Guldtrappans webbinarieserie: Klokare tillsammans

Digitaliseringen ställer svenska skolhuvudmän inför fantastiska möjligheter. Och utmaningar – att utveckla den digitala kompetensen i varje skola, i varje klassrum, hos varje elev.
Sju onsdagar under hösten delar de sju huvudmän som tilldelats kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2024 med sig av sina erfarenheter, perspektiv och strategier i Guldtrappans webbinarieserie. Klokare tillsammans i dialog med andra huvudmän och forskare.

Sju onsdagar, kl 9.15–10.45. Guldtrappans webbinarieserie ht 2024.

Onsdag 2 oktober – Uddevalla kommun, förskola, grundskola, gymnasieskola, anpassade skolformer, vux och yrkeshögskola
Onsdag 9 oktober – Innovita & Pops Academy, förskola och grundskola
Onsdag16 oktober – Ale kommun, förskola, grundskola och gymnasium
Onsdag 23 oktober – Stadsmissionens skolstiftelse, gymnasieskola
Onsdag 30 oktober – Ronneby kommun, förskola  (uppskjuten till vt 2025)
Onsdag 6 november – Borås stad, förskola
Onsdag 13 november – Flens kommun, förskola, grundskola och gymnasium

VT2025:
Onsdag 5 februari – Ronneby kommun, förskola

90 minuter med presentationer och samtal kring digital skolutveckling.

Nedan kort resumé och video från serien.
Ett varmt tack till medverkande huvudmän och alla deltagande i höstens serie!

Hälsar
Juryns beredningsgrupp och partners

————————————————————————————————————–

Kommande webbinarier VT 2025

Onsdag 5/2 kl 9.15 – 10.45 – Ronneby kommun, förskola
Förskolorna i Ronneby är tillgängliga för alla. Våra förskolor har fokus på meningsskapande, lärande och bildning. Tillsammans skapar vi ett lärande för barnets nutid och framtid. Forskning och beprövad erfarenhet är grunden för vårt systematiska och långsiktiga arbete. Delaktighet, demokratiska processer och reellt inflytande är betydande i våra verksamheter där hållbar utveckling sätts i främsta rummet.
Tillit, förtroende och symbios som grundpelare i ekosystemet:
Förskolan ska vara barnens arena där vi tillsammans utvecklas och skapar ny kunskap.
Förskolan som ett organisatoriskt ekosystem (inledning 15 min)

I en förskola spelar varje komponent – från pedagogernas arbetssätt, ledning och möjlighet till utveckling och lärande för alla – en viktig roll i det större organisatoriska ekosystemet. Ledarskapets roll i detta ekosystem är avgörande.

Tema 1 – Ledarskapet som ekosystemets drivkraft och ekosystemtjänst

Ledarskapet kan liknas vid trädens roll i ett ekosystem. Precis som träd bidrar med ekosystemtjänster som binder marken, reglerar klimatet och skapar habitat för andra arter, har ledarskapet en central funktion att ge riktning och stabilitet till organisationen.

Tema 2 – HUUR och Parlametric som symbiotiska relationer i ekosystemet

HUUR och Parlametric, är verktyg som används för att analysera och mäta verksamhetens framsteg, och kan jämföras med de ekosystemtjänster som håller ett naturligt ekosystem vid liv.
Genom att använda verktygen HUUR och Parlametric minskas risken för att ”invasiva arter”, som ineffektiva arbetsmetoder eller negativa mönster, slår ut viktiga funktioner i organisationens ekosystem.

Avslutande samtal och summering

Medverkande från Ronneby(preliminärt): Ann-Charlotte Wernered, T.F skolchef och verksamhetschef för förskolorna i Ronneby kommun och Johanna Wikdahl, processledare för förskolorna i Ronneby kommun.

Guldtrappans värdar (preliminärt): Peter Karlberg, Skolverket, Göran Isberg Skolchefsföreningen

————————————————————————————————————–

Genomförda webbinarier HT 2024

Onsdagen 13 november kl. 09.15 – 10.45 med Flens kommun (förskola, grundskola och gymnasium)
Likvärdiga förutsättningar för alla barn och elever. Strukturerad och kontinuerlig utveckling av pedagogers digitala kompetens.

