2021

Linnea Utterström

Norrskenet Kalix
Kalix

Presentation

Presentation av Linnea Utterström

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en friluftsintresserad, kokkaffeälskande, slädhundstokig, slöjdande, matematisk IT-nörd. Jag jobbar som träslöjdlärare, förstelärare i matematik och IKT-pedagog på en F-9-skola i Kalix.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– IT skapar en oändlighet i vår förmåga att existera tillsammans obunden av tid och rum. Det är häftigt och det utvidgar lärmiljön för varje elev. Det skapar därmed också möjligheter för skolan att anpassa lärmiljön så att varje elevs behov kan sättas i fokus.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Digitala verktyg skapar möjligheter för mig att designa min undervisning så att det finns flera sätt för eleven att möta innehållet, att lära sig och att visa vad man kan. Det ställer krav på mig som lärare att sålla, att förutspå och använda min kompetens för att se till att alla elever kan ta till sig undervisningen.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Jag har upptäckt att skolan både är mer och mindre obunden rummet än jag trodde. Mer, för att jag bedrivit undervisning i mitt praktiska ämne träslöjd på fjärr i ett års tid och att detta faktiskt fungerat. Mindre för att många elever längtat tillbaka till det sociala samspelet med kamrater och lärare. En sak är säkert. Covid-19 har verkligen satt begreppet ”IKT-flexibilitet” på kartan.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi ser till att tillgången på enheter är hög och att jag har utrymme i min tjänst att som IKT-pedagog stötta mina kollegor på golvet. Skolan har en IKT-strategi som arbetats med ända från koncernledning ner till golvet och pedagogerna. Vi har också ett klimat där vi delger varandra lyckanden och misslyckanden kring IKT i skolan.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag använder många verktyg, men Padlet är en av mina favoriter just för att det kan vara och användas till vad jag önskar. Det låter även mig som pedagog och mina tankar med undervisningen skina igenom det digitala. Till exempel kan jag samla elevsvar i matematik och sortera dem för att belysa matematiska kvaliteter eller metoder vare sig eleven är hemma via fjärr eller i skolan. Padlet kan också vara stället där jag lägger min planering och delar mina länkar till eleverna. Eller där jag samlar foton på elevernas konkreta matematiklösningar på en uppgift.

Lisa Eriksson

Vasaparkens förskola
Västerås

Presentation

Presentation av Lisa Eriksson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag har jobbat som förskollärare i 7 år och vill att hundraspråkligheten ska få ta plats i min undervisning. Att de estetiska uttryckssätten ska kombineras med de digitala och göra tillägg i varandras världar. Min ambition är att vara en inspiration för både barn och kollegor att inkludera IT i utbildningen.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2–5 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Det kan skapa en ny dimension i sammanhanget och bli en förstärkning, fördjupning och tillägg i barnens utforskande och lärande.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Det är här vi får en genomskinlighet i förskolans systematiska kvalitetsarbete med stöd i hemvisternas processkrivning. Vi ges större möjlighet att följa barnens intressen och idéer och anpassar utbildningen efter barnens rättigheter och funderingar. Ständigt med i utbildningen för att reflektera, analysera, planera och fånga ögonblick.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Det har medfört många positiva aspekter där kollegialt lärande har fått utbytas digitalt och berika varandra på nya sätt!

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi inventerar allas vana och kompetens med en enkät där alla får svara på en del grundfrågor om digitalisering. Därefter utgår vi från svaren vart vi behöver lägga fokus just nu. Vi vill att alla ska ha samma grundkompetens att använda sig av i undervisningen med barnen.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Att hitta fördjupningen och detaljerna med ett digitalt mikroskopiskt ägg tillsammans med barnen. Att utforska tillsammans och titta närmare på detaljer och där fakta och fantasi får möta varandra och skapa nya idéer.

Lise-Lott Rådbjer

Rosenlund/Fornhöjdens förskoleområde
Södertälje

Presentation

Presentation av Lise-Lott Rådbjer

Nominerad som en del av IKT-nätverket för förskolan i Södertälje kommun

Vem är du och vad jobbar du med?
– Biträdande rektor arbetar som samordnare för vårt område.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2–5 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Att lära på olika sätt med olika verktyg förstärker lärandet hos våra barn.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll? (t ex när det gäller planering, lektion och efterarbete)
– Jag arbetar inte direkt med barnen utan att stötta och handleda pedagoger se till att det finns olika digitala verktyg i vår verksamhet.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Att vi mer kan använda oss av till exempel teams, zoom med mera kring möten och information, utan att helt ta bort de fysiska mötena som såklart har ett värde i sig. Komplement.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Varje förskola har en ikt-ansvarig som jag träffar i grupp regelbundet, alla pedagoger har en egen Ipad för att öka kompetensen, att få hålla på själv hjälper många som inte är så vana vid att arbeta med digitala verktyg, pröva själv och ta till sig info om hur man kan jobbar till exempel filmer på hur man jobbar med de olika appar vi har tillgång till.

