Digitala prov påverkar kanske mer än vi anat?

Inlagd den 5 september 2018 kl 23:59 i Övrigt

Är det möjligen så att redovisningsformerna styr undervisningen i högre grad än vi vill erkänna?

Och att en lärares vetskap om hur ett moment ska redovisas direkt och/eller indirekt påverkar det pedagogiska upplägget mer än vi tror?

I så fall kommer regeringens beslut om att de nationella proven successivt ska digitaliseras att få stora konsekvenser för skolans användande av it-verktyg.

DIU har lyft fram de digitala provens möjligheter och utmaningar de senaste åren. Det har skett på olika sätt, till exempel genom artikelserier, seminarier och guidade rundvandringar på mässor. Konferensen Framtidens lärande i Älvsjö 29-30 okt kommer inte att utgöra något undantag i det avseendet. Där kommer frågan om digitala prov och tester att finnas som ett av flera högaktuella spår.

Det som gör frågan så intressant är dess komplexitet och att det finns så många aspekter att ta hänsyn till. Där finns juridiska, säkerhetsmässiga, tekniska, pedagogiska, etiska och administrativa knutar att lösa. Och var och en av dessa har sedan underavdelningar bestående av ett otal utmaningar att ta sig an.

Samtidigt finns många inspirerande möjligheter som lockar vid horisonten. Alltifrån chansen till förenklade administrativa rutiner och arbetsbesparande vinster för lärarna – till nya pedagogiska alternativ vid provkonstruktionen och ökade möjligheter för elever i en digitaliserad tid att göra sig själva rättvisa.

På ”Framtidens lärande” kommer vi att möta många relevanta aktörer; provkonstruktörer från akademin, praktiker som provat, företag som bygger plattformar och myndighetspersoner som ansvarar för utvecklandet av proven.

Framtidens lärande på Skolforum & Framtidens lärande, Stockholmsmässan 29-30 oktober

Kommentarer

  • Per Hammar: 24 oktober 2018

    Många stater i USA har genomfört digitala prov (summativa och diagnostiska) sedan 2015, och det finns väldigt mycket erfarenhet att utnyttja. För att sprida denna “omvärldskunskap” har jag lagt upp länkar till öppna exempeluppgifter (Practice Tests) från olika stater på Twitter. Se länken nedan:
    https://twitter.com/PerPerhammar1

    Practice Tests finns i Math, Science, English, och Social science. För grade 3-8, och 11. De prov som kallas “Performance Tasks” har hög andel “Technology Enhanced Items” som ska pröva analys- och problemlösningsförmåga på ett bättre sätt att “statiska” provuppgifter.

    Genom att studera provuppgifter, systemfunktioner och rapporteringslösningar från USA erhålls kunskapsuppbyggnad som är till stor nytta vid egen kravframtagning utifrån svenska förhållanden.
    Jättebra om DIU vill sprida länken till mitt Twitter-konto så att svenska provkonstruktörer, lärare, rektorer och specialpedagoger blir mer kunniga som kravställare (mot Skolverkets försöksverksamhet, och mot universitetens egna projekt med digitala prov).

    MVH
    Per Hammar

Skriv kommentar


Get the Flash Player to see the slideshow.

Framtidens lärande


Tillsammans skapar vi framtidens skola! – en arena och ett verktyg i kommunens utvecklingsarbete

Arrangörer

Koordinatorer

Arkiv

Skriv inlägg

 

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrev från DIU

Håll dig uppdaterad – prenumerera på DIUs nyhetsbrev! Vi bevakar frågor som rör skolutveckling och lärande med it.

Vi vänder oss till dig som är intresserade av frågor som rör digitalisering, innovation och utbildning. Nyhetsbrevet är gratis och utkommer varannan vecka under terminstid.

Namn


E-post
Lämna följande fält tomt


Jag samtycker till behandling av mina personuppgifter

Sätt din kommun på kartan

egen_dator_karta
DIUs karta över kommuner med satsningar på egen dator. Finns din kommun med? Läs mer

DIU

Följ reportage, debatt, mm i tidskriften DIU på webben

Senaste inläggen

Senaste kommentarer