningar på egen dator. Finns din kommun med? Läs mer

Nätverk kring skriv- och läs med dator


Under Framtidens lärande 2010 startades ett nationellt nätverk kring skriv- och läsintroduktion med datorn som pedagogiskt verktyg. Läs mer

DIU

Följ reportage, debatt, mm i tidskriften DIU i tryck eller i urval på webben

Senaste inläggen

Senaste kommentarer