Lisa Höglund

Jonsereds skola
Partille

Presentation

Presentation av Lisa Höglund

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag har arbetat som lärare i över 30 år, varav de senaste 20 åren på Jonsereds skola i Partille kommun. Jag älskar mitt jobb som speciallärare och har ett fint samarbete med kollegor. De senaste 15 månaderna har jag fått ställa om mitt arbetssätt på grund av att jag är i riskgrupp för Covid. Jag bedriver all min undervisning på distans och därav har jag verkligen utvecklat mitt digitala arbete.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Att befinna sig framför en dator är helt naturligt för våra elever. Jag upplever att det, särskilt för vissa elever, blir lättare att vara fokuserad när vi kopplar ihop tal, text och bilder, något vi vet förstärker lärandet. Jag märker också att några av mina elever känner sig mer bekväma med att träffa en lärare framför en skärm än i traditionell skolmiljö. Jag kan snabbt och enkelt skifta innehåll på lektionen om det behövs.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag får en tydligare undervisning för jag befinner mig på ett ställe där jag har tillgång till allt jag behöver. Varje elev har sitt eget dokument. På så sätt blir det lättare att följa lärande och planering både för mig som lärare och för eleven. Dokumentationen leder till reflektion som sedan är värdefull i min planering med ämnesläraren. Jag får ett direkt kvitto på hur arbetssätt och ämnesinnehåll tas emot av eleven/elevgruppen genom att undervisningen blir mer koncentrerad framför skärmen.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Jag har en sjukdom som gör att jag är i riskgrupp för Corona. Jag har kunnat fortsätta att arbeta som speciallärare tack vare att jag har distansundervisning med alla mina elever. Under tiden som jag har utvecklat mitt digitala arbete har jag också börjat undervisa elever med problematisk skolfrånvaro. Jag är glad att jag bibehåller en god och positiv relation med mina elever trots att vi möts i ett nytt forum, framför skärm.

– I ett större perspektiv ser jag det som positivt att utvecklingen och användningen av IT i skolan har rusat fram under den här tiden.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– I Partille kommun har vi uppstartsdagar med digitala föreläsningar kring nya digitala tjänster. På skolan sprider vi goda exempel på kategoriträffar och arbetsplatsträffar. Jag har också deltagit i VGR Distanspedagogik Podden, Specialpedagogik på distans och på VGR Nätverket för skolutveckling med digitala verktyg, där jag har berättat om mitt arbete.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag bjuder in eleven till Meet. Vi tittar på ett delat Googledokument för att se innehållet och målet för lektionen. Sedan arbetar vi till exempel med matematik genom att dela på verktyget Jamboard. Om vi arbetar med svenska kanske vi använder Ugglo eller något annat digitalt läsverktyg. Ibland passar det med Widgit Online där vi kan arbeta med bildstöd och översättning till andra språk. I slutet av lektionen sammanfattar vi i vårt delade dokument. Ibland skriver eleven och jag ett mail till elevens vårdnadshavare och ämnesläraren.

Malin Morsjö och Marie Klingstam

Lillhamra förskola
Västerås

Presentation

Presentation av Malin Morsjö och Marie Klingstam

Bilden: Malin Norsjö, till vänster och Marie Klingstam, till höger.

Vilka är ni och vad jobbar ni med?
– Vi heter Malin och Marie m och arbetar som förskollärare på Lillhamra förskola i Västerås. Vi har arbetat tillsammans i fem år då uppdraget även bestått av att handleda studenter, kvalitetssäkra förskolor genom tillsyn och föreläst för kollegorna i Västerås stad.

Hur länge har ni jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Vi tänker att IT blir ett stöd när det integreras och kompletteras med analoga informationsformer. Lärande uppstår ofta genom möten, mellan elever-elever, elever-pedagoger och elever-material. IT ger fler möjligheter för elever att mötas och därmed skapa förståelse, meningsfullhet och lärande.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Dom digitala verktygen stimulerar vår nyfikenhet på barnet och utbildningen. Verktygen underlättar våra medvetna val i undervisningen. De ger oss även förutsättningar till att skapa stämningar och miljöer. Vi kan snabbt förflytta lärmiljön i tid och rum.  I våra pedagogiska reflektioner ger dom digitala verktygen oss en tydlig inblick i barns lärande och intressen vilket kvalitetssäkrar vår utbildning.

