Flens kommun – förskola, grundskola, gymnasieskola
Juryns motivering:
Flens kommun satsar sedan ett antal år på upplevelsebaserat lärande med stöd av avancerad teknik i syfte att inspirera barn, unga och skolpersonal till ökad kreativitet och kunskap inom naturvetenskap, teknik och matematik och entreprenörskap. I arbetet har man ett starkt fokus på integration av målgruppen utlandsfödda.
På samtliga skolenheter finns god tillgång till modern teknik liksom till digitala lärresurser. Samtliga skolledare, samt ett antal lärare från skolorna, har genomgått utbildning och utvecklat formerna för kollegialt lärande.
Utvecklingsarbetet sker i bred samverkan mellan skola, bibliotek, andra kommunala verksamheter, näringsliv, region samt lärarutbildning vid Mälardalens universitet. EdTech Flen har startats, ett digitalt lärcenter med inriktning mot näringsliv, skola och region och ett nav för digital utveckling med inriktning på XR. Genomgående görs VR-headsets, X-box Series s, 3D-skrivare, 360-kameror etc brett tillgängliga.
Utöver satsning på lokal likvärdighet i sitt pionjärarbete, arbetar Flens kommun på att föra vidare kunskapen i Region Sörmland men även nationellt.
Varje huvudman gör som en del av nomineringen till Guldtrappan en 3 min video om sin verksamhet. Denna video är en del av den presentation som huvudmännen gör för varandra och för juryn vid den hearing med alla kandidater som Guldtrappan årligen arrangerar – fysiskt eller virtuellt.
Guldtrappans webbinarium: onsdag 13 november
Flens kommun (förskola, grundskola och gymnasium)
Likvärdiga förutsättningar för alla barn och elever. Strukturerad och kontinuerlig utveckling av pedagogers digitala kompetens.
Inledning
Syfte och mål med satsning på digitala lärmiljöer, tillgängligt lärande, upplevelsebaserat lärande. Uppstart med sikte på likvärdighet och demokratisering. Om politiska beslut, finansiering och utmaningar.
Tema 1. Likvärdiga förutsättningar för alla barn och elever att använda digitala verktyg och att utveckla sin digitala kompetens.
Lärande i digitala lärmiljöer som är upplevelsebaserade, språkutvecklande och utvecklar samarbetet. För likvärdighet och demokratisering.
Tema 2. Strukturerad och kontinuerlig utveckling av pedagogers digitala kompetens, inte minst genom pedagogiskt erfarenhetsutbyte och andra kollegiala former.
Rektorer; Pilotutbildning, XR ambassadörer; AI-utbildning för alla lärare; Grundutbildning på frivillig basis; Riktade grundutbildningar till arbetslag; Fortsättningsutbildning för redan grundutbildade; Samarbeten med universitet och högskolor
Medverkande från Flen: Benjamin Lüning, utvecklingsledare Digitala lärmiljöer, Malin Jahnsdotter Jaktlund, lärare, Mogens Lauridsen, enhetschef EdTech Flen, Hedvig Furén, lärare, Henrik Ljungqvist, skolchef
Medverkande forskare: Åke Grönlund, professor em Örebro universitet, Ola Lindberg, professor Umeå universitet
Guldtrappans värdar: Mikael Svensson, SKR, Peter Karlberg Skolverket