Erik Johansson

foto Erik Johansson

Erik Johansson

Bergagårdsskolan/
Ten island Makerspace
Öckerö

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Jag är en konstnärlig person som jobbat som klasslärare i knappt 20 år, gillar att greja med tekniska prylar och testa nya saker. Tycker mycket om problemlösning av praktiska saker, tex bygga en egen staty med fontän eller snökanon i trädgården. Jag jobbar delttid med kommunens mobila makerspace där jag får chansen att visa barn och ungdomar hur kul det är att styra saker med sensorer, mekanik och programmering.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Man kan lösa problem på mer än ett sätt. Arbetet med programmering och robotar är självrättande och icke dömande, har man gjort rätt funkar prylarna. Dessutom kan man lösa problemen på många sätt, en del fiffigare än andra. Man skapar något för sig själv, för stunden eller långsiktigt och de erhållna kunskaperna kommer till nytta omedelbart.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Som en dröm och mardröm på samma gång. Tekniska prylar och nätverk kommer alltid krångla och ju fler som grejar på samma gång ökar såklart risken för det. Samtidigt så roligt att vara en del av de möjligheter som öppnar sig när vi får tillgång till billiga sensorer, enkla plattformar för programmering av mikrokontroller och inte minst den annalkande artificiella intelligensen.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– På ett personligt plan har jag blivit mer eftertraktad eftersom så få har erfarenhet av att arbeta med programmering och mikrokontroller i skolan (robotik). Kommunen och skolorna har investerat i teknisk utrustning som tillåter mer arbete med IT och programmering. I min yrkesroll har faktiskt inget förändrats, jag pysslade lika mycket med den här teknologin innan digitalisering skrevs in i läroplanen.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Jag använder i huvudsak tre olika ”tjänster” för att öva programmering och robotik: Scratch, LEGO Mindstorms samt BBC:s Microbit. Samtliga är pedagogiskt väldesignade men de har sina olika för- och nackdelar. Jag har jobbat mest med LEGOs produkter, de är driftsäkra och genomtänkta. Eleverna kommer snabbt igång och prylarna blinkar, låter och rör sig. I samma system kan man utmana elever från förskoleklass och ända upp på gymnasiet. Microbit har inbyggda sensorer så det kan vara svårt för eleverna att förstå att de fungerar som egna enheter. Microbit har fördelen att man kan enkelt välja programspråk (Block, Javascript eller Python). Scratch är alternativet om man inte har råd med robotprylar, man kan göra trevliga presentationer, spännande spel och intressanta berättelser på dataskärmen (kopplat med Makey Makey så kan man även interagera fysiskt med sitt spel).