Ale kommun – förskola, grundskola, gymnasium
Juryns motivering:
Ale kommun arbetar systematiskt med förankring i egen vision och digitaliseringspolicy, med stöd av (pausad) nationell strategi och i samspel med forskare bl a vid Chalmers liksom IFOUS-projekt, GR-kommuner och Universeum. Målet är att utveckla verksamheten från förskola till komvux med innovation, digital mognad och digitalisering av välfärden och utbildning. I det syftet har man byggt strukturer för ledarskap med förvaltning och profession i dialog.
Huvudmannen skapar förutsättningar för rektorers lärande och ledarskap. Rektor skapar förutsättningar för lärares lärande, ledarskap och undervisning. Verktygen är effektkedjor, årlig utvärdering, likvärdig tillgång till digitala miljöer och verktyg, med support och samverkan mellan teknik och pedagogik i förvaltning. Kommunlicenser baseras på önskemål och omvärldsspaning. Egna webbplatser, som ”IKT i Ale skolor” för resurser, information och MIK-material, centrala skolbiblioteksresurser och nätarenor stöder undervisningen. Arbetet med digitala nationella prov (DNP), driver på utveckling av struktur och kompetens, liksom nätverk för IKT-guider, digital julkalender, dela-dagar och pilotprojekt kring Agenda 2030.
Ale kommun bygger strukturer för ledarskap med förvaltning och profession i dialog.
Varje huvudman gör som en del av nomineringen till Guldtrappan en 3 min video om sin verksamhet. Denna video är en del av den presentation som huvudmännen gör för varandra och för juryn vid den hearing med alla kandidater som Guldtrappan årligen arrangerar – fysiskt eller virtuellt.