Under konferensen finns 5 tillfällen med valbara program. Under dessa valbara pass kan du antingen välja ett seminarium/workshop (45 min), upp till två dialogmöten (25 min) eller besök i utställningarna.
I programmet hittar du för varje pass, dialogmöten/inspirationspass, sedan seminarier/workshops/. Du som är anmäld till konferensen kommer att få ett meddelande om när och hur du gör dina val.
Valbart pass 1: Tisdag 13 juni kl 11.00-12.00
Valbart pass 2: Tisdag 13 juni kl 15.00-16.00
Valbart pass 3: Tisdag 13 juni kl 16.10-17.10
Valbart pass 4: Onsdag 14 juni kl 11.00-12.00
Valbart pass 5: Onsdag 14 juni kl 13.30-14.30
Dagsprogram, 13-14 juni
Valbart pass 2:
2 – Seminarer/workshops – 45 minuter
kl 15.00-15.45
Demokratins väktare – Närsamhällets betydelse för (ut)bildning
Utbildning och bildning har stor betydelse för utvecklingen av ett demokratiskt samhälle. Utbildningsanordnare har ett stort ansvar men förväntningar från och stöd av närsamhället är avgörande för att klara uppdraget. Syftet med seminariet är att diskutera hur samverkan mellan olika aktörer, som skola, akademi och näringsliv kan utvecklas för att klara ut(bildnings)uppdraget i tider av kompetensbrist.
Medverkande:
Elisabet Nihlfors professor i pedagogik med inriktning mot ledarskap, Maria Kjällström skoldirektör Karlstad, Jenny Dahlin skolchef Hagfors kommun. Samtalsledare: Fredrik Igelström, näringslivsutvecklare, Hagfors kommun
Undervisningsdriven skolutveckling
I detta pass diskuteras möjligheter och hinder för att frigöra undervisning som drivkraft för skolutveckling. I det sammanhanget diskuteras också varför lärare och rektorer ofta har skilda uppfattningar om villkoren för att utveckla undervisningen.
Undervisning är skolans medel för elevers måluppfyllelse och den resurs från vilken eleverna ska hämta stöd och redskap att utveckla sitt lärande. Eftersom målen är höga och lärandet en komplex process behöver undervisning vara kvalificerad. Det betyder att undervisning är ett avancerat verktyg som hela tiden behöver revideras, förbättras och justeras.
För att etablera en syn på undervisning som en process under ständig utveckling behöver lärare kunna samarbeta. Samarbete behövs, men inte först och främst för att organisera ett lärande mellan kollegor utan därför att god undervisningen är av ett kvalificerat arbete. För att ett hållbart samarbete ska etableras förutsätter emellertid att skolledning etablerar och underhålla infrastrukturer som stödjer undervisningens processer.
Medverkande: Kenneth Nordgren,
professor i samhällsvetenskapernas didaktik, Karlstads universitet
Att bygga skola i ett skolhus
Arvika kommun och Hammarö kommun jämför sina olika metoder för att lämna över ett skolhus till verksamheten, med alla tankar och möjligheter byggnaderna erbjuder och hur arbetet med att bygga skola har gått.
Vad har vi för erfarenheter av detta ett drygt år senare?
Flexibilitet – nya förutsättningar hela tiden.
Måluppfyllnad – blev det som vi hade tänkt oss?
Utveckling för framtiden – stimulerar de nya skolhusen ett pedagogiskt utvecklingsarbete?
Medverkande:
Joakim Axelsson, bitr rektor, Hammarö och Christian Persman, kvalitetsansvarig, Arvika.
Samtalsledare: Liselotte Rolfsdotter Lindström, Karlstad
Informationssökning, kritiskt tänkande och värdegrund
Informationssökning på nätet är en aktivitet som många av oss ägnar sig åt ganska ofta. Enligt Skolverkets undersökningar, tycker svenska tonåringar att de är bra på att söka information på nätet. I det här passet kommer jag att prata om vad forskningen visat och också vad som kan vara bra att tänka på i samband med undervisning i att söka information på nätet – för undervisning behövs – även i yngre åldrar.
