2017

Alla nominerade till Guldäpplet 2017 – lista


Presentation

Presentation av Alla nominerade till Guldäpplet 2017 – lista

Nominerade till GULDÄPPLET 2017 (sorterade efter kommun)

 

Carolina Sanderbergskolförvaltningen i Alvesta kommunAlvesta
Toomas AadliSven EriksonsgymnasietBorås
Hanna ForsbergViktor Rydberg Gymnasium, DjursholmDanderyd
Emma NääsJonslundsskolaEssunga
Jenny EnglundLinghedsskolaFalun
Marcus HenrikssonLugnetgymnasietFalun
Johan AnderssonForshagaakademinForshaga
Anders RandlerWisbygymnasietGotland
Marianne Åbom LöfgrenAlleskolanGotland
Monica Norströmgrundskola LyckåkerskolanGotland
Bengt SondénIndividuella alternativet, Hvitfeldtska gymnasietGöteborg
Cecilia LindJohannebergsskolan Elyseeum, MontessoriGöteborg
Daniel EdvardssonSantosskolanGöteborg
Sara TadiHammarkullsskolan i AngeredGöteborg
Annika Eriksson BullingBrottkärrsskolanGöteborg, Askim-Frölunda-Högsbo
Felix Gyllenstig SerraoFrölundaskolanGöteborg, Askim-Frölunda-Högsbo
Veronie LejonordStocksätterskolanHallsberg
Åsa Eriksson NylinStocksäterskolanHallsberg
Markus HulanderJutarumsskolanHalmstad
Martina BystedtJutarumsskolanHalmstad
Camilla GöranssonGantofta SkolaHelsingborg
Eva SvenssonLaröds skola, byter ht-17 till GustavslundsskolanHelsingborg
Maria Josephina LindqvistDalhems förskolorHelsingborg
Petter DanielssonHofors Kommun Elevhälsa och stödHofors
Annika SjödahlGröna Dalenskolan (fr.o.m. augusti 2017)Håbo
Linda SvanbergJärfälla gymnasium, Järfälla.Järfälla
Eva FurehillÖxnehagaskolan i HuskvarnaJönköping
Marija GustafssonSandagymnasietJönköping
Anna NordStagneliusskolanKalmarsunds gymnasieförbund
Anna-Karin AlmswikAxel WeüdelskolanKalmarsunds gymnasieförbund
Daniel NilssonStagneliusskolanKalmarsunds gymnasieförbund
Hans GustavssonJenny NyströmsskolanKalmarsunds gymnasieförbund
Jessica ErikssonSundsta gymnasiet i KarlstadKarlstad
Mikael BrolinSandbäcksskolanKatrineholm
Niklas JohanssonJärvenskolan SödraKatrineholm
Maria FranzénHögåsskolanKnivsta
Karolina KlingborgHålta skola F-6Kungälv
Tomas AndersenUllvigymnasietKöping
Ingela WiklundHjalmar LundbohmsskolanLapplands gymnasium (Kiruna)
Stina BjörnströmLapplands gymnasium KirunaLapplands gymnasium (Kiruna)
Susanne NiemiLaestadiusskolaLapplands gymnasium (Pajala)
David NordqvistDe la GardieymnasietLidköping
Jessica TidblomDe la GardieymnasietLidköping
Magdalena FasténDe la GardieymnasietLidköping
Mikael EklundLBS Kreativa Gymnasiet LinköpingLinköping
Marie-Helen MenmarkAntnässkolanLuleå
Veronica WendinNya Läroverket, BergnäsetLuleå
Tomas AudhavResidensskolanLuleå
Otto VretareGymnasieskolan VipanLund
Patrik OlssonkatedralskolanLund
Johan AlmHolmaskolanMalmö
Magnus RosshagenMediaGymnasiet – Nacka StrandNacka
Magnus WelanderYBCNacka
Mathias RosenqvistMediaGymnasiet – Nacka StrandNacka
Mattias ÅmanMediaGymnasiet – Nacka StrandNacka
Stella SavvidouBoo Gårds skolaNacka
Stefan NilssonEnebyskolanNorrköping
Anna BäckbroPartille KommunPartille
Eva SöderbergVallhamra skolaPartille
Frida LindénVallhamra skolaPartille
Jenny BolanderFurulunds skolaPartille
Nina AgeliiUgglums skola, Partille kommunPartille
Christina StrandThorén framtid, RonnebyRonneby
Fredrik NormanBessemerskolanSandviken
Ida RudinSteningehöjdens skolaSigtuna
Emma ForsbergHelenelundsskolanSollentuna
Greger RavikHelenelundsskolanSollentuna
Kim JensenGärdesskolanSollentuna
Théreés EklundUtbildning SilverdalSollentuna
Cecilia Christiansen nominerad tillsammans med Ulrihca MalmbergCarlssons SkolaStockholm
Lina BokströmABF StockholmStockholm
Mia-Lena GustermanEriksdalsskolanStockholm
Savina TamboriniSpråkcentrumStockholm
Ulrihca Malmberg, nominerad tillsammans med Cecilia ChristiansenCarlssons SkolaStockholm
Asta Grubb (nominerad tillsammans med Sarah Thungström, och Monica Pettersson)S:t OlofsskolanSundsvall
Jimmie NordbergLucksta SkolaSundsvall
Monica Pettersson, nominerad tillsammans med Asta Grubb och Sarah ThungströmS:t OlofsskolanSundsvall
Peter BlomqvistStöde skolaSundsvall
Renee DiazInternationella Engelska Skolan SundsvallSundsvall
Sarah Thungström, nominerad tillsammans med Asta Grubb och Monica PetterssonSt OlofsskolanSundsvall
Maria GlaweSöderslättsgymnasietTrelleborg
Jay AlmasiTibble Fristående GymansiumTäby
Jay Almasi och Henrik MickosTibble Fristående GymansiumTäby
Maria ReseniusUddevalla VuxenutbildningUddevalla
Therese ÖbergRunby skolaUpplands Väsby
Elisabet JagellVäxthusets skola (ev nu Valsätraskolan)Uppsala
Emelie HahnGränbyskolan, Uppsala (fr.o.m. aug 2017)Uppsala
Anne DahlinEkebyskolanVallentuna
Lina Bårdskär BarbaVellinge Lärcenter och SundsgymnasietVellinge
Mattias NylanderSundsgymnasiet/Vellinge lärcenter Vellinge kommunVellinge
Jenny VikingLuktärtens förskolaVästerås
Linda Bjällerstedt o Sara BergströmBjurhovdasmyckets förskolaVästerås
Mari HäggqvistVillebrådets FörskolaVästerås
Carita Fall, nominerad tillsammans med Magge de BernardoKvicksunds förskolaVästerås
Carolin HögströmPiltorps förskolaVästerås
Magge de Bernardo, nominerad tillsammans med Carita FallKvicksunds förskolaVästerås
Sara BergströmBjurhovdasmyckets förskolaVästerås
Per Klassonskolförvaltningen i Växjö kommunVäxjö
Sverker AhrentYstad GymnasiumYstad

