Stadsmissionens skolstiftelse

Stadsmissionens skolstiftelse – gymnasieskola

mottagare av kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2024

Juryns motivering:
Stadsmissionens Skolstiftelses övergripande utvecklingsstrategi löper från 2022 till 2027 och fokuserar på eleverna och deras kunskapsresultat, hälsa och samhällsengagemang. Visionen är en skola för ett mänskligare samhälle. Strategin är väl förankrad och lyfter fram det systematiska kvalitetsarbetet liksom vetenskap och beprövad erfarenhet. Stiftelsen har ett vetenskapligt råd med representation av flera vetenskapliga discipliner.

Strategins fokusområden genomsyrar arbetet och förstelärarna är en central grupp när det gäller kompetensutvecklingen. Arbetet med att säkerställa en stabil, säker och ändamålsenlig infrastruktur är föredömligt. Verksamheten utnyttjar digitaliseringens möjligheter när det gäller datadrivet arbete och beslutsfattande genom sitt system Xframe.

Stadsmissionens Skolstiftelse har höga ambitioner när det gäller att dela med sig av erfarenheter och perspektiv, liksom att utveckla samspelet med akademi och närsamhälle.
Varje huvudman gör som en del av nomineringen till Guldtrappan en 3 min video om sin verksamhet. Denna video är en del av den presentation som huvudmännen gör för varandra och för juryn vid den hearing med alla kandidater som Guldtrappan årligen arrangerar – fysiskt eller virtuellt.

Webbinarium onsdag 23 oktober – Stadsmissionens Skolstiftelse (gysk)

Systematiskt kvalitetsarbete för pedagogisk utveckling i en idéburen organisation utan vinstutdelning: Från behov till verklighet – digitalisering som möjliggörare för pedagogisk utveckling.

En beskrivning av Stadsmissionens Skolstiftelse och hur vi ser på digitalisering i samklang med verksamhetsutveckling.
Stadsmissionens Skolstiftelse är en idéburen organisation utan vinstutdelning. Vi är huvudman för sex gymnasieskolor, en anpassad gymnasieskola, Nationell Yrkesutbildning samt vuxenutbildning inom Stadsmissionens Yrkeshögskola. Med cirka 3000 studerande är Skolstiftelsen en av Sveriges största fristående, idéburna skolorganisationer. www.grillska.se

Tema 1 Digitalisering och verksamhetsutveckling ur lärar- och elevperspektiv.
Här möter vi representanter för elever och lärare som ger sin syn på digitalisering i vardagen och digitalisering som möjliggörare för pedagogisk utveckling.

Tema 2 Hur elevers lärande och måluppfyllelse blir motor i utvecklingsarbetet.
Med en process där behov i det systematiska kvalitetsarbetet, efter testverksamhet och hög grad av delaktighet från olika målgrupper, resulterat i inköp av en gemensam plattform med gemensamma rutiner. Med den egenutvecklade plattformen, Xframe, för datadrivet arbete och beslutsfattande för elevernas lärande och måluppfyllelse.

Avslutande samtal, gemensam reflektion, beredningsgrupp, forskare och medverkande

Medverkande: Tomas Abrahamsson, Vd, Terese Lundberg, Chef för pedagogik och utveckling, Jens Persson, Digitaliseringsansvarig, Björn Hübinette, Lärare Grillska Gymnasiet Uppsala, elever Grillska Gymnasiet Uppsala, Camilla Steen, Skolledare Grillska Gymnasiet Örebro.

Forskare:
Värdar från Guldtrappan: Peter Becker, ordförande, Peter Karlberg Skolverket