Medverkande:
Ann-Britt Enochsson, professor i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet
Läromedel – särskilt digitala – i skolans utveckling
Ett samtal kring ett case med en rektor, en huvudman och Skolon, kring en central faktor för skolans utveckling: läromedel. Med de digitala resurserna i kombination med traditionella måste nya processer och rutiner skapas. Det gäller beslutsprocesser, ekonomiska frågor med avtal , licenser och finansiering, liksom pedagogiska frågor med urval och utprövning, implementering och kompetensutveckling.
Medverkande:
Amelie Wahlström, rektor, Karlstad, Göran Born, IKT-utvecklare, Hammarö kommun, Niklas Ericsson, Skolon i ett samtal lett av Peter Becker, stiftelsen DIU
Vad är makt? Vad vill du förändra på skolan? Hur kan du gestalta ’tro’?
Vi lever i ett samhälle där fotografier och filmer blir allt viktigare när människor uttrycker sig, kommunicerar och delar information. Tack vare digitaliseringen och satsning på teknik i skolor är det idag möjligt att använda sig av kameran som ett verktyg i undervisning för att tänka, lära och dela erfarenheter med andra. Forskning visar dock att denna potential endast förvaltas i begränsad omfattning samt att när elever får möjlighet att uttrycka sig multimodalt, genom till exempel film, tenderar lärare att endast bedöma den förståelse som elever uttrycker i text eller tal. Mer kunskap behövs således för att vi både ska kunna förvalta digitaliseringens möjligheter och möta de behov för förståelse av bilder och bildkommunikation som digitaliseringen har gett upphov till.
På detta seminarium presenterar Maria Söderling sitt avhandlingsarbete. I nära samarbete med en grupp lärare i Burlövs kommun har Maria utforskat potentialen för meningsskapande när elever erfar och representerar världen visuellt genom fotografi.
Utifrån konkreta undervisningsexempel kommer Maria att dela med sig av preliminära resultat från sin undersökning. Välkommen att läsa mer här: Med kameran som verktyg
Medverkande: Maria Söderling
lektor med fokus på literacyutveckling i Burlövs kommun och doktorand vid Malmö universitet
Kampen om skärmtiden – trygga elever online
TikTok till frukosten, relationerna på snapchat eller ai som läxhjälp? Skratta, lär och reflektera under denna fartfyllda föreläsning om skärmtidens inverkan på elever och skolans uppdrag att forma digitalt kompetenta individer. Henrik Pallin utforskar framgångsfaktorer för att stötta elever i att bygga trygga nätrelationer.
Medverkande: Henrik Pallin
socionom, kurator och expert på ungas nätanvändning. Med fokus på samspel, relationer och integritet är han en av Sveriges populäraste föreläsare för skolelever. Han är aktuell med boken ”Balansakten – föräldraskap i en värld präglad av skärmtid”.
Hjärnan och barns och ungas utveckling
Seminarium om barns och ungas biopsykosociala utveckling samt om hjärnans utveckling. Barn och unga utvecklas och mognar på många olika områden under hela sin skoltid. Fördjupad kunskap inom dessa områden samt om hjärnans utveckling hos professioner som arbetar i skolan kan bidra till att optimera digital skolutveckling genom att anpassa denna till barns och ungas ålder och mognad
Medverkande:
Anna Enström och Malin Örn, skolläkare i Karlstads kommun.
Att läsa och arbeta med skönlitteratur: Likheter och skillnader i nordisk högstadieundervisning
Nordiska högstadielärare använder ofta skönlitteratur i sin undervisning, på olika sätt och för olika syften. Även om undervisningen i de här länderna uppvisar stora likheter är det vissa saker som skiljer sig åt. I det här passet kommer jag att berätta om min forskning, som bygger på video-observationer från ett stort antal nordiska högstadieklassrum. En del av det som vi tar för självklart är inte lika självklart någon annanstans. Därför har vi mycket av lära av varandra!
