Hur öppna ska era 1-1 datorer vara?

Inlagd den 11 november 2009 kl 10:00 i Egen dator, Nyheter

Av Honken Holmqvist
IT-strateg för skolan i Sandvikens kommun

I bilen på väg söderut. Grått och mulet. November 2009.

Ca 4 mil söder om tätorten Sandviken ligger Österfärnebo. Det är dit jag är på väg. Under hösten har det tagits politiska beslut om ett 1-1-projekt i denna F-9-skola. 45 datorer ska bli 130 datorer i ett trådlöst nät. En markant ökning av tillgängligheten när det gäller hårdvara. Datorer som kommer att vara helt annorlunda än de skoldatorer som kommunen hittills haft i sitt skolnät.

Det innebär nya lösningar gällande datorerna, deras innehåll och servicen på dessa. Bl a ska de bärbara datorerna i större utsträckning skötas av skolenheten och eleverna själva och finnas i ett öppet trådlöst nät. Skolapplikationernas antal kommer att begränsas. Ett fåtal generella program kan paketeras och distribueras centralt, andra kan kanske bäras omkring på ett usb-minne tillsammans med användarens filer, men de flesta bör erbjudas som tjänster på webben. Ingen kommunal backup och inga kommunala lagringsutrymmen kommer att erbjudas!

För att genomföra detta pilotprojekt måste fyra huvudsakliga komponenter vara i balans. Dessa komponenter är teknikinvesteringen, satsningar på kompetensutveckling, tillgängliggörande av digitalt innehåll samt en tydlig pedagogisk idé om när och hur man ska använda IT i lärandet. Det är viktigt att eleverna är delaktiga i det pedagogiska arbetet.

Det blir en hel del besök i Österfärnebo under hösten. Denna novemberdag är det dags igen. 1-1-projektgruppen ska idag komma överens om vilka mjukvaror som ska finnas på datorerna samt vilket behov av kompetensutveckling som personalen har. De hoppas att projektledaren har något att tillföra i frågorna, därav bilturen.

Den tredje frågan som kommer upp idag är de regler som ska finnas för elever i deras handhavande av datorerna. Tanken med 1-1-datorer är att de ska vara så öppna som möjligt för att elever ska kunna nyttja internetmolnet maximalt i sitt lärande. En lockande och vacker tanke som förhoppningsvis inte kommer att krossas av eftertankens kranka blekhet.
Vem är ansvarig för vad elever laddar ned och gör på datorerna?

Frågan om hur stor acceptans man som lärare ska ha när det gäller surfande på Internet eller att spela spel på lektionstid. Vad är skolarbete? Ska det beivras att elever är ute på den sociala webben, på s.k. communities, MSN, Bilddagboken eller Facebook?

Ska elever ha full administratörsrätt på sina datorer? Hur fria ska man få vara i sitt val av nedladdningar? Vem bär ansvaret för vad som görs på datorerna?

Dessa frågor surrar i mitt huvud när jag passerar Årsunda i min färd ner mot kommunens sydligaste fäste. Jag tänker att det här borde sysselsätta många som driver En-till-En-projekt i kommuner över hela Sverige.

Ska man ha olika regler för olika elever på en F-9-skola? Är det skillnad på elever i 1-3, 4-6 och 7-9 och vilken är det i så fall? Vilka åldersgrupper kan ta mest ansvar?

Hur var det nu man svarade när jag ställde frågorna till YBC, Young Business Creatives, det framgångsrika kommunala gymnasiet i Nacka?

Daniel Lundqvist, bitr. rektor berättade att elevernas datorer är precis så öppna som varje elev vill ha dem. De har nämligen full administratörsrätt på sina egna datorer.

Det betyder dock inte att lärarna inte har något att göra med vad eleverna laddar ner på datorerna. De får ladda hem program efter samråd med lärare eller skolledare och där en förklaring skett kring hur det nedladdade programmet ska göra undervisningen bättre, mer intressant eller hur studieresultaten skulle kunna bli bättre.

På frågan om hur servicen på datorn fungerar svarade Daniel Lundqvist att eleverna själva tar hand om mjukvarurelaterade problem. Några elever är utsedda till super-users och kan hjälpa de elever som behöver hjälp. Lärare kan också vara inblandade i denna process.
Hårdvarurelaterade problem och garantiärenden sköter datorleverantörens supportavdelning.

