Framtidens Lärande Väst ägde rum den 13-14 juni 2023 i Karlstad. Arrangörer var stiftelsen DIU, Karlstads kommun och Karlstads universitet i samverkan med nationella och regionala partners.
TEMA FRAMTID OCH HÅLLBARHET
De digitala samarbetsformerna i skolan utvecklades språngartat i samband med pandemin. Vi har lärt oss massor. Nu går vi vidare. Framtidens Lärande Väst tog både ett ledarskaps- och ett lärandeperspektiv i utvecklingen av skolan. Vi summerade och spände broar mellan beprövad erfarenhet och vetenskap.
På Framtidens Lärande Digitalt Väst i Karlstad möttes lärare och skolledare med praktiska exempel, från Karlstad, Värmland och från hela Sverige. Här möttes forskare och företrädare för Karlstads universitet liksom andra delar av landet. Dialogen mellan skolverksamma, lärarutbildare och forskare, myndigheter och leverantörer stod i centrum för dessa dagar.
Listan (ordnad efter förnamn) över medverkande.
Abdi Ali Hirsi
studiehandledare, Kristinehamns kommun
Adina Schnelzer Magnusson
webbreporter, Nya Kristinehamns-Posten
Alain Grenard
Kostchef på Gymnasieförvaltningen i Karlstads kommun. Utbildad kock, köksmästare, kökslärare och nu kostchef, ansvarar för 3 gymnasieskolor med 35 kockar och serverar 4500 måltider om dagen.
Amelie Wahlström och Håkan Dahlin
Amelie Wahlström, rektor och Håkan Dahlin, lärare i NO och teknik samt förstelärare i matematik på Rudsskolan, Karlstads kommun.
Anders Enström
Vinnare av Guldäpplet 2022. Har arbetat som lärare i 20 år, på grundskolans alla stadier. Arbetar nu på Lärande Grundskola Skapa i Huddinge som förstelärare i IKT och undervisar i MA/NO/TK.
Anders sätter NO-ämnena i en verklig kontext, konkret och kreativt. Med hjälp av digitala verktyg skapas ett lärande som är individuellt anpassat och inkluderande.
Anders Eriksson
lärare åk 4-6, Södermalmsskolan, Kristinehamns kommun
Anders Larsson
lärmiljöstrateg på Kinnarps med över 15 års erfarenhet av utveckling och framtagning av nya lärmiljöer.
Anders Lenz
IT-strateg på gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen i Karlstads kommun, med bakgrund som skolledare och gymnasielärare inom media och IT. Kommer berätta om initiativet ”Min skoldag” som bygger på tjänstedesignmetodik, samt om hur vi med hjälp av dataanalys har hittat metoder för att jobba proaktivt och förbereda våra skolor innan våra elever ens har börjat.
Anders Norén
lärare, Backatorpsskolan i Göteborg
Andreas Eriksson och Julia Svärd
Julia Svärd och Andreas Eriksson arbetar på ForshagaAkademins IM-program som vänder sig till elever som har svårt att hitta ett givande upplägg inom det vanliga upplägget på IM-programmet. Fokus ligger på ett individanpassat studieupplägg i nära samverkan med arbetslivet.
Andreas Schleicher
Direktör för Education and Skills vid OECD, och särskild rådgivare för utbildningspolitik till generalsekreteraren vid Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) i Paris. Talar om ”Future, Sustainability and Education”
Har arbetat i över 20 år med ministrar och utbildningsledare runt om i världen för att förbättra kvaliteten och jämlikheten i utbildningen.
Anette Bernholtz
lärare och IKT-utvecklare åk 7-9, Lomma kommun
Anette Forssten Seiser
Lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Ann Eliasson
Ann Eliasson är utbildad sång- och musikdramapedagog och arbetar som musiklärare inom särskolan i Karlstads kommun, med flera års erfarenhet som sångpedagog i förskolor i Stockholms stad, Kulturskola och Lasse Kühlers Dansskola. Hon har ett brinnande intresse för inkludering och mångfald och hur en kan arbeta med detta inom ramen för sång i förskolan/skolan. Utgångspunkten är studien Sångens demokrati. Lär dig inkludera MERA genom sång och musik och dessutom möta målen i våra läroplaner. För att implementera nytt redan imorgon!