Medverkande:
Anna Nissen, doktorand i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet
Ett ökat handlingsutrymmes möjligheter för undervisning och lärande
När skolans styrdokument förändras för att stärka lärares möjligheter att fokusera på undervisning och mötet med eleverna vad behöver vi då kunna och förstå för att organisera för lärande? Ett pass om tillit, progression, kunnande och vikten av skapa utrymme för misslyckande, träning och lärande.
Medverkande:Anna Karlefjärd
lärare, fil.lic & expert på skolans styrdokument, Karlstads universitett
Var inte rädd för GDPR-spöket!
GDPR känns ofta svårt och vi vill ju inte göra fel när det gäller publicering på webben eller dokumentation. Det innebär att vi ibland inte gör det där vill göra av rädsla, ja av okunskap.I detta seminarium kommer vi utgå från vardagliga fall i förskola och skola, tex publicering av bilder eller namn. Vi resonera om vad GDPR innebär, vad vi behöver ta hänsyn till och hur vi kan arbeta.
Medverkande:
Linda Hahne och Ola Henningsson, verksamhetsutvecklare DigKomp, samt Mikael Järn, informationssäkerhetsansvarig, Karlstads kommun
Nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet
I december redovisade Skolverket ett förslag till ny digitaliseringsstrategi för skolväsendet. Regeringen valde att skicka ut förslaget på en bred remiss med särskilda synpunkter på strategin i förhållande till barns och elevers kognitiva utveckling, hälsa och välbefinnande i relation till användandet av digitala lärresurser i undervisningen. I den här föreläsningen får du inblick i det arbete som föregick förslaget och vilka behov som framkom i möten med bland annat elever, lärare och huvudmän. Du får också en överblick av vad förslaget innehåller och höra Skolverkets tankar om vad som händer nu.
Medverkande:
Jessika Paulsson, arbetar som undervisningsråd på Skolverket och var under hösten 2022 uppdragsledare för arbetet med att ta fram förslaget till ny digitaliseringsstrategi för skolväsendet
Uppdrag och bedömning i en digital AI-era
AI har kommit in i klassrummet. Hur hanterar vi det som lärare? När använder vi oss av AI och när gör vi det inte? Hur påverkar det vilka uppdrag vi ger eleverna och hur påverkar det vår bedömning? Under seminariet ger Anders Enström, Johan Sköld och Pernilla Andersson konkreta exempel från sin egen undervisning och samtalar om möjligheter och hinder.
Medverkande:
Anders Enström, lärare på Lärande Grundskola Skapa i Huddinge, Johan Sköld, lärare i svenska på Forshagaakademin och Pernilla Andersson, lärare i karaktärsämnen på ekonomiprogrammet, Eksjö gymnasium – alla tre Guldäpplepristagare. Samtalsledare Robert Fahlgren, 2:e vice ordförande Sveriges Lärare och vice ordförande i Guldäpplets jury.
Minecraft i undervisningen – workshop
Fånga elevernas intresse samtidigt som de får vara kreativa, träna på samarbete och lära sig att kommunicera på nätet. Kanske låter det för bra för att vara sant? Det behöver det inte vara!
I denna workshop får du möta två pedagoger som arbetar med Minecraft som ett verktyg i sin undervisning. Vi ger dig även möjligheten att själv får besöka en värld som åk 3 arbetat med under läsåret, några elever finns på plats för att berätta, hjälpa och inspirera.
Medverkande:
Timo Tuhkunen, Tuggeliteskolan, Annie Wixe, Skattkärrsskolan, samtalsledare Ingmar Norin och Lisa Thörne, DigKomp, Karlstads kommun
Framtidens förmågor
Vi går mot ett allt mer digitaliserat samhälle. Hur ska man kunna förbereda eleverna för arbetslivet när 65% av de som börjar skolan idag kommer ha arbeten som inte finns än? Framtidsfrön vill stötta och motivera elever tidigt i skolan genom att belysa vikten av entreprenöriella förmågor.
I våra energifyllda elevworkshops resonerar vi kring framtiden, tittar på forskning och lyfter de styrkor som elever har idag – allt för att skapa drivkraft och framtidstro. Under detta pass får ni pröva på övningar och material som vi använder med elever i åk 4-9.
