Stärkt digital kompetens i läroplanen:
Nominerade till lärarpriset Guldäpplet visar vägen

Prisutdelning Guldäpplet 2016

Årets nominering till lärarpriset Guldäpplet, som delas ut till lärare som utvecklar skolan med tillvaratagande av digitaliseringens möjligheter, är avslutad.

– Årets nominerade visar i praktiken hur undervisningen och lärande kan utvecklas i skolan genom att ta tillvara de digitala möjligheterna. Just denna höst, när de nya styrdokumenten träder i kraft som betonar frågan om digital kompetens, är erfarenheterna från de nominerade till Guldäpplet ännu viktigare. Totalt har hundratalet lärare och förskollärare nominerats, från alla landsändar. Det speglar ett fantastiskt engagemang, säger Peter Becker, ordförande i Guldäpplets jury.

Guldäpplet är utmärkelse som syftar till att synliggöra lärare som utvecklar undervisningen med stöd av digitala verktyg, medier och arbetsformer. Lärare som lyfter både sina egna elever och sina kollegor, genom samarbete och delning av erfarenheter.

Nomineringar görs av kollegor, skolledare och skolhuvudmän över hela landet. Det betyder att det är skolans professioner som väljer ut, motiverar och lyfter fram sina kandidater. Det blir på så vis en spegling av professionernas egen bedömning av viktiga insatser och trender. Nu vidtar juryberedningen. En jury med de två senaste årens pristagare tillsammans med representanter för Guldäpplets partners och professor Åke Grönlund, Örebro universitet, utser pristagarna.

Namnen på de nominerade publiceras i slutet av augusti.

Finalisterna presenteras på Bokmässan i Göteborg, Lärarscenen, torsdag, 27 september kl 14.30.

Priserna utdelas på Skolforum & Framtidens lärande, Stockholmsmässan, den 29 oktober kl 11.

Peter Becker, ordförandStiftelsen DIU ocGuldäpplets jury
-post: peter.becker@diu.se