Anna Andersson
Anna Andersson jobbar på Hammarlundens skola 7-9 i Hammarö kommun. Hon är ämneslärare i svenska och engelska och är intresserad av bland annat IKT och kreativt lärande.
Anna Enström
skolläkare, Karlstads kommun
Anna Johansson
förstelärare/utvecklingsledare, Backatorpsskolan i Göteborg
Anna Karlefjärd
Lärare, fil.lic & expert på skolans styrdokument, Karlstads universitet.
Anna Karlsson och roboten AV1
No Isolation
Anna Nissen
Anna Nissen är doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, där hon även undervisar blivande lärare. Hennes forskning handlar om hur nordiska högstadielärare använder skönlitterära texter i sin undervisning. Hon har nästan 30 års erfarenhet som lärare i svenska, engelska och musik, huvudsakligen på gymnasiet, men även inom grundskola och vuxenutbildning.
Anna Rosenqvist
lärare och IKT-utvecklare åk 1-3, Lomma kommun
Anna-Karin Öman, Camilla Fredriksson och Julia Bohm
Anna-Karin är förskollärare, Camilla, pedagogisk handledare och Julia Bohm, som saknas på bilden) är förskollärare och it-handledare, på Fullriggarens förskola, Karlstads kommun.
Ann-Britt Enochsson
Professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Ann-Britt Lilja, Ulrika Guldbrandsson och Ann-Christine Axelsson
Ann-Britt Lilja, förstelärare SO, Ull Guldbrandsson, förstelärare SV, Ann-Christine Axelsson, kultursamordnare Eda bibliotek-Britt Lilja
Ann-Kristin Hamberg
doktorand i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet, och gymnasielärare Sundsta-Älvkullegymnasiet, Karlstads kommun.
Anneli Wärm och Maria Pettersson
lärare i fritidshem, Nordmarkens skola, Årjängs kommun.
Annelie Oscarsson, Martin Stenström, Markus Carlsson, Åsa Isaksson
Annelie Oscarsson, rektor, Martin Stenström, förstelärare Digitallärande, Markus Carlsson, kurator, Åsa Isaksson, specialpedagog
Annelie Rosenqvist och Tove Myr
Annelie Rosenqvist, utvecklingsstrateg, Tove Myr, förskollärare och lärspridare, förskola, Degerfors kommun
Annika Agelii Genlott
Forskare, projektledare Sveriges Kommuner och Regioner, tidigare skolutvecklare Sollentuna kommun.
Har i sin forskning visat att genomtänkt användning av digital teknik förbättrade elevresultaten i Svenska och Matematik, medan icke genomtänkt användning av digitala verktyg ledde till sämre resultat, och även sämre än traditionell undervisning.
Annika Larsson och Vita Kajonius
samordnare för nyanländas lärande, förstelärare, Mottagnings- och modersmålsenheten, Skövde kommun
Annika Pettersson
Annika Pettersson, Kristinehamns kommun, arbetar halvtid som lärare på Komvux och halvtid med ett skolforskningsprojekt som undersöker olika metoder för återkoppling.
Anton Kjellman, Tiffany Högberg, Viktor Carlemar
Anton Kjellman, förskollärare, Viktor Carlmar, barnskötare Tiffany Högberg, förskollärare, Förskolorna Hybelejen och Galaxen, Karlstads kommun
Axel Karlsson Kraft
enhetschef grundskolan, Stenungsunds kommun
Bibbi Kunosson
Förskollärare/ utepedagog med särskilt ansvar för utbildningen utomhus på Klasmossens förskola, Karlstads kommun.
Britt Sparrman Persson, Mona Ordqvist och Mikael Widoff
Britt och Mona är specialpedagoger och Mikael skolpsykolog på Centrala elevhälsan, Karlstads kommun.
