Guldtrappans kriterier

Guldtrappans sju bedömningskriterier

1.      Vision, strategi och planer för digital skolutveckling, förankrad i vetenskap och beprövad erfarenhet liksom i gällande styrdokument
I dagens digitala samhälle är det avgörande att skolors digitala strategi grundas på tydliga mål som omfattar administration, den pedagogiska nyttan och en medveten hållning kring elevers digitala kompetens, säkerhet och integritet. Att engagera skolpersonal, elever och föräldrar i visionen skapar en inkluderande miljö där alla känner ansvar och tillhörighet. Denna plan bör också vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, anpassas till nationella riktlinjer och vara flexibel i förhållande till den snabba utvecklingen.

2.      Strategiskt ledarskap på alla nivåer som utvecklar den pedagogiska verksamheten och ökar måluppfyllelsen
Ledarskapet måste kunna anpassa sig till en snabbt förändrande digital värld och skapa en kultur där det digitala inte bara ses som ett verktyg utan som en del av det pedagogiska sammanhanget. Genom att använda verktyg för analys av läranderesultat kan skolledningen skapa förutsättningar för riktade insatser som förbättrar elevers måluppfyllelse och utveckling.

3.      Infrastruktur (nät, system, plattformar, digitala enheter) som ger ett stabilt stöd till varierade och flexibla arbetssätt samt teknisk och pedagogisk support i verksamheten
En modern och välfungerande infrastruktur är grundläggande för att stödja en skola som fungerar digitalt. Infrastruktur ska underlätta olika arbetssätt Supportstrukturen bör vara anpassad så att både teknisk och pedagogisk hjälp finns tillgänglig, vilket minimerar avbrott och frustration. Huvudmannens infrastruktur är del av skolväsendets ekosystem.

4.      Tillgång till anpassningsbara och ändamålsenliga digitala lärresurser, liksom strukturer för egenproducerade och öppna resurser samt tillgång till skolbibliotek
Elever och lärare behöver digitala verktyg och resurser som är lättanvända och relevanta för olika åldersgrupper och ämnen. Resurserna bör tillhandahålla möjligheter till individuell anpassning och inkludera innehåll som stödjer kritiskt tänkande och informationssökning. Skolbiblioteket spelar en nyckelroll i att tillhandahålla kvalitativa digitala källor och främja en läskultur.

5.      Likvärdiga förutsättningar för alla barn och elever att använda digitala verktyg och att utveckla sin digitala kompetens
Likvärdighet innebär att alla elever, oavsett bakgrund, får samma möjligheter att utveckla digitala färdigheter och kompetens. Detta kräver tillgång till verktyg, utbildning och strukturer för att stödja de med särskilda behov. Att arbeta aktivt med inkludering och tillgänglighet är avgörande för att motverka den digitala klyftor.

6.      Strukturerat digitalt förändringsarbete för att utveckla nya och innovativa pedagogiska arbetssätt och arbetsformer
Digitalisering är också en möjlighet att utforska nya undervisningsmetoder. Ett strukturerat arbete med att testa och utvärdera digitala lösningar kan ge lärare och elever möjlighet att hitta kreativa sätt att arbeta och lära. Detta arbete bör vara förankrat i skolans vision och i samverkan med både ledning och kollegor för att skapa en bestående förändring.

7.      Strukturerad och kontinuerlig utveckling av pedagogers digitala kompetens, inte minst genom pedagogiskt erfarenhetsutbyte och andra kollegiala former
Lärare behöver en kontinuerlig och strukturerad kompetensutveckling för att hålla sig uppdaterade såväl avseende digitaliseringens möjligheter som pedagogiska metoder. Genom kollegialt lärande kan pedagoger dela erfarenheter och lärdomar, vilket stärker det kollegiala samspelet och bidrar till en samlad kompetenshöjning i verksamheten.

Senast reviderad 2024-12-16
Juryn för Guldtrappan