Anders Randler

Wisbygymnasiet
Gotland

Presentation

Presentation av Anders Randler

Vem är du och vad jobbar du med?
– Mitt fokus har varit, är och kommer alltid att vara, att visa och förklara för elever hur vacker och enkel matematiken är. Att hjälpa kollegor att göra samma sak (även överfört till andra ämnen) är också något jag brinner för.

Jag är även certifierad lärarutbildare för Apple och Apple Distinguished Educator. Som sådan får jag möjlighet att sprida mina idéer till andra pedagoger och även få inspiration från dem. I min gymnasielärarroll använder jag både traditionella metoder och digitalt förstärkt lärande som t ex flippat klassrum, skapa läromedel tillsammans med elever, etc. På så vis kan jag utnyttja det bästa av två världar och ge mina elever en rik och mångsidig undervisning som förhoppningsvis berikar deras lärande.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Genom att låta elever ta del av mina genomgångar via inspelade genomgångar får jag mer tid i klassrummet. På så vis får vi tid att föra de så viktiga diskussionerna om matematikens olika delar. Jag hinner hjälpa alla på deras nivå. Dessutom tvingas jag hålla en hög kvalitet på mina genomgångar och mitt material eftersom det skall publiceras. Att samarbeta med elever runt skapande av läromedel känns fantastiskt.