Burlövs kommun
Mats Jönsson, chef kultur- och utbildningsförvaltningen, Sandra Tauberman, kvalitets- och utvecklingschef, Johan Lind, doktorand, Susanne Kristensen, rektor, Julia Krafft, lärare, Olle Strömbeck, lärare Kvalitetsteamet, Burlövs kommun
Camilla Marble, Ahmed Hassan, Irine Ogestad och Wioletta Kosecka
Modersmålsenheten, Karlstads kommun.
Ahmed Hassan är utbildad inom datavetenskap men arbetar idag som lärare och studiehandledare, eftersom han är mycket intresserad av att hjälpa elever att lära sig, stödja dem och se dem utvecklas för att nå sin fulla potential. Han undervisar i somaliska och använder mycket digitala resurser, framför allt AI-chatten ChatGPT som en assistent för att underlätta sitt arbete. Han använder även Canva för att skapa anpassade undervisningsmaterial samt andra verktyg för att skapa interaktiva och anpassade pedagogiska aktiviteter.
Camilla Marble undervisar i ett nationellt minoritetsspråk, finska, och är inne på sitt 23:de år som modersmålslärare i Karlstad kommun. Hon tycker om variationen med elever i olika åldrar, samt möjligheten och ynnesten att i bästa fall få följa en och samma elev genom hela grundskolan och ibland även hela vägen till studenten. Numera undervisar Camilla en del genom fjärr och upplever det som ett bra komplement till närundervisning; det skapar en flexibilitet i schemaläggningen och underlättar för elever som slipper resa eller en sen lektion.
Irine Ogestad undervisar i cebuano och filipino/tagalog sedan 2014, och har ett stort intresse att testa och skapa nytt material till sin undervisning med hjälp av digitala verktyg. Eftersom hon har inte tillräckligt med tillgång till böcker och andra undervisningsmaterial i sitt språk utnyttjar hon InPrint och OneNote, appar som ingår i Microsoft. Det är sparsamt och klimatsmart. Hon använder och utnyttjar även gratis appar och hemsidor, som hon kan få inspiration ifrån till sin undervisning.
Wioletta Kosecka, legitimerad mattelärare, undervisar i polska sen 10 år tillbaka och är även IT-handledare på Modersmålsenheten. Hon arbetar med elever i olika åldrar och från olika bakgrunder och tror på en anpassningsbar och interaktiv undervisningsmetod som hjälper eleverna att uppnå sina mål och utveckla sitt språk på ett naturligt sätt. Wioletta betonar vikten av digitaliseringen i sin undervisning och använder olika digitala verktyg och resurser för att öka elevernas engagemang och motivation, samt för att skapa en mer interaktiv och anpassningsbar inlärningsmiljö.
Camilla Petterson
Biträdande rektor för Centrala Sundbybergs förskole enhet som består av fyra kommunala förskolor. Camilla har många års erfarenhet av att arbeta inom förskola, både som förskollärare, pedagogisk lagledare och som biträdande rektor. Camilla har bland annat varit med att arbeta fram den strategiska plan kring digitalisering på de kommunala förskolorna i Sundbybergs stad och deltar nu i det fortsatta arbetet kring dess implementering. För ett lyckat utvecklingsarbete krävs en tydlighet i organisation och struktur. Via distribuerat ledarskap och nätverk utvecklas dela-kulturen via det kollegiala lärandet och bidrar till en ökad likvärdighet Kärnan i en lyckad implementering är att skapa en känsla av sammanhang (KASAM), den röda tråden som binder samman delarna till en helhet. Detta ramas in av vikten av tid, att skynda långsamt.
Carina Karlsson
lärare i fritidshem, Sannerudsskolan f-6, Kils kommun
Caroline Örtlund
Caroline Örtlund är projektsamordnare i Sundbybergs kommunala förskolor.
Sundbybergs förskolor omfattas av två övergripande projekt; förskolenämndens Språksatsning samt Bredda basen som drivs i samverkan med SPSM där Caroline samordnar och processleder för att kvalitetssäkra och kompetensförsörja stadens medarbetare där stora delar av projektet handlar om att designa lärmiljöerna utifrån en bredare bas och ökad tillgänglighet.
