Webbinarieserie kring kollegialt lärande i skolan

Så får vi fart på de digitala arbetsformerna och verktygen. Möten med några innovatörer i norr, i Luleå, i tre webbinarier.

Hur blir vi gemensamt klokare, i dessa tider då vi inte kan ses som vanligt? Behovet av att lära av varandra är stort – större än nånsin då vi behöver kombinera online med klassrum. Under våren 2021 arrangerades Framtidens lärande Norr tillsammans med Luleå kommun, som fick kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2019. Konferensen följdes upp med en webbinarieserie. Tre träffar – över nätet – med skolfolk från Luleå. Du kan se samtliga webbinarier i efterhand på Framtidens Lärandes webbplats. Länkar nedan.


Webbinarium: Digital lek, lärande och utforskande i förskolan!

Luleå kommuns förskolor bjuder på en spännande utvecklingsmiljö och med pedagoger i framkant. Luleå kommun fick utmärkelsen Guldtrappan 2019 för sitt digitala utvecklingsarbete.

Åsa Larsson, förskollärare i Luleå, visar hur hon och kollegorna arbetar med att utforska ”superhjältar”. Vilka är de? Hur kan vi själva vara superhjältar? Med drama och film utvecklas förståelse och perspektiv – och diskuteras värdegrund. Här växer adekvat digital kompetens, med ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik.

Gabriella Törngren, förskolerektor i Luleå är projektledare för den nya mötesplatsen för förskolan i Luleå kommun.
Att skapa en likvärdig förskola för alla barn i Luleås förskolor är grundidén bakom Kreativt Kompetenscentrum – en fysisk mötesplats för kreativa möten, både analoga och digitala. Själva lokalen i Norra Hamnen är ämnad för alla pedagoger och rektorer i Luleås förskolor.

Medverkande:  Peter Becker, stiftelsen DIU och Susanne Kjällander, forskare Stockholms universitet i samtal med Åsa Larsson, förskollärare och ikt-utvecklare samt, Gabriella Törngren, rektor, Luleå kommun

Se webbinariet i efterhand


Webbinarium: Så här gör vi – digitala läromedel till alla!

Under pandemin har skolor tvingats växla eller kombinera, fysisk närvaro och online, nätbaserad fjärrundervisning. Ett viktigt inslag blev förstås digitala läromedel. Hur ser lösningarna och erfarenheterna ut? Måste alla välja samma? Och kan alla välja digitalt?

Vi möter lärare och ledare från Luleå som det senaste året har prövat olika digitala läromedel och är på väg att välja inriktning för framtiden.

Medverkande: Peter Karlberg, Skolverket och Guldtrappans jury, i samtal med Jessica Sörmling utvecklingsledare och chef för bibliotek & IT-centrum, samt Jenny Törnblom,it-utvecklare, Luleå gymnasieskola.

Se webbinariet i efterhand


Webbinarium: Hur får vi med alla – och fart på de digitala stöden

Skolutveckling och digitalisering? Hur får huvudmannen brett genomslag, hur får vi med oss alla? Hur drar vi nytta av den professionella kompetensen hos lärare och ledare?

Genom att koppla det systematiska kvalitetsarbetet med de digitala utvecklingsfrågorna har Luleå både struktur och progression i det gemensamma lärandet. Utvecklade stödfunktioner och flera års breda delningsinsatser ger resultat. Ett arbete som fokuserar på ökad kompetens, tillgång och likvärdighet i elevernas lärmiljöer och målsmäns involvering. Luleå kommun fick utmärkelsen Guldtrappan 2019 för sitt digitala utvecklingsarbete.

Medverkande: Peter Becker, stiftelsen DIU, och Mikael Svensson, Sveriges Kommuner och Regioner, i samtal med Britt-Marie Ejnestrand, avdelningschef IT/Administration, Barn- och utbildningsförvaltningen i Luleå kommun samt rektorer från Luleå kommun.

Se webbinariet i efterhand

Framtidens Lärandes och Guldtrappans webbinarieserie 
Med start hösten 2021 följer en fortsättning med 2021 års nominerade till kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan. Formatet blir ett slags ”virtuella kommunbesök”. En timme långa, konkreta redogörelser och reflektioner om arbetssätt och pedagogiska upplägg.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *