Från skola, robotar, programmering och problemlösning till samhällsanalys – och tillbaka på 50 minuter

Inlagd den 10 maj 2017 kl 22:23 i Övrigt

• Varför är programmering viktigt i skolan? Handlar det om att utbilda för den framtida arbetsmarknadens krav, handlar det om att kunna hantera den digitala vardagstekniken omkring oss, eller gäller det att förstå hur algoritmer styr vårt liv på nätet?

• Över hela landet sjuder det av initiativ kring programmering i och utanför skolan. Regeringen har under våren beslutat att skriva fram stärkt digital kompetens i skolans styrdokument. Hur ska skolan förvalta det nya uppdraget?

Bild: Carl Heath, foto Kristina Alexanderson.

• På konferensen Framtidens lärande ställs frågorna i blixtbelysning i ett scenprogram med elever, lärare, samhällsdebattörer och forskare.

Konferensen Framtidens lärande pågår under två dagar med scenprogram, seminarier, inspirationsmöten, utställningar och frukostmöten på Münchenbryggeriet i Stockholm den 23–24 maj 2017. Frågorna om skola och programmering tas upp på huvudscenen tisdagen den 23 maj kl. 13.30–14.20 och löpande i mindre sessioner.

I tre korta ronder på konferensens huvudscen tecknas vidden och betydelsen av frågorna om programmering och samhällsutveckling, skola och delaktighet. I ett antal mindre sessioner diskuteras hur frågorna kan tas vidare, från förskola till högskola.

Rond 1. Programmering och tillämpning. Programmering kan vara att styra robotar, bygga appar, skapa algoritmer och skriva kod, meka i makerspace eller att bygga ett framtida Landvetter i Minecraft, som en grupp elever i Härryda kommun gör. Vad prioriterar barn och unga när de planerar en ny stadsdel? Ebba Yngve, Thea Sandvoll, Emilia Lundstedt, Annie Ahlgren, elever i klass 5 på Furuhällsskolan i Härryda, berättar om hur de tagit sig an utmaningen.

Rond 2. Kodcentrum och Curly Bracket. Initiativtagarna till föreningen Kodcentrum, den sociala entreprenören Johan Wendt och programutvecklaren Tor Moström, har fått starkt gensvar för arbetet med att öka kunskapen om kod bland barn och unga – i och utanför skolan. I stället för att skriva en bok om kod och programmering för unga gjorde de serieböckerna om Curly Bracket, den unga tjejen som lever i en tänkt framtid där hon utmanar det stora it-företaget som styr världen. De populära serieböckerna skildrar ett samhälle styrt av kod och utmanar läsaren att lösa olika problem. I sin föreläsning visar de på tjusningen med problemlösning samtidigt som de ställer angelägna frågor om kod, etik, integritet och samhälle.

Rond 3. Skolans roll. Carl Heath, inspiratör till svenska makerspace-rörelsen, forskare vid RISE Interactive, avslutar detta pass genom att knyta samman allt till den stora bilden: från makerspace, kod, programmering och artificiell intelligens, till frågor om samhällssyn och samhällsvisioner – och tillbaka till skolans roll och uppdrag.

Läs mer om konferensen Framtidens lärande och boka din plats

 

Foto:
Tor Moström och Johan Wendt, foto Martin Stenmark.
Carl Heath, foto Kristina Alexanderson.

Skriv kommentar


Get the Flash Player to see the slideshow.

Välkommen till Framtidens lärande - nästa steg


Framtidens lärande – tillsammans skapar vi framtidens skola! – en arena och ett verktyg i kommunens utvecklingsarbete

Arrangörer

Koordinatorer

Arkiv

Skriv inlägg

 

Nyhetsbrev

Namn

E-postadress

Sätt din kommun på kartan

egen_dator_karta
DIUs karta över kommuner med satsningar på egen dator. Finns din kommun med? Läs mer

DIU

Följ reportage, debatt, mm i tidskriften DIU i tryck eller i urval på webben

Senaste inläggen

Senaste kommentarer