Ronneby kommun – föskola
Juryns motivering:
Ronneby kommuns förskolor lade 2022 en ny vision till grund för ett systematiskt utvecklingsarbete, i ett ledarskap med fokus på likvärdighet, hållbar utveckling, analog och digital kompetens, kommunikation inkluderande barns röster och delaktighet. Här är hela styrkedjan involverad, med lärare och personal, rektorer, förvaltning och nämnd. Rektors ledarskap har varit central. I en intressant användning av en gemensam plattform görs löpande analys av barns språkliga utveckling. Man arbetar systematiskt med beprövad erfarenhet, långsiktigt och kontinuerligt i samarbete med forskare från Stockholms universitet.
I lek- och lärmiljöerna har samtliga förskolor tillgång till anpassningsbara resurser, med lek och lärande i ute- och innemiljö, läshörna, digitala och analoga resurser. Allt ses som delar av samma lärande miljö. Här stimuleras barnens gemensamma samtal och multimodala berättande om natur, teknik och samhälle. Så utvecklas deras färdigheter och kunskaper, oavsett modersmål och etnicitet. Delaktighet, demokratiska processer och inflytande ges stor vikt i en verksamhet, där hållbar utveckling på ett spännande vis sätts i främsta rummet.
Ronneby kommuns förskolor illustrerar hur förskola idag är på väg att bli en spjutspets i svensk skola, med fokus på likvärdighet och hållbar utveckling med både analog och digital kompetens.
Varje huvudman gör som en del av nomineringen till Guldtrappan en 3 min video om sin verksamhet. Denna video är en del av den presentation som huvudmännen gör för varandra och för juryn vid den hearing med alla kandidater som Guldtrappan årligen arrangerar – fysiskt eller virtuellt.