Flens kommun har aktivt integrerat avancerad teknik i lärmiljöerna för att inspirera ökad kreativitet och kunskap inom naturvetenskap, teknik, matematik och entreprenörskap. Genom detta arbete har vi särskilt fokuserat på att integrera elever med annat modersmål, men också elever som av andra skäl har svårt att tillgängliggöra sig traditionell undervisning. 

Genom att använda VR-headsets, 3D-skrivare och 360-kameror, vilket är tillgängligt på alla skolenheter, så når vi fler elever. Verksamheten drivs i samarbete med regionala myndigheter och flera högskolor och universitet, som exempelvis Mälardalens universitet. EdTech Flen, ett centrum för digitalt lärande, fungerar som navet i vår strävan efter innovation och delning av kunskap lokalt och nationellt.

Inledning

Syfte och mål med vår satsning på digitala lärmiljöer, tillgängligt lärande, upplevelsebaserat lärande. Uppstart, demokratisering, likvärdighet, politiska beslut, finansiering, utmaningar.

Tema 1. Likvärdiga förutsättningar för alla barn och elever att använda digitala verktyg och att utveckla sin digitala kompetens. 

Lärande i digitala lärmiljöer som:

  • väcker nyfikenhet
  • är språkutvecklande
  • är komplement
  • bygger och utvecklar samarbete
  • är relationsbyggande
  • är upplevelsebaserat
  • underlättar och skapar demokratisering
  • skapar likvärdighet/möjliggöra för alla att få samma hjälp – det kompensatoriska uppdraget
Tema 2. Strukturerad och kontinuerlig utveckling av pedagogers digitala kompetens, inte minst genom pedagogiskt erfarenhetsutbyte och andra kollegiala former.
  • Rektorer
  • Pilotutbildning, XR ambassadörer
  • AI-utbildning för alla lärare
  • Grundutbildning på frivillig basis
  • Riktade grundutbildningar till arbetslag
  • Fortsättningsutbildning för redan grundutbildade.
  • Samarbeten med universitet och högskolor

Medverkande från Flen: Benjamin Lüning, utvecklingsledare Digitala lärmiljöer, Malin Jahnsdotter Jaktlund, lärare, Mogens Lauridsen, enhetschef EdTech Flen, Hedvig Furén, lärare, Henrik Ljungqvist, skolchef

Guldtrappans värdar: Mikael Svensson, SKR, Peter Karlberg Skolverket

Medverkande forskare: Åke Grönlund, professor em Örebro universitet, Ola Lindberg, professor Umeå universitet

 

Onsdag 6 november kl 9.15–10.45 – Borås Stad, förskola
Målinriktat systematiskt kvalitetsarbete och visionära spetsprojekt
Presentation och inledning

Vi beskriver hur Förskoleförvaltningen i Borås Stad har ett aktivt användande av digitalitet på alla nivåer, från barnen i förskolorna hela vägen till Förskolenämnden. Förhållningssättet innebär strategier och digitala verktyg som underlättar och utvecklar arbetet för respektive grupp. De digitala strategierna har blivit vardag och är integrerade i alla områden som en naturlig del i arbetssätt och metoder, liksom utvecklingstankar och innovation skapad av verksamheterna.

Tema 1 – Förskolornas målinriktade arbete med systematiskt stöd för att höja pedagogernas kompetens och kvalitén i undervisningen.

Förskoleförvaltningens systematiska kvalitetsarbete utgår från analys av förskolornas behov som beskrivs i varje förskolas verksamhetsplan. För att höja kvalitén i undervisningen erbjuds i dialog med rektor olika typer av stöd till förskolorna. Förskoleförvaltningen i Borås har antagit en digitaliseringsplan baserat på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Ett viktigt begrepp i planen är digital kompetens.

Tema 2 – Visionära spetsprojekt för att inspirera och lyfta – Erasmus+ Digital CULTURE

Förskoleförvaltningen driver ett samarbetsprojekt via Erasmus tillsammans med organisationer i Italien och Portugal där digitala verktyg och kreativitet undersökts. De gemensamma erfarenheterna dokumenteras och publiceras i samband med projektets avslut, under webbinariet ges ett litet smakprov på de svenska förskolornas upplevelser.

Avslutande samtal, gemensam reflektion, forskarreflektion och summering.

Medverkande: Ina Furtenbach Förvaltningschef, Ing-Marie Samuelsson Chef för kvalitet och utveckling, Marina Strömqvist IKT-pedagog, Elin Johansson kommunikatör, Emelie Hansson utredare.

Guldtrappans värdar och inbjudna forskare: professor Ola J Lindberg, Umeå universitet och professor em Åke Grönlund, Örebro universitet.

 

 

 

Onsdag 23 oktober kl 9.15–10.45 – Stadsmissionens Skolstiftelse (gysk)
Systematiskt kvalitetsarbete för pedagogisk utveckling i en idéburen organisation utan vinstutdelning: Från behov till verklighet – digitalisering som möjliggörare för pedagogisk utveckling.

En beskrivning av Stadsmissionens Skolstiftelse och hur vi ser på digitalisering i samklang med verksamhetsutveckling. Stadsmissionens Skolstiftelse är en idéburen organisation utan vinstutdelning. Vi är huvudman för sex gymnasieskolor, en anpassad gymnasieskola, Nationell Yrkesutbildning samt vuxenutbildning inom Stadsmissionens Yrkeshögskola.  Med cirka 3000 studerande är Skolstiftelsen en av Sveriges största fristående, idéburna skolorganisationer. www.grillska.se

Tema 1 Digitalisering och verksamhetsutveckling ur lärar- och elevperspektiv. Här möter vi representanter för elever och lärare som ger sin syn på digitalisering i vardagen och digitalisering som möjliggörare för pedagogisk utveckling.

Tema 2 Hur elevers lärande och måluppfyllelse blir motor i utvecklingsarbetet. Med en process där behov i det systematiska kvalitetsarbetet, efter testverksamhet och hög grad av delaktighet från olika målgrupper, resulterat i inköp av en gemensam plattform med gemensamma rutiner. Med den egenutvecklade plattformen, Xframe, för datadrivet arbete och beslutsfattande för elevernas lärande och måluppfyllelse.

Avslutande samtal, gemensam reflektion, beredningsgrupp, forskare och medverkande

Medverkande (preliminärt): Tomas Abrahamsson, Vd, Terese Lundberg, Chef för pedagogik och utveckling, Jens Persson, Digitaliseringsansvarig, Björn Hübinette, Lärare Grillska Gymnasiet Uppsala, elever Grillska Gymnasiet Uppsala, Camilla Steen, Skolledare Grillska Gymnasiet Örebro.

Medverkande forskare professor Åke Grönlund, Örebro universitet, docent Fanny Pettersson, Umeå universitet.

Värdar från Guldtrappan: Peter Becker, ordförande.

 

Onsdag 16 oktober kl 9.15–10.45 – Ale kommun (fsk, gsk, gysk)
Hur kan vi med vision, struktur och systematik öka den digitala mognaden och vara ett Ale i framkant? Om arbetet för likvärdighet och arbete med AI.

Vi sätter Ale på kartan (15 min) och presenterar oss och berättar om att vi behövde ett omtag och skapade en handlingsplan som vi med systematik och struktur börjat följa på i vårt kvalitetsarbete. En handlingsplan som också följer vår kommuns “Digitaliseringspolicy” liksom skola- och förskolas styrdokument. Vi väver in hur vi arbetar med ständiga förbättringar och också testar nya piloter ihop med forskare.

Två vyer som belyser hur vi arbetar med digitalisering i skolan (fsk,gsk,gysk)

Tema 1 (15 min presentation 15 minuter frågor/diskussion): Vi problematiserar det skav som uppstår när den digitala kompetensen är så olika och ger exempel på hur vi bygger organisationens digitala mognad och kompetens, självförtroende och självledarskap.

