Fullt hus på Framtidens Lärande
Drygt 2 300 lärare, ledare, forskare, lärarutbildare och aktörer från hela landet möttes på Karlstads universitet 13-14 juni. Erfarenhets- och kunskapsutbyte kring skolans utveckling i en digital tid stod i fokus. Läs mer
Hur lyckas med digital skolutveckling?
Syftet med Framtidens Lärande är att bidra till regionala mötesplatser för erfarenhets- och kunskapsutbyte kring lärande i en digital era, med huvudmän och skolans professioner på alla nivåer. Läs mer
Möjligheter och utmaningar med studiehandledning via Teams
Ibland kan det vara svårt att få tag på studiehandledare på flera av de språk eleverna har rätt till. Årjängs kommun har köpt in tjänsten och studiehandlingen sker via Teams. Läs mer
Röd tråd i förskolans kvalitetsarbete
I Degerfors kommun har förskolan samlat det systematiska kvalitetsarbetet i ett digitalt system för dokumentation. Läs mer
IKT-bibliotek i förskolan
Hillevi Skoglund, förskollärare och IKT-pedagog, samt Sofia Andersson, förskollärare, i Eda kommun har arbetat fram ett IKT-bibliotek och ett bokningssystem där förskolan kan boka saker från biblioteket och även boka en IKT-pedagog. Läs mer
Jobba med kvalitetsutveckling i fritidshemmet
– Jag vill dela med mig av hur vi jobbar i vardagen med dokumentation för kartläggning, pedagogisk planering, analys och reflektion, säger Elisabeth Bellström. Läs mer
Att leda digitalisering i förskolan
I nationella digitaliseringsstrategier och förskolans läroplan, uttrycks förväntningar på rektor att leda digitaliseringsprocessen och skapa förutsättningar för lärare realisera styrdokumenten i praktiken. Men hur kan man förstå digitalisering i förskolan hur leder man en sådan process? Läs mer
Ny kunskap genom samverkan
Vi, skola och akademi, behöver arbeta nära tillsammans och ha djup respekt för varandras olika kunskaper. Först då, genom äkta samverkan i ögonhöjd, kan ny kunskap växa fram, säger Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik. Läs mer
Aktivt lärande och lärandemiljöer
Hur kan vi engagera lärare och studenter i aktivt lärande? Och hur kommer framtidens lärandemiljöer att se ut? Max Hansson, universitetspedagogisk utvecklare på Karlstads universitet. Läs mer
Digitalisering på vetenskaplig grund
Vad händer med undervisningen i en digitaliserad skola? Och är det okej att som lärare lägga ut sin undervisning på sociala medier? Marie Nilsberth, docent i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Läs mer
Ledarskap och hållbarhet
Anette Forssten Seiser, lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, forskar kring skolutveckling samt skolledarskap och ser en tydlig koppling mellan ledarskap och hållbar skolutveckling. Läs mer
Utbildning för hållbar utveckling
– Jag sitter inte inne med alla svaren, men jag vill bidra med mitt perspektiv om några av de framtidsutmaningar vi står inför, säger Daniel Olsson, lektor i biologi, inriktning didaktik, vid Karlstads universitet. Läs mer
Möjligheter och utmaningar
– Det finns en stor längtan efter de enkla svaren, men de finns inte. Det pågår en svart-vit debatt och en förenklad syn på digitalisering. Det går inte att säga att det är bättre eller sämre med att läsa på en skärm, det är verkligen inte antingen eller, säger Christina Olin-Scheller, professor vid Karlstads universitet. Läs mer
En arbetsplats för alla – hur då?
– För mig är det mycket viktigt att göra eleverna förtrogen med de digitala verktyg vi har till förfogande och på så vis göra dessa till en naturlig del i vår verksamhet och den enskildes behov, säger Martin Howe, lärare och skolutvecklare i Borlänge. Läs mer
Förstärkt lärande och vidgade vyer
– Digitala verktyg och resurser underlättar planeringsarbetet och genomsyrar mina lektioner genom att jag medvetet använder dem för att utveckla och förstärka lärandet för alla, säger Emelie Hahn, lärare i Uppsala. Läs mer
Möten som bidrar till nya insikter framåt
Det är viktigt att skapa mötesplatser för yrkesverksamma inom skola, lärarutbildning och forskning. Att dessa olika yrkesgrupper får möjlighet till erfarenhetsutbyte, säger Monica Evermark, RUC Värmland. Läs mer