Webbinarium: Digital lek, lärande och utforskande i förskolan!

Luleå kommuns förskolor bjuder på en spännande utvecklingsmiljö och med pedagoger i framkant. Luleå kommun fick utmärkelsen Guldtrappan 2019 för sitt digitala utvecklingsarbete.

Webbinariet Så här jobbar vi med digital lek, lärande och utforskande! pedagogiskt arbete, den 27 maj 2021, utvecklade sig till ett samtal kring både det nära arbetet med barnen med perspektiv kring lek, gestaltning och reflektion och samtidigt kring arbetet med att skapa pedagogisk utveckling i en hel kommun, med breda samarbeten och med sikte på en likvärdig förskola.

Åsa Larsson, visar hur hon och kollegorna tillsammans med barnen arbetar med att utforska sig själva och sina styrkor. Man arbetar med sina självbilder, spelar ”superförmågor” och diskuterar identitetsfrågor med hjälp av ”superhjältar”. Med dramalek och film utvecklas förståelse och perspektiv – och diskuteras värdegrund. Det växer fram en adekvat digital kompetens, med ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik.

Att skapa en likvärdig förskola för alla barn i Luleås förskolor är grundidén bakom Kreativt Kompetenscentrum – en fysisk mötesplats för kreativa möten, både analoga och digitala. Själva lokalen i Norra Hamnen är ämnad för alla pedagoger och rektorer i Luleås förskolor. Gabriella Törngren, förskolerektor är projektledare för den nya mötesplatsen och berättar om tankarna bakom och arbetet med att utforma denna nya resurs i Luleå.

Här kan du ta del av webbinariet i efterhand:

Referensmaterial
• Under webbinariet visas delar av en film om hur Åsa Larsson med kollegor och barn på Sundets förskola arbetar med identitetsfrågor, drama och film. Här kan du se hela filmen (ca 10 min lång)

• En artikel av Susanne Kjällander m fl kring mattespel i förskolan: Early Math in a Preschool Context: Spontaneous Extension of the Digital into the Physical

Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund. Redaktörer Susanne Kjällander och Bim Riddersporre, Natur och Kultur 2019.

Medverkande:

Åsa Larsson, förskollärare och it-utvecklare i Luleå kommun, nominerad till Guldäpplet 2020.

Gabriella Törngren, förskolerektor i Luleå är projektledare för den nya mötesplatsen för förskolan i Luleå kommun.

foto Susanne Kjällander

Susanne Kjällander, fil dr och lektor vid Stockholms universitet, forskar kring  lärande i den digitaliserade skolan/förskolan. Mottog Guldäpplejuryns särskilda pris 2019.

Foto: Bo Helmersson

Foto Peter Becker

Peter Becker, ordförande stiftelsen DIU, som
lagt upp och leder webbinarieserien.

Foto: Johanna Wallén

Nyss gjorde vi Framtidens lärande Norr tillsammans med Luleå kommun. Nu följer DIU och Framtidens lärande upp med en webbinarieserie. Vi börjar med tre träffar – varav detta är den första – med skolfolk från Luleå, som fick utmärkelsen Guldtrappan 2019.
Serien fördjupar sig i erfarenheter från skolhuvudmän som mottagit Guldtrappans och inleds med att i tre sessioner fördjupa samtalet om tre sidor i Luleå kommuns arbete med skolutveckling och digitalisering;
”Så här jobbar vi med digital lek, lärande och utforskande!”, om förskola
”Så här gör vi – digitala läromedel till alla!”, om tillgång till och utprövning av digitala läromedel och
”Hur får vi med alla – och fart på de digitala stöden”, det sista handlar om ledarskapet i kommunens skolor och digitalisering.

Till hösten 2021 kommer seriens sessioner att i tur och ordning möta de skolhuvudmän som erhåller kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan år 2021.

Samtliga webbinarier