Kommentar: ”Vi är bäst tillsammans!”

Peter Becker, stiftelsen DIU

”Vi är bäst tillsammans!” Så säger man i Karlstad. Och talar om samverkan i hela kedjan från nämnd till elev – och tillbaka. Och med universitet. Och med andra kommuner, skolor, lärare och ledare.

Detta är det andra av Guldtrappans webbinarier med huvudmännen som mottog kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2021. Fokus denna gång är hur man under en flerårsperiod med utgångspunkt i en kommunal vision och en nationell strategi, systematiskt byggt upp en långsiktig organisation för digital skolutveckling. Följande punkter är några som jag särskilt vill lyfta fram i detta utvecklingsarbete och som diskuteras i webbinariet.

1. Det är lärarna som i klassrummet genomför arbetet, men för att skapa rätt förutsättningar spelar rektorerna en central roll. I Karlstad har de båda IT-råden med rektorer (ett för förskola, ett för grundskola) varit ett centralt och drivande forum för likvärdig utveckling. Det är centralt att rektorerna har denna roll, i ett gemensamt forum. (Se även referenser till webbinariet, ”Organisation för digitalisering”)

2. Avgörande för praktiken är en fungerande infrastruktur och vardag. I Karlstad talar man om ”när-supporten” – hur man organiserar både teknisk och pedagogisk ledning och handledning lokalt, med it-handledare och it-hanteringsansvariga. I webbinarium och dokument fördjupas dessa roller. (Se även referenser till webbinariet, ”Organisation för digitalisering”)

3. Professor Åke Grönlund tar i sina kommentarer upp förändringsarbetet och impulser från både lärare och elever och utifrån. En av de frågor som belyses i Karlstad är ”piloter”, pilotprojekt, som en form för större förändringsarbeten i kommunen, där lyckade projekt kan övergå i permanenta beprövade strukturer. IT-råden är samtidigt forum för ett kontinuerligt utvecklingsarbete.

4. DigKomp är en intressant genomarbetad och långsiktig struktur för lärarkårens kompetensutveckling, med kurser, där resultat manifesteras i ”lagerkransar”. Det bygger på ett EU-ramverk (Digital Competence Framework for Educators) för pedagogers adekvata, sex olika digitala kompetenser. (Se referenser till webbinariet, ”Riktlinje för digitalisering”)

Dessa är några av de erfarenheter och organisationsformer som utprövats i Karlstad kommun, och som belyses i webbinariet. Med Guldtrappan och dess webbinarium gör vi denna på förtroende baserade organisering av styrkedjan tillgänglig för andra huvudmän.

Peter Becker
ordförande Guldtrappans jury