Hur ser ni på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har ni upptäckt något nytt under denna period som ni kommer att fortsätta med?
– Under coronatiden har Västerås stad valt att lägga en större pedagogisk peng på ett digitalt basutbud vilket vi tror bidrar till likvärdig förskola. Vi kommer att fortsätta att erbjuda fysiska och digitala möten. Vi har sett en vinst i att kunna möta kollegor och vårdnadshavare digitalt oavsett geografiskt avstånd, tid och personliga förutsättningar. Ett kvitto vi har fått är en förståelse för vilka fysiska möten som är viktiga och varför.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Enligt läroplanen ska alla arbeta med digitalisering och det är en självklarhet, inget vi kan välja. Vi på förskolan har tillgång till två lärcoacher och staden anordnar VETT varje år. Pedagoger använder digitala verktyg dagligen genom pedagogisk dokumentation, reflektion och i sin undervisning.

Har ni någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som ni gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Genom att arbeta integrerat med analoga och digitala verktyg där elever möts skapas möten där lärande och förståelse bidrar till meningsfullhet. Till exempel att lägga pärlplatta både fysiskt och digitalt, möta olika material på ljusbordet, projicera miljöer på väggen och samtidigt arbeta med skuggor.

Malin Rydh

Nordanby förskola
Västerås

Presentation

Presentation av Malin Rydh

Vem är du och vad jobbar du med?
– Malin heter jag, jag är 44 år och arbetar som förskollärare sen 2012. Just nu arbetar jag på en mellanbarns avdelning och där är barnen mellan 2,5 och 4 år.  Jag arbetar som sagt som förskollärare samt IKT lärcoach, det är ett roligt och väldigt inspirerande arbete. Jag har varit med och varit lärcoach sedan starten av den digitala resan i Västerås stad. Nordanby var en av de första förskolorna som var med och testade att använda lärplattan som ett verktyg för oss pedagoger och barn. Jag brinner verkligen för IKT och att vara en lärcoach, älskar när jag får visa och inspirera barnen samt mina kolleger när de behöver hjälp.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– I förskolan lär vi ut grunderna till hur barnen använder en lärplatta så att när de kommer upp till skolan är det inte ett främmande föremål.  Barnen får en större förståelse för fakta, källkritik, olika sökmotorer och hur de söker information. Barn i behöv av extra stöd i undervisningen gagnas av arbete med lärplattor även barn med andra modersmål.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Digitala verktygen är en stor tillgång i mitt dagliga arbete då vi använder oss utav olika appar/program för reflektion, planeringar och utvärderingar av vårt systematiska kvalitetsarbete. Lärplattan för mig är stor tillgång för till exempel utbildningar, kurser och fortbildning. Lärplattan är ett bra verktyg att ha med sig för att kunna dokumentera och spara ner det man antecknar.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Nordanby har gjort en snabb utveckling kring digitaliseringen då vi alla snabbt behövde lära oss nya sätt att kommunicera eftersom vi inte får träffas fysiskt. Vi har använt oss utav teams vid utvecklingssamtal och andra möten med både vårdnadshavare samt kolleger och rektor. Vi har använt oss utav YouTube för att visa ett föräldramöte, vi använder oss av lärplattformen Vklass där vi dokumenterar och informerar våra vårdnadshavare. Och detta är något vi kommer att fortsätta med så länge vi har en pandemi.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Alla pedagoger har en egen lärplatta som digitalt verktyg i sitt arbete. Vi har en gemensam plattform som är lättillgänglig och enkel i det dagliga arbetet, den har jag varit delaktig i att vara med och utforma. Jag möter även andra IKT lärcoacher från staden digitalt, där vi inspirerar och delar med oss av våra kunskaper, erfarenheter och nyheter. Jag stöttar och vägleder och låter mina kollegor prova att arbeta själva för att det på så vis lära sig dvs ”learning by doing”. Jag delar med mig utav mina erfarenheter och kunskap utan prestige.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Widgit Writer använder jag för att göra olika hjälpmedel/stöd till barnen för att underlätta deras dagar på förskolan det är en app och webbsida där vi kan komma åt bildstöd samt göra egna bildstöd med bilder samt tecken som stöd. Till exempel en dag och veckoplanering, knippa med bildstöd som vi hänger i kläderna.

– Vid språk och kommunikationsundervisning använder jag en boktjänst som heter Polyglutt, där barnen får lyssna på olika böcker. I Polyglutt finns möjligheten att lyssna på sagor med andra språk samt tecken som stöd.