Inloggning, då? Ska man kunna logga trafiken och se vem som gör vad. YBC:s policy är att nätverket känner av vilka datorer som är anslutna till det trådlösa nätverket.

Vem är ansvarig för vad som händer på datorerna? Inte förvånande svarade Daniel att den som gör något på en dator är ansvarig för det som görs på den datorn. Den som skriver på ett papper är ansvarig för det som skrivs på det pappret. Självklart har skolan ett övergripande ansvar för vad som publiceras på skolans webbservrar mm

Det verkar som om mycket av YBC:s användande av 1-1-datorer baseras på elevers egna ansvar. Hela arbetet med 1-1 bygger på en överenskommelse med eleverna om att datorerna är till för att göra undervisningen och hela deras utbildning mer intressant, roligare, fördjupande och effektiv. Användningen ska alltså kopplas till deras utbildning på något sätt.

Klokt tänkt!

Framme i Österfärnebo. Ett samhälle som mest är känt för invasion av aggressiva stickmyggor och besprutning av dessa samt för ett nyligen nedbrunnet bibliotek. Förhoppningsvis kommer man de närmaste åren mer att prata om digitalt kompetenta lärare och måluppfyllande, ansvarstagande elever som socialiserar och kunskapar via skolan trådlösa nät.

Få se nu vad rektor, lärare och elever tycker vid mötet? Viktiga frågor!

Hur öppna ska era 1-1-datorer vara?
Hur stor administratörsrätt ska eleverna ha på datorerna?
Ska eleverna få ladda hem vad som helst?
Ska datorerna spårbara? Inloggning?
Vem ska bära ansvar för vad som görs på datorerna?
Om en dator kraschar, vem och hur ska datorn återställas?
Ska ni ha samma regler i alla årskurser rån åk 1 till åk 9?

Honken Holmqvist
IT-strateg för skolan i Sandvikens kommun
Projektledare 1-1

Nyckelord:

Kommentarer

  • Johan Wahlström: 10 december 2009

    Hej!

    Viktiga frågor – och inte helt enkla att sätta sig in i eller ge ett snabbt svar på. Vet inte om det finns några tydliga, enkla svar.

    Här i Umeå har vi hunnit få en del erfarenheter. Här har vi hunnit så långt att alla elever i ettan och tvåan på gymnasiet har 1-1… Vi använder PC med windows.

    Generellt kan man säga att det varit mindre praktiska problem än vad vi befarade innan, eleverna är generellt sett försiktiga, det är förhållandevis små problem med skadade eller kraschade datorer.

    Elever och lärare är administratörer. Datorerna ligger i kommunens AD (separat för personal och elever)
    Nätet på skolan är stängt på samma sätt som för kommunens personal (spärr mot porr, fildelning o.d.) – för elever lagras trafikdata.

    Hör gärna av er om ni vill veta mer om hur vi i Umeå jobbat kring 1-1…

    /Johan Wahlström
    johan.wahlstrom(at)umea.se

  • Danny: 19 februari 2012

    Kloka tanker! En fråga till som måste ställs. Hur ska vi använda dessa datorer för att öka elevernas kunskaper och måluppfyllese?

Skriv kommentar


Framtidens lärande

Tillsammans skapar vi framtidens skola! – en arena och ett verktyg i kommunens utvecklingsarbete

Arrangörer

Koordinatorer

Arkiv

Skriv inlägg

 

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrev från DIU

Håll dig uppdaterad – prenumerera på DIUs nyhetsbrev! Vi bevakar frågor som rör skolutveckling och lärande med it.

Vi vänder oss till dig som är intresserade av frågor som rör digitalisering, innovation och utbildning. Nyhetsbrevet är gratis och utkommer varannan vecka under terminstid.

Namn


E-post
Lämna följande fält tomt


Jag samtycker till behandling av mina personuppgifter

Sätt din kommun på kartan

egen_dator_karta
DIUs karta över kommuner med satsningar på egen dator. Finns din kommun med? Läs mer

DIU

Följ reportage, debatt, mm i tidskriften DIU på webben

Senaste inläggen

Senaste kommentarer