Välkommen till Framtidens Lärande Digitalt Norr.
Under en dag fördjupar vi oss i frågor kring: Pandemins lärdomar – hur går vi vidare, Hur arbetar vi digitalt under pandemin – digitala rum, verktygslådor, läromedel. Hur kan vi gemensamt bli klokare? Vision och framtid
Som deltagare i Framtidens Lärande Digitalt har tillgång till den livesända webbkonferensen den 23 mars – och sedan på webben (utan interaktion) den 1-20 april.
Program
8.45 – 9.00 Välkommen att koppla upp dig och värma upp inför dagen tillsammans med dagens moderator Andreas Skog.
Tema 1: Pandemins lärdomar – hur går vi vidare?
9.00 – 09.45 Gemensamt pass #1
Välkommen!
Emma Engelmark, ordförande Barn- och utbildningsnämnden och Maarit Enbuske, skolchef, Luleå kommun och Peter Becker ordförande stiftelsen DIU.
Skola på distans under pandemin – elever och lärare reflekterar
Maksim Hassjber, elevrådsordförande Luleå och Alma Brännvall, elever på ekonomiprogrammet åk 3, Cajsa Sundström och Kristoffer Nordekvist, lärare, Luleå gymnasieskola
Svensk skola, pandemin och den digitala strategin
Annika Agélii Genlott, Sveriges Kommuner och Regioner
Vem vet bäst? Om professionens makt över skolans digitalisering
Katarina L Gidlund, digitaliseringsprofessor, Mittuniversitetet
9.50-10.35 Valbara parallella pass #1
Valbara inspirationsmöten och seminarier #1 – Läs mer om programpunkterna
Tema 2: Hur arbetar vi digitalt under pandemin – digitala rum, ekosystem, verktygslådor, läromedel. Strategi, utmaningar och möjligheter.
10.45 – 11.25 Gemensamt pass #2
Perspektiv 1: Digitala rum, plattformar, ekosystem – utmaningar och möjligheter, med fokus på plattformar för pedagogiskt arbete med elever och lärare.
Erfarenheter gjord av några huvudmän som erhållit kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan. Peter Karlberg, Skolverket, leder ett samtal med Katarina Eriksson, verksamhetsutvecklare, Luleå kommun, Anna-Lena Bresell, rektor , Lidingö stad, Anna Frössevi, rektor, Österåkerbygdens friskola.
Perspektiv 2: Digitala läromedel – utmaningar och möjligheter
Caroline Graeske, bitr professor i svenska med didaktisk inriktning, Luleå Tekniska universitet
Perspektiv 3: Bedömning och digitala prov – möjligheter och utmaningar
Erfarenheter gjord av några huvudmän som erhållit kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan. Peter Karlberg, Skolverket, leder ett samtal med Torbjörn Ott, lektor & leg. lärare, Alingsås kommun och Jenny Törnblom, it-utvecklare, Luleå kommun
11.30-12.15 Valbara parallell pass #2
Valbara inspirationsmöten och seminarier pass #2 – Läs mer om programpunkterna
12.15–13.15 LUNCH
Tema 3: Hur blir vi gemensamt klokare? Om kollegial utveckling i långsiktiga, strukturerade processer.
13.15 – 14.00 Gemensamt pass #3
Att ha akademin som sparringpartner. Erfarenheter från ett ULF-projekt i Piteå
Kristina Hansson lektor och vetenskaplig ledare, Piteå kommun
Kollegial utveckling. Strategi, utmaningar och framgångar
Arja Holmstedt Svensson, Guldtrappans beredningsgrupp leder ett samtal med Britt-Marie Ejnestrand, avdelningschef IT/Administration, Luleå kommun, Torbjörn Ott, lektor & leg. lärare, Alingsås kommun och Anna-Lena Bresell, rektor, Lidingö stad
Systematiskt kvalitetsarbete utifrån pedagogiskt ledarskap
Eva Martinsson, skolchef, Gällivare kommun, Pia Dannqvist, undervisningsråd, Skolverket
Kollegialt lärande och vad som leder till framgång
Annika Agelii Genlott, projektledare Sveriges Kommuner och Regioner, Susanne Kjällander, forskare Stockholms universitet, Robert Fahlgren, 2:e vice ordförande Lärarförbundet
14.05-14.40 Valbara parallell pass #2
Valbara inspirationsmöten och seminarier pass #3 – Läs mer om programpunkterna
14.50-15.05 Bensträckare
Tema 4: 15.05 – 16.00 Vision och framtid
15.05 – 16.00 Gemensamt pass #4
Kreativt kompetenscentrum för förskolan – en fysisk mötesplats för kreativa möten, både analoga och digitala
Gabriella Törngren, rektor för två förskolor och projektledare för Kreativt Kompetenscentra i Norra Hamnen, Luleå kommun
Visioner för framtidens lärande med hjälp av modern teknik. Hur kan den moderna tekniken stärka lärandet på alla nivåer?
Peter Parnes, professor Luleå Tekniska universitet
Stärkt systematisk professionsutveckling. Ledarskap, skolutveckling och forskning
Elisabet Nihlfors, professor Uppsala universitet, Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet, Matz Nilsson, ordförande Sveriges Skolledarförbund, Johan Runesson, medlem i förbundsstyrelsen, Lärarnas Riksförbund
Avslutning
Maarit Enbuske, skolchef, Luleå kommun och Peter Becker, ordförande stiftelsen DIU