– Jag gör QR koder i appen Cloud qr där vi kan lägga in länkar, bilder, röster samt filmer. Barnen får sen själva scanna koden och se vad som finns i den, det kan vara allt från en saga till sång/dans. Detta använder jag mig av när vi ska musik och rörelseundervisning.

Marcus Henriksson

Rytmus Gymnasium
Borlänge

Presentation

Presentation av Marcus Henriksson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Lärare i historia, samhällskunskap och entreprenörskap

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Att använda digitala hjälpmedel och verktyg, är som att sätta en lärare i handen på varje elev. Det kan öka deras motivation och hjälpa deras inlärning markant, särskilt för de elever som behöver extra stöd och hjälp. Till exempel så finns alla mina föreläsningar inspelade på Youtube, där jag har en kanal med några tusen följare. I mina ämnen (Historia, samhällskunskap och Entreprenörskap) är detta ett otroligt bra hjälpmedel. Elever som vill se en föreläsning igen, innan ett prov har då den möjligheten. De elever som tyckte att min föreläsning i skolan gick för snabbt, kan titta på den igen och i hens eget tempo. De elever som varit sjuka eller så, kan ta ikapp utan större problem. En stor vinst för alla elever om du frågar mig, oavsett om man är högpresterande eller lågpresterande.

– Jag skulle säga att med dagens teknik är möjligheterna oändliga. Elever som har svårt för läsning kan med hjälp av exempelvis immersivereader och Inläsningstjänst nu läsa i böcker och läromedel, helt på egen hand. Elever som har svårt för att skriva kan diktera eller få stavningshjälp. En nyanländ elev kan delta i ordinarie undervisning redan första dagen i svensk skola med hjälp av en översättningsapp. Detta skapar mer tillgänglig undervisning och en undervisning som är mer anpassad, efter elevernas olika behov. Digitala verktyg höjer på så sätt undervisning till nästa nivå.

– AI som ligger i tiden och som är implementerat i flera läromedel gör att eleverna blir rättade och får feedback i realtid. De får uppgifter mer anpassade efter just deras kunskaper och behov. Med digitala verktyg blir kunskapsinlärningen multimodal. Man får en otroligt varierad undervisning om man lyckas använda digitala verktyg på rätt sätt. Man kan göra studiebesök, utan att ens behöva lämna klassrummet. Eleverna kan även skapa multimodala redovisningar, vilket gör att eleverna kan visa upp fler förmågor på samma gång. Eftersom kunskapen hela tiden är tillgänglig kan undervisningen individualiseras naturligt och alla kan få en utmanande undervisning på just deras nivå.

– Med hjälp av IT blir undervisningens genomgångar, material och uppgifter individanpassade. Eleverna får jobba på sin nivå men samtidigt utmanas och utvecklas. Det blir lättare att se och möta deras unika behov. Alla får synas, utan att någon blir utpekad. De får hjälp med planering och struktur. Abstrakta begrepp blir synligare och undervisningen tydligare, mer varierad, tillgänglig, meningsfull, verklighetstrogen, motiverande, kreativ, utvecklande och engagerande. Det blir även lättare att samarbeta och kommunicera = ett mer kollaborativt och inkluderande arbete. Digitala verktyg för mig som lärare är för mig ett måste, det är framtiden. Eleverna får en bättre och mer individanpassad undervisning. Det är iallafall så jag ser på det hela.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag tycker undervisningen blir mer verklighetsbaserad för eleverna, vilket gör att eleven själv blir mer aktiv i sitt arbete, med till exempelvis uppsatser och redovisningar. Jag och eleverna arbetar ofta tillsammans med digitala verktyg, vilket gör att vi både lär och skapar något tillsammans på samma gång. När det gäller planering använder jag alltid vår plattform Google och kan där lägga upp material som vi ska använda under lektionen. Detta underlättar mitt arbete något enormt och samtidigt ger det eleverna möjlighet att se materialet hur många gånger de vill och behöver. Inlämningar av eleverna lämnas också in på denna portal vilket gör att jag som lärare slipper en massa inlämnade dokument och kan ge direkt feedback och bedömning.

– Jag som lärare får en överskådlig syn över alla elever och vart de står i inlärningen. Detta gör att jag med exakthet kan tillgodose eleverna och deras olika behov. Föräldrar får helt nya förutsättningar för att bli delaktiga i deras barns skolgång. De kan ta del av elevarbeten i form av filmer, texter, böcker mm online med enkelhet. Föräldrar kan logga in i tjänster och följa deras barns utveckling samt veta vad och hur barnet lär sig i skolan. Elev som har utmaningar att ta sig till skolan till exempel på grund av långvarig sjukdom kan arbeta med samma saker som de andra gör i skolan. Jag som lärare kan även vara till hjälp för eleverna när de exempelvis gör en läxa. En elev kan sitta hemma och arbeta med en uppgift och stöta på problem och kanske inte har någon närstående som kan hjälpa till, då kan jag från skolan stötta eleven digitalt trots att vi befinner oss på olika platser. Detta minskar stressen och hjälper mig att känna att jag gör ett bra jobb och att jag räcker till. Jag upplever att undervisningen blir mer varierad, anpassad och effektiv. Det hjälper mig att ge varje elev bra möjligheter till att lyckas och utvecklas.

– Jag försöker att involvera digitala verktyg då jag planerar mina lektioner, och utgå från det när jag reflekterar över hur jag ska lägga upp undervisningen för att engagera eleverna så mycket som möjligt. Detta gör att jag måste tänka till lite extra inför varje moment, vilket motiverar mig mer att utvecklas som lärare. Somliga digitala verktyg är väldigt lätta att sätta sig in i och det krävs inte så mycket planering och förarbete, medan somliga kräver mer av mig. Jag har dock lärt mig att om jag lägger ner den tiden inför ett arbete, så kommer jag att få igen det senare. Detta då jag kan använda mig av samma digitala verktyg vid flera arbetsmoment och tillfällen. Digitala verktyg hjälper mig att spara tid och de hjälper mig att bli en bättre lärare.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Under coronatiden så har jag haft en otrolig användning av olika digitala verktyg – Allt från mina inspelade föreläsningar på Youtube till mina prov på exam.net.  Att till exempel använda Google Classroom har varit så givande. Att följa eleverna och deras arbete i realtid, samtidigt som man kunde plocka ut dem (en och en) för mer ingående samtal har varit fantastiskt. Jag upplevde det som att jag fick en mycket mer övergripande bild av eleverna och deras kunskap, än jag haft tidigare med mer traditionell undervisning. Jag kunde guida dem bättre och hjälpa dem mer än tidigare. Särskilt då vi arbetade med uppsatser och liknande.

– Proven på exam.net gjorde att jag kunde kontrollera deras kunskaper, utan större problem trots att alla elever nu satt hemma. När jag jämförde resultaten med tidigare, så såg jag ingen större förändring. De presterade precis som jag förväntat mig och hoppats på. Jag vet att alla lärare inte upplevde denna tid som positiv, men jag tror att det häger mycket på hur man använder digitala verktyg. Om man vet vilka digitala verktyg som passar vid olika tillfällen, hur man använder dem på rätt sätt osv. Så tror jag att betydligt fler skulle kunna bli mer positivt inställda till dem.

– Mitt upplägg förändrades nästan inte alls, trots att alla nu satt hemma (Både lärare och elever). Föreläsningar med Kahoot fungerade precis lika bra som tidigare. Jag har alltid ett Kahoot (Frågesport online) redo för att kunna kontrollera deras kunskaper efter en föreläsning. Gruppsamtal kunde man också skapa hur enkelt som helst genom Google Classroom. Vi behövde inte längre leta reda på en massa smårum att sitta i. Jag kunde också stänga ner rummen på ett väldigt snabbt och effektivt sätt. På så sätt så sparade både jag och eleverna en massa tid. Så på det stora hela skulle jag säga att jag blev bättre på att hantera digitala verktyg under pandemin och eleverna likaså. När de sedan skulle utvärdera undervisning, så fick jag fantastiska resultat.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?– På vår skola så arbetar alla lärare med olika digitala verktyg och uppskattar dem på olika sätt. Vi har svårt att föreställa oss en värld utan dem. Vi försöker hela tiden att lära av varandra och samtidigt inspirera andra. Vi lär oss hela tiden hur vi kan använda digitala verktyg på nya sätt och bättre sätt.

– Som lärare kan man aldrig bli full lärd. Man kan ständigt bli bättre och utvecklas och det är något som jag tycker att lärarna på Rytmus är duktig på och har anammat. Genom året så kör vi olika digitala kurser – Till exempelvis en om betyg och en om GDPR. Under coronapandemin så har vi haft många möten online och vi utvärderar ständigt vårt arbete med hjälp av olika digitala enkäter och undersökningar.

– Många av våra konserter har vi kört digitalt och det har uppskattats av såväl elever, som föräldrar och personal. Tanken är såklart att vi skall hitta ännu fler digitala verktyg att använda i framtiden och bli ännu bättre på att använda dem vi redan har. Google Classroom är en sak som jag kan garantera att vi kommer att fortsätta med, då det underlättar vårt arbete så pass mycket som det gör. Under pandemin så har vi haft många elever som varit hemma. Vi har därför kört alla våra lektioner online också, så att även dessa elever skall få möjlighet att hänga med i undervisning. Detta har räddat många och hjälpt dem att få ett betyg.