Sundbybergs förskolors utvecklingsarbete utgörs av tillgänglighet, hundraspråklighet, adekvat digital kompetens, förskolornas kompensatoriska uppdrag och en likvärdigt god språkutveckling som är tydligt framträdande och förankrad genom alla skikt i styrkekedjan. I samverkan med Kvasar Makerspace leder Caroline de processer som förskolorna i dagsläget står i utifrån idén om tillgängligt lärande och digital kompetens.
Med bakgrund och mångårig erfarenhet som förskollärare med utvecklingsuppdrag har Caroline erfarenhet av att leda utvecklingsarbete i såväl pedagogiska som sociala miljöer på både lokal -och organisationsnivå.
Cenita Welander
Lärare på IM-programmet. Forshagaakademin
Charlotta Lindvall
doktorand forskarskolan GiftED, Karlstads universitet,
Christian Borgert
it-strateg, Barn- och ungdomsförvaltningen, Karlstads kommu
Christian Persman
kvalitetschef, Arvika kommun
Christina Olin-Scheller
Professor i litteraturvetenskapens didaktik och pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet
Cristin Ribbe Anvreten
Förstelärare, Skäggebergsskolan, Sunne kommun
Daniel Ahlstedt
digitaliseringsutvecklare, skolförvaltningen, Kristinehamns kommun
Daniel Bodin
lärmiljöstrateg på Kinnarps med bakgrund som rektor och speciallärare
Daniel Brandberg
stationschef/insatsledare, Bergslagens räddningstjänst
Daniel Hagstedt
CXO, Magma. Som ansvarig för samarbeten med svenska huvudmän har Daniel varit med och implementerat Magma i över 100 kommuner och utbildat över 10 000 lärare. Hör om nyckelfaktorer från andra huvudmäns statsningar på matematik och likvärdighet.
Daniel Olsson
Fil. dr i biologi, inriktning didaktik vid Karlstad universitet. Daniels forskningsområde är inom utbildning för hållbar utveckling (education for sustainable development).
David Öhman
gymnasielärare i svenska, sva och historia, Sundsta-Älvkullegymnasiet, Karlstads kommun
Desiré Larsson
Skolbibliotekarie, Hammarö kommun
Diane Wiklund och Elin Henriksson
Diane Wiklund, har arbetat som lärare inom grundsärskolan i Hammarö kommun i närmare 25 år. Sedan nio år tillbaka har jag även ett kommunövergripande uppdrag som förstelärare inom tydliggörande pedagogik. Jag har haft förmånen att arbeta i ett lösningsorienterat arbetslag där vi utvecklas och lär tillsammans och det gäller inte minst inom den digitala utvecklingen.
Elin Henriksson, legitimerad grundskollärare F-3 sedan -17. Mitt första vikariejobb efter examen var på Lillängsskolans grundsärskoleenhet Klippan och där blev jag sedermera kvar. Idag arbetar jag 100 % samtidigt som jag läser till speciallärare med inriktning utvecklingsstörning på Karlstads universitet på halvfart.
Dino Hajiric
utvecklingsledare digitalisering, Stenungsunds kommun
Éamonn McCallion
Research Advisor, Karlstad Universitet
Eeva Barth
rektor förskolan, Hammarö kommun
Elin Holmer
skolbibliotekarie, Lomma kommun
Elisabet Mellroth
filosofie doktor. Karlstads universitet
Elisabet Nihlfors
Professor i pedagogik – inriktning ledarskap, fd Dekan för fakulteten för Utbildningsvetenskaper vid Uppsala Universitet. Ordförande i den operativa samordningsgruppen för ULF-avtal, en nationell försöksverksamhet kring praktiknära skolforskning.
Intervju med Elisabet Nihlfors
Elisabeth Andersson
företagsrådgivare Arbetsförmedlingen
Elisabeth Bellström
fritidshemsutvecklare, Hammarö kommun
Intervju med Elisabeth Bellström
Elias Selinder
produktchef ILT Education.
Ellinor Hallerström
Förskollärare med speciellt IKT uppdrag i Södertälje. Representerar IKT-nätverket för förskolan i Södertälje kommun som fick Guldäpplejuryns Särskilda pris 2022 för den brett förankrade, djupa och forsknings-anknutna, kollegiala samverkan man utvecklat kring lärandet för barnen i förskolan, med analoga och digitala verktyg.