Medverkande: Mattias Walan
verksamhetsledare, Framtidsfrön Värmland
Pedagogik, delaktighet och tillgänglighet kopplat till digitala verktyg i ett livslångt lärande
Hur SPSM kan vara ett stöd för verksamheter i arbetet med digitala verktyg?
• Rätten till lärande
• Elevens röst
• Dyslexi och skolans kompensatoriska uppdrag
• Information om SPSM:s stöd
Medverkande: Ylva Schön och Ingmari Svensson
Rådgivare/specialpedagog, Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM
Trygg och säker i skolan
I skolan ska alla barn och personal känna sig trygga men det finns idag en större oro för att något kan hända på arbetsplatsen.
Vikten av mental förberedelse och att snabbt kunna larma sina kollegor, samt bra lokaler är nyckelfaktorer för att minimera skador vid olika former av våld i skolmiljön. Välkomna till ett pass om arbete med PDV-utbildningar i Karlstads kommun.
Medverkande:
Marty Lundin, säkerhetssamordnare och Patrik Persson, säkerhetskoordinator i Karlstads kommun.
Green screen i förskolan
En workshop där deltagarna får inspiration hur green screen-teknik kan användas i förskolan med kopplingar till Lpfö18 och praktiskt pröva hur tekniken fungerar. Fokus på tillgänglighet, språk och att ge barnen en adekvat digital kompetens.
Medverkande: Tor Norsell
leg förskollärare/ IT-pedagog, Karlavagnens förskola, Karlstads kommun
3D-modellering av hus
I denna workshop får ni använda ett digitalt designverktyg och skapa både 2D- och 3D-modeller av hus eller våningsplan. Floorplanner är ett avancerat verktyg med låg ingångströskel som passar bra för exempelvis högstadiets teknikundervisning. I workshopen kommer grunderna i verktyget att presenteras och du kommer att få möjlighet att testa en lektionsplanering. Ta med din egen dator till workshopen (läsplatta rekommenderas inte). Det behövs inga installationer, programmet är web-baserat.
Medverkande: Helen Brink
adjunkt och doktorand i Pedagogiskt arbete
Digitalt medborgarskap möjligheter och utmaningar
Ett seminarium där vi tar del av forskning kring digitalt medborgarskap och tillsammans funderar över undervisningspraktiken i våra respektive verksamheter.
Vad innebär det att vara medborgare i ett alltmer digitaliserat samhälle? Hur förbereder vi våra elever för medborgarskap i det digitala samhället?
Seminarium
Ulrika Brolinson, doktorand, Karlstads universitet
Observation och återkoppling som utvecklar undervisningen
Undervisningens komplexitet ställer höga krav på lärares skicklighet. Vi vet att kvaliteten på lärares undervisning är en avgörande faktor för elevers kunskapsutveckling. Nationellt görs nu satsningar på en nationell struktur för att stärka lärares långsiktiga utveckling av undervisningen. Men hur ska man arbeta lokalt för att lyckas med detta? Hur kan lärare tillsammans arbeta långsiktigt för att utveckla undervisningen?
I den här workshopen presenteras en femstegsmodell för lokalt arbete med kollegial observation och återkoppling utifrån forskningsbaserade kriterier med syfte att långsiktigt förfina kvaliteten på undervisningen. Modellen har prövats i upprepade studier där lärare och forskare har samarbetat.
I workshopen får deltagarna pröva att identifiera undervisningskvaliteter utifrån inspelningar i autentiska klassrum. Därefter presenteras exempel på de verktyg som använts i studierna liksom själva modellen för lokalt, kollegialt utvecklingsarbete som studierna utmynnat i.
Medverkande: Michael Tengberg
professor i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet
Hur kommer framtidens lärandemiljöer se ut?
Kommer vi i framtiden att fortsätta med lärarcentrerade undervisningsmetoder i traditionella lärosalar eller kommer vi att utveckla flexibla och innovativa undervisningsmetoder för olika lärandemiljöer? I denna workshop kommer vi att diskutera rummets pedagogiska betydelse och hur olika lärandemiljöer kan komma att se ut. Workshopen kommer att ske i ALC-salen som är en sal som är möblerad med runda bord och tekniskt stöd för att gynna samarbete i grupper.