– På vår skola så arbetar alla lärare med olika digitala verktyg och uppskattar dem på olika sätt. Vi har svårt att föreställa oss en värld utan dem. Vi försöker hela tiden att lära av varandra och samtidigt inspirera andra. Vi lär oss hela tiden hur vi kan använda digitala verktyg på nya sätt och bättre sätt.

– Som lärare kan man aldrig bli full lärd. Man kan ständigt bli bättre och utvecklas och det är något som jag tycker att lärarna på Rytmus är duktig på och har anammat. Genom året så kör vi olika digitala kurser – till exempelvis en om betyg och en om GDPR. Under coronapandemin så har vi haft många möten online och vi utvärderar ständigt vårt arbete med hjälp av olika digitala enkäter och undersökningar.

– Många av våra konserter har vi kört digitalt och det har uppskattats av såväl elever, som föräldrar och personal. Tanken är såklart att vi skall hitta ännu fler digitala verktyg att använda i framtiden och bli ännu bättre på att använda dem vi redan har. Google Classroom är en sak som jag kan garantera att vi kommer att fortsätta med, då det underlättar vårt arbete så pass mycket som det gör. Under pandemin så har vi haft många elever som varit hemma. Vi har därför kört alla våra lektioner online också, så att även dessa elever skall få möjlighet att hänga med i undervisning. Detta har räddat många och hjälpt dem att få ett betyg.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Detta är en svår fråga, eftersom jag använder så pass många olika digitala verktyg och de är alla bra på sitt sätt. Jag skulle inte klara mig utan varken Google Classroom, Exam.net, Youtube eller Kahoot. De hjälper mig alla att få till en mer intressant och rolig undervisning. De hjälper mig alla att individanpassa undervisning, så att alla elever känner sig sedda och hörda. Jag tycker om att kunna erbjuda eleverna proven både digitalt och skriftligt. Jag tycker om att kunna lägga till vissa hjälpmedel för elever som behöver det, oavsett om det hjälper ett grupparbete eller uppsats. Jag tycker om att kunna se vad eleverna har lärt sig efter en lektion med hjälp av Kahoot. Jag tycker om att kunna publicera uppgifter, kunskapskrav, matriser, begreppslistor osv. online så att eleverna och deras föräldrar lätt kan se vad eleverna arbetar med, hur det går m.m. Att vara en digital lärare är för mig idag en självklarhet. Det finns så stora fördelar med att använda dem, så jag kan inte föreställa mig en värld utan dem.

– Men måste jag välja en så blir det nog Google Classroom. Jag använder ofta Google Classroom för att dela material med mina elever. Det förenklar också mitt arbeta att jag kan skjuta ut till exempel instruktioner, stödmallar, arbetsuppgifter via Classroom och där direkt skapa en kopia för varje elev. De gånger eleverna ska skriva digitalt i till exempel Google dokument kan jag enkelt följa upp elevernas lärande under lektionen, om jag vill och hinner. Jag kan även ge feedback direkt till eleverna. Det är enkelt att hålla reda på elevernas texter och uppgifter när de ligger i klassens Classroom. Eleverna kan även samarbeta i uppgifter jag delar digitalt, de kan skriva i samma dokument och alla har med sig dem hem. Classroom är också bra därför att man kan variera undervisning väldigt mycket. Jag kan ta ut eleverna till diskussioner utan problem. Man kan lägga in vad som helst, länkar till tidningsartiklar, Youtubeklipp med mera. På så sätt får eleverna en väldigt bra överblick över kursens gång och deras resultat. Google Classroom har på så sätt blivit en del av mitt lärande och jag tror att utan den skulle jag inte vara den lärare som jag är idag.

Malla Täckholm

Valhallagatan och Skånegatans förskolor
Göteborg

Presentation

Presentation av Malla Täckholm

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en nyfiken och kreativ person som tycker om att utforska och lära mig nya saker och tekniker, särskilt inom det skapande området. Det är allt från olika former av bildskapande, i både analoga och digitala tekniker, till tredimensionellt skapande i varierande material. Figur- och skuggteater och berättandet av historier ligger mig också varmt om hjärtat.

– I botten är jag utbildad förskollärare och har arbetat som det i många år. Då jag är intresserad av den estetiska och kreativa aspekten av lärande valde jag att vidareutbilda mig till ateljérista, ateljépedagog mot förskola, och har nu arbetat som det i ca 8 år. För att fördjupa mig mer inom ämnet läser jag nu en master i bilddidaktik och är i startgroparna för att börja skriva min masteruppsatts. Vilket ska bli både spännande och utmanande.

– Som ateljérista ansvarar jag för den pedagogiska verksamheten i två ateljéer, på två förskolor, i centrala Göteborg. I Ateljéerna arbetar avdelningarna med sina projekt genom att utforska, gestalta tillsammans och lära av varandra med hjälp av olika estetiska tekniker och material. Mitt uppdrag är att stötta kreativa processer, både hos barn och pedagoger, så att de olika projekten utvecklas och fördjupas ur ett visuellt, kommunikativt och estetiskt perspektiv.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Att använda sig av IT i undervisningen ser jag som ytterligare verktyg som ger möjlighet till fler uttryck, söka och finna kunskap och en bredare möjlighet att kommunicera med varandra både direkt och indirekt. IT i undervisningen ersätter inte något, utan vidgar möjligheterna för både barn och pedagoger. Dock ska inte IT eller några andra pedagogiska verktyg användas oreflekterat, utan att du som lärare har tänkt över vilka eventuella didaktiska möjligheter och vinster det ger.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– De digitala verktygen och möjligheten att spara i molnet underlättar sammanlänkning mellan planering, dokumentation, reflektion och analys, genom att samma dokument går att komma åt på alla enheter, så som datorer och iPads. Det ger även en möjligheten att dela dokument med kollegor. Användningen av iPaden gör att fotodokumentation och anteckningar lättare går att göra under eller i samband med undervisningen.

– Genom att tillsammans med barnen titta på tidigare dokumentation skapas en förståelse och tydlighet kring vad som är syftet med en aktivitet innan den påbörjas. Det underlättar för barnen att tillägna sig undervisningen. När barnen aktivt får vara med och dokumentera genom foton och berättelser, blir den efterföljande reflektion lättare för barnen att göra. De kan då med stöd av dokumentationen relatera till sina förväntningar, vad de gjorde och hur det blev. Den digitala dokumentationen men även deras egna bilder gör det lättare för barnen att återberätta, förklara för sina kompisar och komma med nya idéer som för lärandet framåt.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Förskolornas verksamhet har under coronatiden, i det stora hela, fortgått som tidigare. Däremot har möjligheten att ha videomöten gjort att olika möten och föreläsningar, trots allt, har gått att genomföra, även om jag har saknat det personliga mötet. De erfarenheter jag gjort och vill ta med mig in i framtiden är att videomöten ökar möjligheten att kunna samarbeta och nätverka över större geografiska områden, till och med hela världen. Här finns en möjlighet att utbyta kunskap och erfarenheter i ett större globalt perspektiv, vilket skulle kunna öppna upp för nya intressanta utvecklingsområden inom förskolan.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har under ett läsår några gemensamma workshops på förskolorna. Workshopen planeras utifrån önskemål från pedagoger eller utifrån ett behov av att fördjupa vår kunskap inom ett område. Flera av workshopen har berört olika digitala verktyg kring film, så som stop-motion, green-screen och redigering. Men vi har även fördjupat oss kring mikro- och makroperspektiv med hjälp av mikroskop och projektorer och hur man skapar olika digitala lekmiljöer. Kring projekten har arbetslagen gemensamma planeringar och reflektioner där jag som ateljérista är involverad.

– I ateljéverksamheten försöker vi alltid vara ateljérista och en pedagog tillsammans med barnen. På så vis underlättas dokumentationen och vi lär oss alla av varandra. När vi arbetar kring olika projekt söker vi aktivt upp information på nätet, i litteratur, genom föreläsningar och kurser. De nya kunskaper vi tillägnat oss har vi som mål att delge våra kollegor, genom till exempel en workshop eller kortare föreläsning.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– I arbetet med barn i förskoleåldern är Ipaden ett utmärkt digitalt verktyg, som är lätt att hantera även för de allra yngsta. Jag använder mig nästan uteslutande av appar som gör barnen till producenter och inte till konsumenter. Framför allt appar som går att kombinera med varandra och på så vis öppnar upp till en mängd nya möjligheter. Appar som tillåter det analoga skapandet möta det digitala skapandet.
Ett exempel från undervisningen med digitala verktyg i ateljén är vårens arbete med film. Under vårterminens sista skede gjorde barnen på en avdelning, med barn i åldrarna 3–6 år, flera olika filmer som en del av sin projektberättelse om insekter. Alla barnen hade under läsåret undersökt, lekt och gestaltat insekter i en rad olika tekniker så som tekning, målning, collage och lera. Dessa insekter fick nu liv i filmerna och berättade sina egna historier. De äldsta barnen skrev bildmanus, fotade bakgrunder, animerade sina figurer mot en green-screen, redigerade och satte ihop alla scenerna i iMovie för att till slut lägga på röster, ljudeffekter och musik.