Emelie Hahn
Emelie Hahn är förstelärare och undervisar i tyska och SO-ämnen på Gränbyskolan i Uppsala. Hon är eTwinningambassadör för Universitets- och högskolerådet, UHR och tillsammans med Charlotta Granath författare till boken ”Världen i klassrummet – från det lokala till det globala” för Sanoma Utbildning. Hon har mångårig erfarenhet av att initiera och driva internationella projekt inom eTwinning och Erasmus+ och är vinnare av Guldäpplet 2020, ”European Language Label, samt pedagogpriser.
Emelie Johansson, Christina Thordson, Malin Borssen
Christina Thordson är rektor i förskola med ansvar för två förskolor i stadsdelen Kronogården Trollhättan. Hon har har en bakgrund som förskollärare och rektor både i förskola och grundskola.
Malin Borssén arbetar sedan 15 år som rektor i Trollhättans stads förskolor med ansvar för förskola och pedagogisk omsorg i en stadsdel som gränsar till Kronogården. Har en bakgrund som barnskötare, förskollärare och rektor i både i den privata och kommunala sektorn.
Emelie Johansson är utbildningsledare på Rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Hon doktorerar i pedagogiskt arbete med forskningsfokus på rektorers ledningspraktik och professionella utveckling.
Intervju med Emelie Johansson
Emil Andersson
Head of Google for Education, Sweden
Emil Mörk
adjunkt i samhällskunskap och doktorand i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet
Emma Lanäs och Pernilla Gren Edvardsson
Emma Lanäs och Pernilla Gren Edvardsson arbetar som SFI-lärare på SFI Komvux i Karlstads kommun. De kommer att berätta om hur de arbetar med en transpråkande pedagogik med elever som har kort eller ingen skolbakgrund.
Emma Nääs
pedagogisk utvecklingsledare Kodcentrum, Emma har 25 års erfarenhet av läraryrket och mångårig erfarenhet av att föreläsa om digitaliseringens möjligheter, konsten att våga och göra lärandet autentiskt med verkliga mottagare i klassrummet. Hon är också stolt innehavare av en rad priser för sitt sätt att undervisa b.la ett Guldäpple från 2017.
Eva Tarander
universitetsadjunkt, Karlstads universitet
Fredrik Heintz
Professor i datavetenskap vid Linköpings universitet, bl.a. ordförande Svenska AI-Sällskapet och koordinator för EU-nätverket TAILOR som tar fram de vetenskapliga grunderna för tillitsfull AI.
Fredrik Igelström
näringslivsutvecklare Hagfors kommun.
Frida Lindberg, Marie-Louise Dahl och Anne Glans
Frida Lindberg, rektor och områdeschef, Marie-Louise Dahl, rektor, Anne Glans rektor, Förskolan, Grums kommun
Gisela Priebe
professor i psykologi, föreståndare CBU, Karlstads universitet
Gunnel Holmgren
universitetsadjunkt i musikpedagogik, Musikhögskolan Ingesund
Göran Born
IKT-utvecklare, Hammarö Kommun
Göran Gustafsson
IT-strateg, Grums kommun
Hanna Oreborg
Kundansvarig säljare och ansvarig customer success, Gleerups Utbildning
Hannah Nilsson, Linda Skoglund och Maria Sjögren Persson
Förskollärare, Sunne kommun. Representanter för Diggigruppen från Sunnes förskolor
Helen Brink
adjunkt och doktorand i Pedagogiskt arbete, Karlstads universitet
Helena Svensson och Pernilla Fritz
Helena Svensson bitr förvaltningschef och Pernilla Fritz, utvecklingsledare Mönsterås kommun.
Henrietta Huzell
universitetslektor i arbetsvetenskap och prodekan på Karlstads universitet
Henrik Pallin
socionom, kommunikationsrådgivare och expert på sociala medier med föreläsningar om nätvanor och hur vi alla kan navigera i den digitala tidsåldern.
Hillevi Skoglund
Hillevi Skoglund arbetar som förskollärare på en äldrebarnsavdelning och som IKT-pedagog för Eda kommuns förskolor
Hillevi Skoglund arbetar som förskollärare på en äldrebarnsavdelning och som IKT-pedagog för Eda kommuns förskolor . Har tillsammans med Sofia Andersson gått RUC utbildningen “Nyfiken på utvecklingen av digitalisering” via Karlstads universitet samt ansvarat för och genomfört pedagogiska träffar för de som arbetar i kommunens förskolor. Hillevi läser just nu en kurs som heter “Digitala verktyg i förskolan”. Hillevi har arbetat som IKT-pedagog sedan höstterminen 2022 och arbetet med IKT-biblioteket och nätverket för förskolorna i Eda kommun är ständigt under utveckling.
Ida Carlén
Förskollärare & IT-handledare, Sångtrastens förskola, Karlstads kommun
Inga-Lill Emilsson
universitetsadjunkt och processledare, Karlstads universitet
Ingela Schagerberg
förskoleutvecklare, Kristinehamns kommun
Ingela Portfelt
lektor i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet
Ingmari Svensson
rådgivare/specialpedagog, Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM
Ingrid Holm, Viviana Lind, Kerstin Furuberg, Lenita Besterman
Ingrid Holm, lärare, IT-handledare, Viviana Lind, lärare, IT-handledare, Kerstin Furuberg, lärare, IT-handledare, Lenita Besterman, rektor, Råtorpsskolan, Södra Råtorpsskolan, Karlstads kommun
Jakob Harnesk
biblioteksdirektör, universitetsbivlioteket, Karlstads universitet
Jakob Sandin och Matilda Herman
Jakob är NTA-samordnare och Matilda förstelärare teknik åk 7-9 och NTA-temautbildare, Barn- och ungdomsförvaltningen & Rudsskolan, Karlstads kommun
Jalal Nouri
professor i teknikstött lärande, KTH. Grundare av EdAider,
Jan Bergström och Olivia Berg
lärare på IM-programmet, Forshagaakademin.
Jan Johansson
Efter att ha arbetat med yrkesutbildningar under många år både i Göteborg och de senaste sju åren som gymnasiechef på Nobelgymnasiet i Karlstad har jag i vår klivit in i rollen som lokal projektledare för Yrkes SM 2024. Jag är övertygad om att digital teknik är en nödvändighet för att våra företag skall vara konkurrenskraftiga både nationellt och i ett globalt perspektiv.
Jan Van Der Salm
lärare och IKT-utvecklare åk 7-9, Lomma kommun
Janni Karlsson
förskollärare och It-pedagog, Kils Kommun
Jeanette Borg
undervisningsråd, Skolverket
Jeanni Flognman
adjunkt i teknikens didaktik och forskarstuderande Karlstads universitet
Jenny Dahlin
skolchef, Barn- och bildningsavdelningen, Hagfors kommun
Jenny Ekberg
biträdande rektor, Backatorpsskolan i Göteborg
Jesper Grönlund
Jesper Grönlund arbetar som utvecklingsledare på Frida Professional och tar sin utgångspunkt i en tjugoårig lärarerfarenhet. Jesper är en van föreläsare som lett en mängd utbildningar bland annat kring digitalisering. De tre senaste åren har Jesper ansvarat för Fridaskolornas medverkan i IFOUS-programmet Datadriven skolförbättring. Inom programmet har Fridaskolan haft fokus på hur data kan förbättra elevers välmående och Jesper önskar dela viktiga lärdomar kring framgångsrikt datadrivet arbete.
Jesper Haglund
Universitetslektor i fysikens didaktik, Karlstads universitet
Jessica Birgerud
lärare i f-klass och IKT-utvecklare, Lomma kommun
Jessica Eriksson
Kommunikationspedagog, Sundsta-Älvkullegymnasiet, Karlstads kommun
Jessika Paulsson
undervisningsråd, Skolverket
Joakim Axelsson
bitr rektor Hammarö kommun
Joakim Hildingsson
brandinspektör/ extern utbildning,
Bergslagens räddningstjänst
Johan Rosén
föreläsare/utvecklare/ägare, JR-Education
Johan Sköld
Gymnasielärare/Förstelärare inom IKT på Forshagaakademien. Guldäpplepristagare 2019, föreläsare.