Eleverna känner att de får en djupare förståelse av begrepp och teori och de blir stolta över det vi publicerar. Vi arbetar dessutom på Engelska, vilket gör att vi kan publicera globalt. Både dessa huvudspår hade varit fullständigt omöjliga att följa utan IT-stöd.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Genom att göra eleverna mer aktiva i sitt lärande (se filmer innan lektioner, skapa läromedel med mig) känns det som att jag kommer närmare mina elever och deras lärande.

Jag får mer tid att sitta ned och diskutera teorin. Det skapar en vi-känsla som jag uppfattar som väldigt positiv för elevernas lärande. För mig innebär det en hel del extra arbete då jag skapar filmer etc, men jag har igen det på lektionerna då jag känner att jag hinner med mina elever – vilket förstås är det mest centrala för mig som pedagog.

 

Anna Bäckbro

Partille Kommun

Presentation

Presentation av Anna Bäckbro

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag läste till förskollärarare i Uppsala och tog examen 1999. I Partille kommun har jag arbetat sedan år 2000 i förskola och förskoleklass.

Jag arbetar 50% som förskollärare/utvecklingspedagog på två förskolor i Sävedalen och 50% centralt i kommunen som utvecklingsledare för kommunens alla förskolor och förskoleklasser.

I båda mina roller arbetar jag dagligen med att stötta pedagogerna i det digitala på olika sätt. Jag visar på fördelar, delar goda exempel, introducerar nya arbetssätt, metoder och strategier. Jag har också arbetat med programmering med hjälp av tex bee-bots. Här ser jag också bara möjligheter och har tom programmerat robotar med 2-åringar.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– De digitala verktygen kan få barn att förstå sin omgivning och inte minst – att lyckas! Många gånger kan även tekniken hjälpa barnen att kunna förmedla och berätta om sin nyvunna kunskap vidare, som de annars inte hade kunnat.

I mitt arbete med programmering med förskolebarnen har jag sett många barn blomma, inte minst de barn som vi annars har svårt att nå.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Det är viktigt för mig att det digitala hjälper oss i det vi redan gör och hjälper oss att utveckla vårt arbete. ”Det digitala ska inte vara en egen grej”. som exempel ska Ipads och appar vara ett verktyg i vår undervisning på förskolan och inte en spelmaskin. Jag vill att man ska tänka : ”Vad ska vi göra nu, vilket målstyrd process arbetar vi med och hur kan de digitala verktygen vara ett stöd i detta?”

Jag brinner också mycket för pedagogisk dokumentation där barnen är delaktiga i både dokumentation (ta egna foton med ipad) och reflektion kring det som dokumenterats tex genom att projicera foton och annan dokumentation på väggen eller på golvet.

 

Anna Nord

Stagneliusskolan
Kalmarsunds gymnasieförbund, Kalmar

Presentation

Presentation av Anna Nord

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är gymnasielärare i svenska och historia och även utbildad speciallärare inom språk-, läs-, och skrivutveckling. Jag har haft förmånen att inspirera kollegor och andra lärare till att arbeta med språkutveckling i olika ämnen.

Min undervisning präglas av inkluderande arbetssätt med stödstrukturer. Hjärtefrågan för mig, som lärare, handlar om hur läsförståelsen kan bli bättre hos elever med hjälp av lässtrategier med fokus på den gemensamma läsningen i klassrummet.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Jag arbetar mycket med att ge elever feedback under skrivprocesser och med stöd av IT kan jag skapa möjligheter att få elever att se sin egen roll i lärandet, bidra till att elever får syn på sin egen utveckling i skrivandet.

IT är för mig ett verktyg för att synliggöra lärandet för elever.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– I mitt arbete med den gemensamma läsningen i klassrummet är inlästa läromedel en tillgång i undervisningen. Digitala verktyg ger mig möjligheter att skriva feed back i form av specifika färgmarkeringar i elevers texter, både under processen och efteråt, vilket har visat sig utveckla mina elevers skrivande.