Medverkande: Max Hansson
Universitetsspedagogisk utvecklare vid UPE, Karlstads universitet
Seminariet genomförs också på onsdag, valbart pass 5, kl 13.30-14.15
Valbart pass 2:
2A – Dialogmöten/inspirationspass – 25 minuter
kl 15.00-15.25
En arbetsplats för alla – hur då?
Hur kan mindset och verktyg ge nya möjligheter och skapa förutsättningar för dig och dina elever att nå längre? Genom att nyttja möjligheterna att kombinera de traditionella arbetsmetoderna med moderna verktyg kan du på ett effektivt sätt skapa en varierande och spännande undervisning som även bidrar till en tillgänglig och inkluderande verksamhet – för alla.
Vid denna presentation får du konkreta tips och idéer på hur du kan utveckla din undervisning och dina arbetsmetoder, både ur ett elev- och lärarperspektiv. Vad är mest avgörande tror du, tillgången till verktygen eller din inställning till att använda dem? Innehållet i föreläsningen berör bland annat följande delar: Hur kan du som lärare tänka kring val av metoder och verktyg för att erbjuda en tillgänglig och inkluderande undervisning? Hur når du som lärare framgång genom mer smarta och effektiva arbetssätt?
Medverkande: Martin Howe
grundskollärare och it-utvecklare, Borlänge kommun.. Guldäpplepristagare 2022
Undervisning i Roblox-studio på hemmasittarnas hemmaplan Discord
För att nå elever med problematik som gör att de missar stor del av den traditionella undervisningen arbetar vi digitalt med Spelutveckling. Vi använder Discord för genomgångar och kommunikation.
Vi gör spel för plattformen Roblox, som i stort sett alla barn/ungdomar har spelat spel på. Formen är ganska enkel och eleverna kan relativt snabbt bygga/koda något de kan visa upp och vara stolta över. Utöver speldesign arbetar vi med förmågor som att fokusera, sätta mål och planera för att nå sina mål. Detta stärker elevernas förmåga att ta sig an andra ämnen/uppgifter.
Medverkande: Johan Rosén
föreläsare/utvecklare/ägare, JR-Education
Med digitala verktyg får alla elever en röst – Med funktionsvariation mot arbetslivet
På ForshagaAkademins IM-program är språket i fokus i alla ämnen. Gemensamt för alla elever är att de har en funktionsvariation och språksvårigheter. Med noggranna kartläggningar och individanpassningar utifrån intressen och behov får eleverna bästa möjliga förutsättningar att hitta en anställning på den öppna arbetsmarknaden. Med hjälp av digitala verktyg och publicering får alla elever en röst och möjlighet att synas oavsett graden av språksvårigheter.
Medverkande: Jan Bergström och Olivia Berg
lärare på IM-programmet, Forshagaakademin.
Användarcentrerad skolutveckling
Digitaliseringsteamet i Kil berättar om sin resa när de fick vara med i SKRs framtagande av metodstöd för användarcentrerad skolutveckling. De berättar om processen från frågeställning till prototyp.
Användarcentrering handlar kortfattat om att inkludera och involvera användarna i utvecklingsprocessen för att identifiera de verkliga utvecklingsbehoven och kunna undvika kostsamma och onödiga misstag.
Medverkande:
Janni Karlsson, IKT-pedagog, Ingrid Gunnarsdotter, rektor, Maureene Rundqvist, IT- och ämnesutvecklare, Kils kommun
Hur skapar vi en likvärdig skola i en digital tid?
Hur kan vår undervisning nå varje elevs lärande hållbart över tid? Vad krävs i form av teknisk och pedagogisk support för att din skola ska kunna anpassa undervisningen till elevernas olika behov och förutsättningar? Hur nyttja digitala verktyg och metoder för att främja lärande, delaktighet och inkludering? Hur göra det hållbart för lärare?