Johanna Ljunggren
hållbarhetschef, Kinnarps AB
Jonas Evaldsson och Johan Norbäck
kommunikatörer Arbetsmarknadskunskap, Handelskammaren Värmland
Jonas Jakobsson
Jonas Jakobsson har flera års erfarenhet som IT-pedagog vid SÄG, Sundsta-Älvkullegymnasiet, Karlstads kommun. En nybyggd, modern gymnasieskola med närmare 2000 elever.
Jonatan Svärd och Elin Evermark
Jonatan Svärd och Elin Evermark arbetar på ForshagaAkademins IM-program som vänder sig till elever som har svårt att hitta ett givande upplägg inom det vanliga upplägget på IM-programmet. Fokus ligger på ett individanpassat studieupplägg i nära samverkan med arbetslivet.
Jorryt van Bommel
Docent, Karlstads universitet
Josefin Berg och Oscar Engdahl
lärare, Karlstads kommuns gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltning
Juliane Klenz-Tornow och Gunilla Forsby
Juliane Klenz-Tornow, klasslärare, Gunilla Forsby, rektor,
Grundskola åk 6, Årjängs kommun
Jörg Pareigis
lektor i företagsekonomi, enhetschef på universitetspedagogiska enheten vid Karlstads universitet
Karolin Wagner
Arbetar på Skönadalsskolan, en F-6 skola i Kävlinge kommun. Undervisar i ämnet slöjd samt är förstelärare.
Katarina Gråhamn
Förste förskollärare, Malmö stad
Kenneth Nordgren
professor i samhällsvetenskapernas didaktik, Karlstads universitet
Kenneth Skårud
kundansvarig och läromedelsförfattare på NE
Kim Nilsson
central IT-pedagog, Lomma kommun
Klara Perhamre
Klara Perhamre är miljöstrateg och projektledare på barn- och ungdomsförvaltningen, Karlstads kommun. Hon har mångårig erfarenhet av att leda projekt inom miljö- och klimatområdet och brinner för en schysst omställning som inkluderar barn och elever.
Klas Granström och Emil Joelsson
Klas Granström, innovationsledare och Emil Joelsson, utvecklingsstrateg, Digital utveckling och innovation vid kommunledningskontoret, Karlstads kommun
Klas Hallberg
Föreläsare, författare, husfilosof och en av världens nio bästa föreläsare enligt oberoende speakerrating.com
På Framtidens Lärande träffar du Klas på tisdagens kvällsevent på KCCC där han ger oss ”Berättelsen om framtiden”.
Vi har ingen aning om vad som händer i framtiden, och eftersom vi inte vet det behöver vi vara omsorgsfulla när vi berättar berättelsen om den. Klas Hallberg kommer att bjuda på en skrattfest om livets allvar, och inspirera dig att våga tro på framtiden. En riktig kick som avslutning på dagen.
Klas Jannborg och Lars-Erik Larsson
lärare fordonsprogrammet, Nobelgymnasiet, Karlstads kommun
Lars Göran Sandström och Camilla Gustafsson
lärare på Ilandaskolan, Karlstads kommun
Lina Larhult
Ordförande barn- och ungdomsnämnden, Karlstads kommun
Linda Calles och Elin Boström
Elin är lärare i spanska, svenska och engelska på Rudsskolan i Karlstad. It-handledare med lång erfarenhet av implementering av digitala plattformar och resurser både mot elever och personal.
Linda är lärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska på Rudsskolan i Karlstad. It-handledare och förstelärare i svenska som andraspråk.
Båda på Rudsskolan, Karlstads kommun
Linda Hahne
verksamhetsutvecklare, Karlstads kommun
Linda Jonsson
dataskyddsombud, Hammarö kommun
Linda Mannila
Docent och forskare, Linköpings universitet, digital förändringsagent, föreläsare och entreprenör. Mottagare av Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021.
