Innovita & Pops Academy – förskola, grundskola
Juryns motivering:
Innovitaskolans och Pops Academys trettio skolor är utspridda över hela landet och övervinner på ett imponerande vis de stora avståndet mellan enheterna. Man har lyckats skapa en gemensam struktur för utveckling med fokus på en undervisning som med stöd av digitalisering främjar lärandet. En grundval är en progressionsplan för digital kompetens utgående från Lgr22.
Resan mot en likvärdig digitalisering pågår baserad på den digitala agendan utgående från att digitalisering är en metod för verksamhetsutveckling med fokus på automatisering och innovation. Digitaliseringen är därför integrerad i det systematiska kvalitetsarbetet. Man har även utvecklat lärmoduler för kompetensutveckling. De stora avstånden har lett till utvecklandet av digitala forum och till möjligheterna att dela med sig till övriga skolsverige genom ”Innovitaskolan delar”, vilka är publika.
Innovitaskolan och Pops Academy uppvisar ett imponerande samspelt utvecklingsarbete.
Varje huvudman gör som en del av nomineringen till Guldtrappan en 3 min video om sin verksamhet. Denna video är en del av den presentation som huvudmännen gör för varandra och för juryn vid den hearing med alla kandidater som Guldtrappan årligen arrangerar – fysiskt eller virtuellt.
Guldtrappans webbinarium 9 oktober – Innovitaskolan och Pops Academy
Från vision till verklighet:
Progressionsplan i praktiken
Progressionsplan för elevers digitala kompetens -Varför, vad och hur?
Hur kan vi säkerställa att alla elever utvecklar den digitala kompetens som krävs för framtiden? Läsåret 2021/22 påbörjade Innovitaskolan och Pops Academy sin gemensamma resa mot likvärdig digitalisering. Efter en trevande start valde de att backa bandet och göra ett omtag. Varför var det avgörande? Vad innebar det i praktiken? Hur gick de tillväga? Med tanke på att Innovitaskolan och Pops Academy består av 30 skolor som är utspridda över hela landet har det krävts att skapa digitala mötesplatser för att gemensamt kunna lära av sina framgångar och misstag.
Här ges du chansen att få veta mer om hur huvudmannen aktivt har arbetat för att främja elevernas digitala utveckling. Varför är det avgörande? Vad innebär det i praktiken? Hur har vi gått tillväga?
Upplägg
Del 1 – Från vision till verklighet: Progressionsplan i praktiken
Fredrik O – Inledning, hälsa välkomna, presentation av personer och Innovita/Pops
Rebecca/Johannes/Linnéa – Inspel från Innovitaskolan och Pops Academy om vårt arbete med en gemensam progressionsplan
Lena och Karin – Pops Academy Örebro och Innovitaskolan Falun delar med sig av hur de implementerat och arbetar med progressionsplanen
Frågor från chatten och värdar
Del 2 – Framgångsfaktorer, utmaningar och uppföljning
Fredrik O – Hur följer vi upp och säkerställer likvärdigheten?
Fredrik B – Teknisk support, användarstöd och IT-utveckling
Rebecca/Johannes/Linnéa – Våra framgångsfaktorer och utmaningar – att arbeta tillsammans med stora avstånd kräver sin digitala organisation
Frågor från chatten och värdar.
Medverkande: Fredrik Ogell (utbildningsdirektör), Jennie Martinsson (rektor på Innovitaskolan Karlskrona), med lärarna Johannes och Linnea, Karin Stål (biträdande rektor på Innovitaskolan i Falun), Fredrik Birath (IT-ansvarig Academedia IT), Rebecca Braun (digitaliseringinnovatör), Johannes Persson (digitaliseringinnovatör), Linnéa Utterström (digitaliseringsinnovatör)
Guldtrappans värdar: Peter Becker, juryns ordförande, Göran Isberg, Skolchefsföreningen, beredningsgruppen Guldtrappan
Forskare: Åke Grönlund, professor Örebro universitet, Ola J Lindberg, professor Umeå universitet