– Med appen Puppet Pals kunde även de yngsta barnen på tre år animera sina sköra lermyror i ballerinakjolar. Myrorna fick på så vis liv och kunde dansa till barnens älsklings balett, Svansjön. Några barn provade på att själva dansa som balettmyror.

– En grupp barn hade arbetat med den holländska konstnären Jan Davidsz de Heem´s blomsterstilleben, som är fulla av insekter. Barnen hade själva provat att måla blomsterstilleben mot svart bakgrund men även undersökt, tecknat av insekterna och gjort egna fantasiinsekter som collage i kartong. Genom att fotografera sina målningar och insekter och sedan animera dem med hjälp av Puppet Pal kunde deras insekter flyga in i deras blomstermålningar till musik de valt i iMovie. Som avslutning visades alla filmerna på en filmfestival på avdelningen.

– Med hjälp av iPaden och olika filmappar kunde barnen visualisera sina egna berättelser om sina insekter. Alla var delaktiga och alla kunde delge och ta del av varandras berättelser. Deras lärande och kunskaper kring insekter lyftes fram som något viktigt och betydelsefullt. Barnen fick även möjlighet att tillägna sig en grundläggande förståelse för hur de med hjälp av olika tekniker kan trickfilma, men även hur ljud och musik skapar stämningar i film. Det är viktiga kunskaper att ha med sig för att kunna göra kritiska ställningstaganden i vårt bildtäta samhälle.

Guldäpplets forskardialog
Malla medverkade tillsammans med Amanda Friman oi Guldäpplets forskardialog  i maj2022.
Tema: Film och dokumentation med digitala verktyg för att nå ut till kollegor/vårdnadshavare samt för utvecklingssamtal/överlämning
Se Guldäpplets forskardialog i efterhand

Maria Olsén

Stagneliusskolan
Kalmar

Presentation

Presentation av Maria Olsén

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som förstelärare i Kalmarsunds Gymnasieförbund och är också handledare inom språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Under läsåret 21/22 undervisar jag i svenska, svenska som andraspråk och engelska på Samhälls- och ekonomiprogrammet.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– I mitt språkklassrum har digitala utbyten tillsammans med lärare, elever och gästföreläsare runt om i världen förstärkt elevernas motivation och lärande. Med hjälp av digitala verktyg skapas också struktur i klassrummet och olika former av kollaborativt lärande möjliggörs.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Med digitala verktyg känner jag att jag som språklärare har kunnat släppa in världen i klassrummet, bland annat med digitala studiebesök och digitala utbyten med lärare och elever runt om i världen. När det gäller planering av lektioner, lektionsupplägg och bedömning samverkar jag också med kollegor i mitt utvidgade kollegium, till exempel på Twitter. Jag tror att till exempel AI kommer att bli ett kraftfullt verktyg både för att kartlägga, utveckla och bedöma elevers språkutveckling.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Något som jag verkligen kommer att ta med mig är hur väl Google Meet har fungerat för samtal av olika slag. Utvecklingssamtal digitalt fungerade mycket bra och var uppskattat av både lärare, elever och vårdnadshavare. Även samtal och diskussioner gruppvis fungerade mycket väl och blev kvalitativt bättre när grupperna fick samtala digitalt. Dessutom blev gruppsamtal i Meet mer effektivt, eftersom alla grupper kunde ha sitt samtal under samma lektion och samtalet kunde på ett enkelt sätt spelas in.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Inom vårt gymnasieförbund finns en digital agenda och hela organisationen arbetar för att stärka digitalisering och användning av digitala verktyg och resurser. På skolan arbetar vi kontinuerligt med kollegialt lärande och där kommer också digitala verktyg och resurser in i de olika fokusområden vi arbetar med.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Classroomscreen finns alltid med mig – såväl i klassrummet som digitalt. Den ger struktur genom att visa lektionsinnehåll, hjälper till med att visa tider för olika moment, lottning i grupper, no-hands-up och så vidare. Alla elever gynnas av struktur och att använda Classroomscreen digitalt under fjärrundervisningen fungerade också mycket bra.

– Som språklärare är jag bland annat nyfiken på AI och hur det kan bli ett verktyg för både mig och mina elever. Ett exempel på en sådan webbresurs som jag använt tillsammans med eleverna är till exempel Duolingos CEFR Checker