Tema 2: Vi beskriver hur vi med en testpilot försöker utveckla arbetssätt med hjälp av AI: Microsoft Copilot 365. (15 min presentation 15 minuter frågor/diskussion).
Vi berättar hur vi byggt och genomför en testpilot med funktioner genom styrkedjan. Vi problematiserar hur svårt det är att ändra arbetssätt med hjälp av AI och vilka metoder vi använder för att få testpiloten att komma framåt. Att gå till aktivt iterativt görande.

Medverkande: Ulrika Elmqvist verksamhetschef, Jerker Rellmark IKT-utvecklare, Camilla Rudevärn verksamhetsutvecklare

Forskare: Åke Grönlund, professor, Örebro universitet, Ola J Lindberg, professor, Umeå universitet

Värdar: Guldtrappans beredningsgrupp Peter Becker, stiftelsen YLM, Peter Karlberg, Skolverket

 

Onsdag 9 oktober kl 9.15–10.45 – Innovitaskolan och Pops Academy
Progressionsplan för elevers digitala kompetens – varför, vad och hur?

Hur kan vi säkerställa att alla elever utvecklar den digitala kompetens som krävs för framtiden? Läsåret 2021/22 påbörjade Innovitaskolan och Pops Academy sin gemensamma resa mot en likvärdig digitalisering. Efter en trevande start valde de att backa bandet och göra ett omtag. Varför var det avgörande? Vad innebar det i praktiken? Hur gick de tillväga?

Med tanke på att Innovitaskolan och Pops Academy består av 30 skolor som är utspridda över hela landet har det krävts att skapa digitala mötesplatser för att gemensamt kunna lära av sina framgångar och misstag, allt för att skapa förutsättningar för varje elevs framtid.

Medverkande: Fredrik Ogell (utbildningsdirektör), Jennie Martinsson (rektor på Innovitaskolan Karlskrona), med lärarna Johannes och Linnea, Karin Stål (biträdande rektor på Innovitaskolan i Falun), Fredrik Birath (IT-ansvarig Academedia IT), Rebecca Braun (digitaliseringinnovatör), Johannes Persson (digitaliseringinnovatör), Linnéa Utterström (digitaliseringsinnovatör)

Forskare: Åke Grönlund, professor Örebro universitet, Ola J Lindberg, professor Umeå universitet

Guldtrappans värdar: Peter Becker, juryns ordförande, Göran Isberg, Skolchefsföreningen, beredningsgruppen Guldtrappan

 

Onsdag 2 oktober kl 9.15–10.45 – Uddevalla kommun
Systematisk arbete i hela organisationen – gör skillnad för barn och elever

Uddevalla kommun har utvecklat långsiktiga, verksamhetsnära och meningsskapande sätt att arbeta på där huvudman, förvaltningsledning och rektorer skapat förutsättningar för bra samarbeten som ger positiva effekter på vår undervisning. Det innefattar alla utbildningar i kommunen, med en gemensam vision och plan för alla skolformer från förskola till yrkeshögskola.

Tema 1: Hur vi bygger den digitala utvecklingen i kommunens skolor

Tema 2: Erfarenheter efter 2,5 år av systematiskt kvalitetsarbete baserat på kollegialt lärande med digitala verktyg.
”Fokus för samtliga undervisande pedagoger och lärare på språkutveckling för barn och elever”
Arbete i ett digitalt verktyg, LoopMe.

Avslutande samtal

Medverkande: Anna Jonsson anna.jonsson@uddevalla.se, tf förvaltningschef
Kicki/Kristina Marjanovic, Rektor bitr. Barn och utbildning
Mikael Selin, Projektledare, Barn och utbildning
Kim Sölsnaes, Rektor, Barn och utbildning
Barn och utbildning, Uddevalla kommun, 451 81 Uddevalla,

Forskare: Ola J Lindberg, professor i pedagogik, Umeå universitet

Värdar, Guldtrappan beredning: Peter Becker, Peter Karlberg, Mikael Svensson, Lena Nydahl

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *