Nationell handlingsplan för digitalisering av skolväsendet

Inlagd den 18 mars 2019 kl 16:56 i Övrigt

Ett stort grattis till alla de som arbetat med den nationella handlingsplanen för digitalisering av skolväsendet med 18 välövervägda initiativ, som antagits av SKL och idag överlämnats till regeringen. Det har varit ett brett engagemang i processen med rådslag, fram till förslaget. Detta kan innebära att skolan lämnar startblocken, och går in i en ny fas där alla Sveriges skolor – och deras huvudmän – står inför uppgiften att dra nytta av digitaliseringens möjligheter för alla elevers lärande och framtid.

För oss som arbetat i denna riktning med alla lärare som nominerats till lärarpriset Guldäpplet sedan 2002, med utmärkelsen för huvudmän, Guldtrappan, och mer specifikt med konferensen Framtidens lärande och med tidskrift, rapporter och Beslutsbok liksom riksdagshearings och mycket annat är detta ett mycket välkommet steg.

Nu finns underlag för en samlad nationell satsning, med stödjande strukturer som kompetensutveckling och professionsanknuten forskning, med lärar- och rektorsutbildning och många andra viktiga förslag. Nästa steg är regeringsbeslut kring de 18 initiativ som föreslås.

Peter Becker, ordförande stiftelsen DIU
Länk till nationella handlingsplanen

Skriv kommentar


Framtidens lärande

Tillsammans skapar vi framtidens skola! – en arena och ett verktyg i kommunens utvecklingsarbete

Arrangörer

Koordinatorer

Arkiv

Skriv inlägg

 

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrev från DIU

Håll dig uppdaterad – prenumerera på DIUs nyhetsbrev! Vi bevakar frågor som rör skolutveckling och lärande med it.

Vi vänder oss till dig som är intresserade av frågor som rör digitalisering, innovation och utbildning. Nyhetsbrevet är gratis och utkommer varannan vecka under terminstid.

Namn


E-post
Lämna följande fält tomt


Jag samtycker till behandling av mina personuppgifter

Sätt din kommun på kartan

egen_dator_karta
DIUs karta över kommuner med satsningar på egen dator. Finns din kommun med? Läs mer

DIU

Följ reportage, debatt, mm i tidskriften DIU på webben

Senaste inläggen

Senaste kommentarer