DIU-succé i Almedalen 5 juli:
Digitala nycklar för integration och bättre lärande

Inlagd den 5 juli 2016 kl 12:30 i Övrigt

Digitala prov är en viktig ingrediens i skolans digital utveckling, både lokalt och nationellt. Det var också temat för ett seminarium som stiftelsen DIU arrangerade i samarbete med Tieto i Almedalen, tisdag 5 juli.

Det var stort intresse, de sista fick ståplats, när Peter Becker, stiftelsen DIU i samverkan med Tieto förde samtal kring digitala prov och norska erfarenheter med Truls Bøhm, vd för världsledande Inspera, Norge, som idag gör alla Norges nationella prov för skola digitalt – och även för högskolor, från Göteborgs universitet till Cambridge University. Och med Fredrik Pantze, Tieto kring de förändringsprocesser vi står inför med införandet digitala prov.

Session gav tre slutsatser:
1) Digitala prov ger möjligheter långt bortom de flervalstest många befarar. Vi kan få mer sammansatta och intressanta uppgifter, med kopplade videoinslag, matematikverktyg mm.
2) Införandet är en förändringsprocess som tar tid, med infrastruktur och tillförlitlighet – så vi kan känna tilltro till tekniken; och med lärares och konstruktörers kunnande om nya provtyper och att konstruera prov. Omställningen kräver tid och insatser. “De förste stegen är inte bare göj” (Truls)
3) Svenska utbildningar, skola och högskola, behöver lära av andra länders erfarenhet och samtidigt inleda försök för att själv erövra möjligheterna och följa upp de förslag som lagts i Tommy Lagergrens redovisning den 31 mars 2016 av ett uppdrag från regeringen kring digitalisering av nationella prov och effektivisering av lärares bedömningsarbete: Likvärdigt, rättssäkert och effektivt – ett nytt nationellt system för kunskapsbedömning, SOU 2016:25. Här föreslås att ett nationellt införande av digitala prov ska ske med start 2018.

Det är en förändringsprocess i kommunen vid införande av digitala prov, Fredrik Pantze, Tieto:

Låt oss dra nytta norska erfarenheter och börja, säger Carina Sjölund, BUN, Kungsör:

Vi har förutsättningarna att börja. Det nya blir att utveckla konsten att konstruera prov med de nya möjligheterna, säger John Andersson, skolans it, Region Gotland:

Snabb återkoppling till elever är avgörande för lärandet, det vet elever och lärare och de har stöd i forskning bland annat från John Hattie. Att effektivisera och underlätta lärares arbete är ett krav från lärarna och en målsättning för regeringen, det var en av slutsatserna på seminariet där Peter Becker, ordförande, Stiftelsen DIU, Truls Bøhm, vd Inspera och Fredrik Pantze, vd, Tieto Healthcare & Welfare Nordic medverkade.

Frågan om digitala prov och flera av de medverkande möter du på konferensen Framtidens lärande, den 11-12 oktober på Münchenbryggeriet i Stockholm där digitala prov är en av temafrågorna.

Mer material
DIUs färska rapport 7 om digitala nationella prov

Tommy Lagergrens redovisning den 31 mars 2016 av ett uppdrag från regeringen kring digitalisering av nationella prov och effektivisering av lärares bedömningsarbete: Likvärdigt, rättssäkert och effektivt – ett nytt nationellt system för kunskapsbedömning, SOU 2016:25.

Skriv kommentar


Get the Flash Player to see the slideshow.

Välkommen till Framtidens lärande - nästa steg


Framtidens lärande – tillsammans skapar vi framtidens skola! – en arena och ett verktyg i kommunens utvecklingsarbete

Arrangörer

Koordinatorer

Arkiv

Skriv inlägg

 

Nyhetsbrev

Namn

E-postadress

Sätt din kommun på kartan

egen_dator_karta
DIUs karta över kommuner med satsningar på egen dator. Finns din kommun med? Läs mer

DIU

Följ reportage, debatt, mm i tidskriften DIU i tryck eller i urval på webben

Senaste inläggen

Senaste kommentarer