Medverkande: Magnus Blixt
leg lär, skolledare, verksamhetsutvecklare, Haldor
Digitalisering i förskolan – nätverk, likvärdighet och gemensam grund
Förskolorna i Södertälje har utvecklat en brett förankrad doch forskningsanknuten kollegial samverkan kring lärandet för barnen i förskolan, med digitala verktyg. Man utvecklar och utvecklas tillsammans, systematiskt och långsiktigt. Den gemensamma grunden för förskolan i Södertälje med bland annat en kunskapsbank med filmer och goda exempel ger stöd till all personal i kommunens förskolor. Den visar hur de digitala verktygen gör nytta i förskolans lärmiljöer med målet att skapa en likvärdig lärmiljö, digital som analog, för att rusta barnen för framtiden.
Medverkande:
Ellinor Hallerström, förskollärare och representant för förskolans ikt-nätverk och Ulrika Jonson, enhetschef digitalisering, utbildningskontoret, Södertälje kommun.
Elevborgarråd för klimatet
Karlstads kommun är först i Sverige med ett Elevborgarråd för klimatet. Under våren 2023 har alla barn och elever från förskola – åk 9 fått möjlighet att lämna in förslag på hur Karlstad kan bli mer klimatsmart och miljösmart. De konkreta förslagen bearbetas på en stor elevdemokratiworkshop för att sedan lämnas över till kommunens politiker. Det handlar om att möta barn och elevers klimatoro, höja kunskapen om klimat och miljöfrågor och att arbeta med demokrati och framtidshopp.
Medverkande: Klara Perhamre
miljöstrateg, Barn- och ungdomsförvaltningen, Karlstads kommun
Ilandaskolans Erasmusprojekt – Youth in action on climate change
Vi kommer dela med oss av erfarenheter från att delta i ett Erasmus-projekt med deltagare från andra länder i Europa.
Medverkande: Lars-Göran Sandström och Camilla Gustafsson,
lärare, Ilandaskolan, Karlstads kommun
Modersmålsundervisning med digitala resurser
Digitaliseringen har skapat nya möjligheter för undervisning. Inom modersmålsundervisning kan vi till exempel via fjärrundervisning erbjuda undervisning med utbildade lärare till flera elever och elever som har haft sina lektioner ensamma förut, kan ingå i en undervisningsgrupp med flera elever från olika skolor. Digitaliseringen har medfört även andra möjligheter för nyanlända elever eller elever som inte behärskar det svenska språket än – genom olika tjänster/appar kan eleven få texten översatt till sitt eget modersmål och har en möjlighet att ta del av kunskapen på lektionerna.
Medverkande:
Camilla Marble, Ahmed Hassan, Irine Ogestad, Wioletta Kosecka, modersmålslärare
Digitala redskap i musik- och kulturskolan
Jag har sedan jag började arbeta som musiklärare -91 månat om och verkat för att underlätta mina elevers egen övning och utveckling. Jag visar hur jag har använt digitala verktyg för att främja elevers kunskapsutveckling och utjämna skillnaderna mellan undervisningssituationen och den egna övningen hemma.
Medverkande: Nils Liljedahl
musiklärare vid Musikskolan i Arvika och metodiklärare vid Musikhögskolan Ingesund, Karlstads Universitet
GDPR och informationssäkerhet – Hur ska vi väga in integritet och säkerhet i digitalisering?
Ett dialogmöte om varför dataskydd och informationssäkerhet ska vara en naturlig del av verksamheten och inte ses som ett hinder. Möt ett dataskyddsombud och en informationssäkerhetsansvarig som berättar om sina roller och vilka verktyg som finns för att arbeta med att skydda personers integritet och övrig information.
Medverkande:
Linda Jonsson, dataskyddsombud, Hammarö kommun och Paul Mosson, informationssäkerhetsansvarig, Karlstads kommun
Erfarenheter av studiehandledning och digitala plattformar
Jag berättar och visar hur jag stöttar mina elever i studiehandledning och hur jag använder en digital plattform i undervisningen.
Medverkande: Abdi Ali Hirsi
studiehandledare
Klara, färdiga, digitalisera!
