DIU och partners resa till BETT 2017

Inlagd den 9 februari 2017 kl 16:45 i Övrigt

Foto: Bo Helmersson, Filip Hanning, Johanna Wallén och Lena Elfvingsson.

Vissa veckor lär man sig mångdubbelt mer än andra. Ibland i eftertanke på egen hand, kanske i skid- eller löparspåret. Ibland i myllret tillsammans med många andra. Eller snarare, efter en sådan myllrande vecka. Det är ju efteråt som slutsatser dras och lärdomar klarnar. Inte i görandet – där skapas energin, där skapas materialet – utan efter görandet, där bearbetning och tankarna formas. Eftertankar är ett bra ord.

DIU reste till BETT-mässan i London med fyra av 2016 års mottagare av Guldäpplet, Hülya Basaran och Jonas Hall, Per Ahlkvist och Martin Lövgren, samt Jenny Edvardsson, pristagare året innan, och Mats Östling, erfaren spanare. .

Fringe events har blivit en trend. Mässan är myllrande, öronbedövande utbud av prylar, lösningar och möjligheter – en av världens största scener för IT och lärande. Men reflektionerna kring lärandet och skolan behöver sina rum. DIUs val att förlägga dem intill BETT har blivit en trend. DIU med partners höll således till i Platinum, Nordic@BETT på samma ställe, Netsmart också, Itslearning parkerade en båt utanför och Lin hakade på med ett eget rum i mässhallen. Skolverket var där, men valde lokaler ute på stan.

Skolverket presenterade en aktuell statusuppdatering för den efterlängtade nationella svenska strategin för digitalisering i skola. Läs mer i detta DIU-nummer.

En höjdpunkt var de fyra nordiska gymnasieteam som på NORDIC@BETT visade hur de arbetar med IT i skolan idag. Norska ungdomar som suveränt visade och avslöjade vad medier är idag. Fyra danska självironiskt kostymklädda grabbar som med sin prisvinnande entreprenörshistoria om utveckling av en app, samtidigt ifrågasatte dagens skolpedagogik. Två seriösa finska teknikelever som på en gång skapade en maker-space-kurs och ifrågasatte lärandets former. Och fyra svenska som i sitt lärande utvecklade en egen bok – om euklidisk geometri. Alla skapande, nördiga och reflekterande. Vilken härlig bild av ungas skaparkraft!

Scandinavia@BETT startades av DIU 2013 som ett forum där skandinaviska röster och erfarenheter skulle höras – inte minst ungdomarna själva. I år hade det mognat till NORDIC@BETT, formellt övertaget av de nordiska skolmyndigheterna med stöd av Nordiska ministerrådet. Mixen av nordiska forskare, Horizon Nordic Report 2017 och ungas perspektiv var god.

Veckan rymde mycket mer. DIU gjorde en mellanlandning i Oslo, där vi under ett intensivt dygn med en kvalificerad grupp (med tre representanter för riksdagens utbildningsutskott med i valda delar: Åsa Eriksson(S), Maria Stockhaus och Camilla Waltersson Grönvall, bäda (M)) spanade kring: vad betyder det att ha en nationell strategi? Vad kan vi lära av Norge? Policy med digital kompetens inskriven i styrdokument sedan mer än tio år, med regelbundna analyser av praktik och möte med inspirerande och tankeväckande Teglverkets skola.

En vecka med massor av intryck, inspiration – och nu eftertankar. Nu lämnar vi över speglingar av denna vecka till dig. För din vidare bearbetning och nytt görande. Det är så beprövad erfarenhet växer, i dialog.

Skriv kommentar


Get the Flash Player to see the slideshow.

Välkommen till Framtidens lärande - nästa steg


Framtidens lärande – tillsammans skapar vi framtidens skola! – en arena och ett verktyg i kommunens utvecklingsarbete

Framtidens lärande – nästa steg! 2016

Arrangörer

Koordinatorer

Arkiv

Skriv inlägg

 

Nyhetsbrev

Namn

E-postadress

Sätt din kommun på kartan

egen_dator_karta
DIUs karta över kommuner med satsningar på egen dator. Finns din kommun med? Läs mer

Nätverk kring skriv- och läs med dator


Under Framtidens lärande 2010 startades ett nationellt nätverk kring skriv- och läsintroduktion med datorn som pedagogiskt verktyg. Läs mer

DIU

Följ reportage, debatt, mm i tidskriften DIU i tryck eller i urval på webben

Senaste inläggen

Senaste kommentarer