 

Anna-Karin Almswik

Axel Weüdelskolan
Kalmarsunds gymnasieförbund, Kalmar

Presentation

Presentation av Anna-Karin Almswik

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är lärare på SFI. Nu arbetar jag med vuxna elever som läser och skriver på sina modersmål, kurs B och D, vilket betyder en kurs med nybörjare och en kurs där eleverna kan mer svenska. Jag arbetar också med att integrera det svenska arbetslivet i undervisningen.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Elevernas lärande förnyas genom möjligheten till individuellt anpassade stöd. Alla elever kan med hjälp av en lärare med kompetens kring olika digitala hjälpmedel få stöd i just det som behövs. Det gäller att känna sina elever och hitta rätt vägar.

På SFI ska vi utmana och stötta både elever med god studievana och de som aldrig har gått i skolan, en utmaning där dagens digitala hjälpmedel är ett stort stöd. Det kan handla om lässtöd, skrivstöd, bild och tal kombinerat, lyssna och härma osv, osv.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De underlättar mitt arbete och ger en möjlighet att lättare ha en mer varierad undervisning. Jag och mina elever kan både arbeta tillsammans och enskilt på olika sätt inom samma arbetsområde.

 

Anne Dahlin

Ekebyskolan
Vallentuna

Presentation

Presentation av Anne Dahlin

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är lärare sedan 18 år och älskar läraryrket eftersom det ger så många spännande utmaningar och möjligheter till kreativitet i det dagliga arbetet.

Jag är grundskollärare 1-7, med språklig inriktning. Sedan augusti 2017 är jag global förstelärare inom IKT i Vallentuna kommun.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Möjligheterna till individualisering och inkludering ökar. Eleverna kan lära och ta till sig undervisning, presentera förmågor och kunskaper på många olika sätt. Deras möjligheter till samarbete och kreativitet ökar. Undervisningen ger eleverna möjlighet att förberedas för arbetssätt som matchar arbetslivet genom tex delade dokument, publicering av arbetet osv. Omvärlden bjuds in i klassrummet på ett naturligt sätt.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De ger mig möjlighet att visualisera och variera undervisningen avsevärt. Jag är inte styrd av tid och rum, tillgängligheten är en viktig faktor. Kreativiteten och elevinflytandet ökar.

Med ett inkluderande arbetssätt ökar motivationen hos eleverna, de blir mer aktiva, samarbetar och lär av varandra. Jag kan lättare individualisera samt följa arbetets gång.

Lärandeprocessen blir tydligare för både mig och eleverna. Bedömning kan ske direkt vid aktiviteterna i klassrummet. Jag föreläser mindre nu än tidigare, då eleverna hittar fakta via internet och andra digitala resurser, och kan stället lägga mer tid på individuellt stöd och fördjupade diskussioner i klassrummet.

 

Annika Bülling

Brottkärrsskolan
Göteborg

Presentation

Presentation av Annika Bülling

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som lågstadielärare på Brottkärrsskolan, där jag även är IKT ansvarig. Det som drivit mig till att bli lärare är att få vara tillsammans med barnen, och att kunna göra något bra för dem, lära tillsammans med barnen. Jag gillar att lära ut i olika former, hitta nya vägar och arbetssätt. Vissa dagar blir det inte riktigt som man tänkt sig, då brukar jag tänka hur jag kunde ha gjort det annorlunda. Läraryrket är ett levande yrke som aldrig blir tråkigt, det finns alltid saker att bli bättre på och man möter nya individer hela tiden.

Vi på Brottkärrsskolan är intresserade av att använda oss av digitala verktyg i vår undervisning. Det gör att det är extra roligt att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper kring att arbeta med digitala verktyg i det kollegiala lärandet. Jag använder olika digitala verktyg i min undervisning så som smartboard, iPads, digitalkamera, datorer och Blue-bot som är en programmerbar robot.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Att använda digitala verktyg i undervisningen är ett stöd i elevernas kunskapsutveckling, där jag som pedagog ges möjlighet att ha en varierande undervisning, samt kunna anpassa undervisningen utifrån elevers individuella behov. Eleverna får möjlighet att använda många av sina sinnen i sin kunskapsutveckling genom detta arbetssätt.