Diggigruppen berättar om sitt arbete att skapa och sprida arbetsmaterial kring digitalisering som kan användas på i den egna verksamheten. Diggigruppen berättar även om hur de engagerat vårdnadshavarna genom workshops.
Efter presentationen finns tid för erfarenhetsutbyte och frågor. Hur jobbar andra förskolor med digitalisering och hur får man all personal att bli delaktig?
Medverkande:
Förskolelärare Hannah Nilsson, Linda Skoglund och Maria Sjögren Persson, Förskolan, Sunne kommun
Valbart pass 2:
2B – Dialogmöten/inspirationspass – 25 minuter
kl 15.35-16.00
Att inspirera och väcka elevers intresse med verklighetsbaserade tematiska uppgifter (i slöjden)
För att få eleverna nyfikna, vilja lösa uppgifter och utmana sig själva behöver vi som lärare inspirera och motivera dem. Ta del av en föreläsning om hur vi kan väcka elevernas intresse genom att använda oss av verklighetsbaserade tematiska uppgifter där inslag av digitala verktyg kan vara nyckeln för att få eleverna att vilja lära sig mer. Vi lärare måste möta eleverna i deras vardag och inte vara rädda för att prova på nya arbetssätt för att utmana dem.
Medverkande Karolin Wagner
förstelärare och slöjdlärare, Kävlinge kommun, Guldäpplepristagare 2021
Meningsfull digitalisering – Likvärdig och systematisk matematik
Hur kan vi sätta strukturer som bygger på en process och inte en person?
Vad behövs för att utvecklingsarbetet ska ha en gemensam grund att stå på?Varför behöver vi kompensatoriska verktyg i matematik?
Med praktiknära erfarenheter från över 100 huvudmän och 2 000 skolor kommer vi försöka adressera frågeställningar och ta lärdomar av andra huvudmäns sätt att adressera utmaningarna. Ett dialogmöte som sträcker sig från den enskilda eleven i klassrummet till förvaltningslednings analysarbete efter den kommungemensamma screeningen.
Medverkande: Daniel Hagstedt
CXO, Magma.Som ansvarig för samarbeten med svenska huvudmän har Daniel varit med och implementerat Magma i över 100 kommuner och utbildat över 10 000 lärare. Hör om nyckelfaktorer från andra huvudmäns statsningar på matematik och likvärdighet.
Estetisk kommunikation, fler vägar att nå ut – Med funktionsvariation mot arbetslivet
På ForshagaAkademins IM-program är språket i fokus i alla ämnen. Gemensamt för alla elever är att de har en funktionsvariation och språksvårigheter. Med noggranna kartläggningar och individanpassningar utifrån intressen och behov får eleverna bästa möjliga förutsättningar att hitta en anställning på den öppna arbetsmarknaden.
Estetisk kommunikation syftar till att stärka elevens självkänsla och att öva på olika sätt att uttrycka sig på, kommunicera. Arbetet sker genom olika estetiska kommunikationsvägar som musik, drama, dans och bild. Även film och foto är en del av kursen.
Medverkande:
Julia Svärd och Andreas Eriksson, lärare på IM-programmet, Forshagaakademin
Sångens demokrati – om mångfald i förskolans sångstund
Lär dig inkludera MERA genom sång och musik och dessutom möta målen i våra läroplaner. För att implementera nytt redan imorgon! Ingen förkunskap eller sångröst behövs! ALLA är välkomna.
Ann har ett brinnande intresse för inkludering och mångfald och hur en kan arbeta med detta inom ramen för sång i förskolan/skolan. Utgångspunkten är studien Sångens demokrati.
Medverkande: Ann Eliasson
Ann Eliasson är utbildad sång- och musikdramapedagog och arbetar som musiklärare inom särskolan i Karlstads kommun, med flera års erfarenhet som sångpedagog i förskolor i Stockholms stad, Kulturskola och Lasse Kühlers Dansskola.
Extra Anpassningar – vems ansvar är det egentligen?
