Borås stad

Borås stad – förskola

mottagare av kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2024

Juryns motivering:
Förskoleförvaltningen i Borås Stad har ett aktivt användande av digitalitet på alla nivåer, från barnen i förskolorna hela vägen till Förskolenämnden. I verksamheterna finns god tillgång till digitala verktyg, vilka används på ett pedagogiskt och metodiskt genomtänkt sätt i såväl lär- och lekmiljöer som för dokumentation av undervisningen. Förskolorna är skickliga i att använda digitala verktyg tillsammans med skapande material i undervisningen. Exempelvis kan projiceringar möta läsning, greenscreens möta dans och drama, och programmering möta konstruktion och måleri.

Förskolornas personal och ledning identifierar tillsammans sitt utvecklingsbehov och vilka insatser som behövs, liksom vilka effekter som kan förväntas. Arbetet utvärderas årligen och ger hög delaktighet och egenansvar. En nära samverkan med förskollärarutbildningen vid Högskolan i Borås pågår sedan ett antal år.

Förskolorna, förvaltningen och förskolenämnd i Borås Stad har ökat såväl kvaliteten i arbetet som måluppfyllelsen och utveckling integrerad i det systematiska kvalitetsarbetet.

Varje huvudman gör som en del av nomineringen till Guldtrappan en 3 min video om sin verksamhet. Denna video är en del av den presentation som huvudmännen gör för varandra och för juryn vid den hearing med alla kandidater som Guldtrappan årligen arrangerar – fysiskt eller virtuellt.

Webbinarium onsdag 6 november – Borås Stad, förskola

Förskoleförvaltningen i Borås Stad:
Målinriktat systematiskt kvalitetsarbete och visionära spetsprojekt
Presentation och inledning

Från barnen i förskolorna hela vägen till Förskolenämnden används digitalitet. Verktyg som underlättar och utvecklar arbetet på alla nivåer har blivit vardag och ger utrymme för utveckling och innovation i verksamheten.

20′ Tema 1 – Förskolornas målinriktade arbete med systematiskt stöd för att höja pedagogernas kompetens och kvalitén i undervisningen.
Varje förskola gör en egen verksamhetsplan, med digital kompetens och förvaltningens digitaliseringsplan som grund. Förvaltningens systematiska kvalitetsarbete utgår från analyser av förskolornas plan och behov. Kontinuerligt genomförs erfarenhetsutbyte genom nätverksträffar och olika utbildningsinsatser.

38′ Tema 2 – Visionära spetsprojekt för att inspirera och lyfta – Erasmus+ Digital CULTURE
I ett samarbetsprojekt via Erasmus och tillsammans med organisationer i Italien och Portugal undersöks hur olika digitala verktyg inspirerar och påverkar kreativitet. Erfarenheterna från mötena dokumenteras. Här visas smakprov på de svenska förskolornas upplevelser – praktiska och filosofiska.

60′ Avslutande samtal med gemensam reflektion, forskarreflektion och summering.

Medverkande: Ina Furtenbach Förvaltningschef, Ing-Marie Samuelsson Chef för kvalitet och utveckling, Marina Strömqvist IKT-pedagog, Elin Johansson kommunikatör, Emelie Hansson utredare.

Guldtrappans inbjudna forskare: professor Ola J Lindberg, Umeå universitet och professor em Åke Grönlund, Örebro universitet.