Eleverna är mycket positiva till att använda digitala verktyg då de ser sin kunskapsutveckling konkret och detta i sin tur gör dem motiverade till att fortsätta att lära sig mer. Det visade sig tydligt då vi började använda den digitala delen i deras mattebok, Favorit matematik. Jag ger läxor via den digitala delen och får återkoppling från föräldrar som skriver att eleverna vill ha fler uppgifter. Vi har även använt oss av det digitala läromedlet ”Qnoddarna”, som även det ger barnen lusten till att lära mer.Lära ska vara roligt!

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Jag som lärare ser enkelheten till individanpassningen genom alla delar i den digitala undervisningen. Sen också den arbetsglädje som jag ser hos eleverna när de får välja om de vill jobba digitalt eller inte.

Det är enkelt för mig som pedagog att följa elevernas arbete i de digitala läromedlen då jag kommer åt dem var jag än är och kan återkoppla ge feedback. Ingen kan säga att dem har glömt boken, den finns alltid på webben!

 

Annika Sjödahl

Gröna Dalenskolan
Håbo

Presentation

Presentation av Annika Sjödahl

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är lärare i svenska och engelska och undervisar på högstadiet i Bålsta. Jag har precis bytt jobb och kommer ha större möjlighet att arbeta med IKT i undervisningen.

Jag har arbetat som lärare i snart 18 år och tycker verkligen om mitt yrkesval då det ständigt kräver utveckling av mig som lärare och att man ständigt lär med och av eleverna.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Du kan arbeta mer inkluderande och stöttande då man kan fånga elevers motivation med rörlig bild, autentiska inslag, ge stöd och direkt feedback även om man befinner sig på olika platser.

Eleverna kan hjälpas åt genom att samarbete i olika online verktyg, du som lärare kan bygga in stöd på olika ytor så eleverna kan hitta den kunskap de behöver för att kunna hitta strategier för att gå vidare om de kör fast, som t ex olika skrivmallar och instruktioner men även elevexempel som de kan ta del av både i skolan och när de gör uppgifter på egen hand.

Det är lättare att arbeta i ett klassrum som befinner sig både i rummet men även att lyfta ut lärandet och få eleverna att inse att det de lär sig i skolan ha de nytta av utanför klassrummet. Allt detta har blivit möjligt tak vare IT som jag inte kunde ge dem på samma sätt innan jag kunde ge dem det stöd de behövde för att få framåt i sitt lärande.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– För mig gav de mer struktur och en möjlighet att ge min tid i klassrummet där den behövs då jag med digitala verktyg kan arbeta för att eleverna får stöd och kan hjälpa sig själv.

Precis i början när jag började med digitala verktyg krävde det mer planering av mig men nu när jag byggt upp min bank har jag en enorm resurs att ösa ur för att ge många fler elever stöd direkt i undervisningen än att de ska behöva vänta tills nästa lektion för att få den hjälpen.

Resurserna delar jag digitalt och hänvisar till så att de lär sig använda dem istället för att be dem vänta på hjälp. Det gör att min tid allt mer kan ägnas åt att instruera och lära ut kunskap som inte kan läggas digitalt.

 

Asta Grubb

S:t Olofsskolan
Sundsvall

Presentation

Presentation av Asta Grubb

Nominerad tillsammans med Sarah Thungström och Monica Pettersson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som förskollärare i en förskoleklass, där vi har en mångfald av elever med annat modersmål än svenska.

Jag har jobbat som förskollärare i 37 år, här på S:t Olofsskolan har jag varit i i 16 år. Jag ansvarar för genre och språkarbetet tillsammans med en kollega för våra tre försoleklasser, så att undervisningen ska bli likvärdig.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
2-5 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– När eleverna skriver på dator eller platta så blir det snygga bokstäver genast, de ser att texten växer snabbt, lär sig hitta och känna igen bokstäverna på tangentbordet. Flera barn som inte kan svenska, har lärt sig engelska genom spel.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Det är till hjälp vid inlärning av svenska språket, att snabbt kunna titta och hitta bilder och fakta om något vi pratar om. Vi skriver gemensamma texter på whiteboarden och eleverna ser vad, och hur vi skriver ord och meningar.