Vad ska lärare egentligen (inte) göra när det kommer till Extra anpassningar? Vems är ansvaret för vad? Lärare? Specialpedagog? Elev? Vårdnadshavare? Skolledare? Vi behöver göra det långsiktigt hållbart för alla inblandade parter – utifrån styrdokument och vetenskaplig grund.
Medverkande: Magnus Blixt
leg lär, skolledare, verksamhetsutvecklare, Haldor
AKK och tillgängligt lärande
Hur kan man med hjälp av digitala verktyg kan anpassa och tillgängliggöra så att elever som använder olika typer av alternativ och kompletterande kommunikation får möjlighet att visa sina kunskaper och kommunicera kring olika ämnen.
Medverkande: Jessica Eriksson
Kommunikationspedagog, Sundsta-Älvkullegymnasiet, Karlstads kommun
Yrkes-SM 2024 i Karlstad – en viktig del av framtidens yrkeslärande
Yrkes SM 2024 kommer att vara en viktig del för att ge ungdomar och vuxna kunskap och kännedom om karriärvägar inom yrkesutbildningar. Framtidens yrken kommer att många olika sätt vara digitala från kundrelationer och genom hela processen till färdig produkt/tjänst. Yrkes-SM och de aktiviteter som sker runt tävlingen kommer att ha som syfte att visa besökarna på spännande yrkesmöjligheter där digitalisering är av framgångsfaktorerna.
Medverkande: Jan Johansson
lokal projektledare Yrkes-SM 2024, tidigare Gymnasiechef Nobelgymnasiet, Gymnasie- och Vuxenutbildningsförvaltningen, Karlstads kommun
Kokbok
Ämnesövergripande projekt mellan hkk, bild och svenska.
Syfte: Hitta motivation genom att koppla praktik och teori. Arbeta mot något verkligt, en slutprodukt.
Mål: Förutom kunskap… Sälja boken för att tjäna in pengar till skolresa.
Nästa mål: Att nästa år utveckla en kokboksapp, med teknikens programmeringskunskaper.
Varför IKT? IKT i undervisningen ger eleverna möjlighet till verkligt inflytande över undervisningen. Från idé till en färdig produkt.
Medverkande: Marie Englund, Victoria Dahlman
Gunnarsbyskolan, Eda kommun
Magiska mötesplatser – barns reella inflytande
Lisa och Matilda berättar om hur de praktiskt arbetar med pedagogisk dokumentation som utgångspunkt för utformningen av lärmiljöer, projekt och undervisningen. Inspireras av lärmiljöer, material och hur digitala verktyg kan förstärka barnens projekt och utforskande.
Medverkande:
Lisa Dahlgren och Matilda Eriksson Fältebrandt, förskollärare, Bärstad och Sjöglimten,
Att kontrollera elevers datorer i undervisningen
Jag kommer att beskriva hur jag använder verktyg som styr elevers datoranvändande i undervisningen. Jag ger konkreta exempel på fördelar som finns och fallgropar. Jag vill gärna bjuda in till en diskussion om hur den här typen av verktyg kan påverka elevers lärande, undervisningen och lärarens roll i klassrummet.
Medverkande: Lucas Husberg
lärare åk 4-6, Södermalmsskolan, Kristinehamns kommun
Programmering i lågstadiet
Hur man kan använda sig utav programmering i främst Svenskan i lågstadiet. Att skapa en glädje och nyfikenhet tillsammans med roboten M-tiny främst.
Medverkande: Matilda Magnusson
lärare, Fagerås skolan, Kils kommun
Google som en gemensam miljö
Vi har inom ledningen i förskolan i Grums kommun, byggt upp vår Google-miljö så att den är likvärdig för alla våra pedagoger. Vi har byggt upp forum för kommunikation, information och dokumentation. Gemensamt, så att det ska vara lätt för alla att hitta och följa.
Vi delar med oss av hur vi skapade och implementerade Google-miljön för våra pedagoger och hur vi har byggt upp den för att alla ska veta vad det är som gäller och hur vi ska göra i den.
Medverkande:
Frida Lindberg, rektor och områdeschef, Marie-Louise Dahl, rektor, Anne Glans rektor, Förskolan, Grums kommun
Med reservation för eventuella ändringar