Lisa Dahlgren och Matilda Eriksson
Förskollärare, Bärstad och Sjöglimten, Hammarö kommun
Lisa Strandmark
Rektor på Bärstad och Sjöglimtens förskolor, Hammarö kommun
Liselotte Rolfsdotter Lindström
Specialpedagog med ledningsansvar, Helix, Karlstads kommun. Jag har mångårig erfarenhet av barn och ungdomar i behov av särskilt stöd. Jag har jobbat på grundskolor fsk-9 och inom särskolan. Under fyra år hade jag uppdrag som specialpedagog i kommunens skolnärvaroprojekt. Just nu arbetar jag i en särskild undervisningsgrupp som tar emot ungdomar som bor på kommunens HVB eller får en annan insats inom socialtjänsten.
Lollo Almlöf
Verksam bildlärare på en högstadieskola i Degerfors, bildkonstnär och teknikfrälst. Har länge använt digitala inslag i min undervisning, gillar webbaserade och enkla verktyg som eleverna själva snabbt kan bli kreativa med och inte kräver nedladdning eller dyra inköp!
Lotta Bergseth och Jenny Sköld
journalister med lång erfarenhet från olika nyhetsredaktioner i Sverige. Grundare av Mobile Stories
Lotta Ramqvist
undervisningsråd, Skolverket
Louise Thyberg
förskoleutvecklare, Kristinehamns kommun
Lucas Husberg
lärare åk 4-6, Södermalmsskolan, Kristinehamns kommun
Magnus Blixt
Leg lär, skolledare, verksamhetsutvecklare. Arbetade länge som lärare och såg stjärnglans tändas i ungars ögon innan han blev skolledare och verksamhetsutvecklare på förvaltning och nu på Haldor. Med erfarenheter från Lärarnas Ansvarsnämnd, Lärarnas yrkesetiska råd, Skolportens lärarpanel (skolforskning), Utbildningsnämnd och som trebarnsfar är han i dag en uppskattad föreläsare samt idog bloggare. Magnus är djupt engagerad i skolfrågor och försöker dra sitt strå till stacken i att bygga en hållbart tillgänglig skola för var och en.
Magnus Köpman
lärare i biologi och hållbart samhälle,Sundsta-Älvkullegymnasiet, Karlstads kommun
Malin Granström och Jessica Åmberg
Malin Granström språk-, läs- och skrivutvecklare och Jessica Åmberg, lärare, Eda kommun
Malin Örn
skolläkare, Karlstads kommun
Marcus Juberg och Pernilla Lörner
Marcus Juberg biträdande skolledare, Pernilla Lörner specialpedagog, Dirigenten, Karlavagnen och Klasmossens förskolor, Karlstads kommun
Maria Carlsson och Ewa Åhs
Maria Carlsson, förstelärare och Ewa Åhs, IKT-pedagog, Nordmarkens skola, Årjängs kommun
Maria Caryll
sektionschef, Sveriges kommuner och regioner, SKR
Maria Kjällström
skoldirektör i Karlstads kommun
Maria Palmqvist
universitetsadjunkt i musikpedagogik, Musikhögskolan Ingesund
Maria Söderling
lektor med fokus på literacyutveckling i Burlövs kommun och doktorand vid Malmö universitet.
Marie Englund och Victoria Dahlman
Gunnarsbyskolan, Eda kommun
Marie Nilsberth
Docent i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet.
Maries forskning utgår från ett intresse för lärares och elevers sociala samspel i klassrummet och arbetar med flera projekt kring frågor om vad samhällets och skolans digitalisering betyder för lärares och elevers interaktion och lärande, liksom hur skriftspråkliga praktiker förändras i takt med att såväl informationsteknologier som människors socialitet blir allt mer uppkopplad.
Intervju med Marie Nilsberth
Marie Wejrum
doktorand i pedagogiskt arbete och universitetsadjunkt i svenska språket, Karlstads universitet.
Marie Wrethander
verksamhetschef grundskola och grundsär, Stenungsunds kommun
Martin Howe
Förstelärare, mellanstadielärare på Paradisskolan och utvecklare i Borlänge kommuns skolor. Guldäppletpristagare 2022.
Martina Lundström
Unikum
Marty Lundin
säkerhetssamordnare, Karlstads kommun
Matilda Magnusson
lärare, Fagerås skolan, Kils kommun
Matz Nilsson
ordförande, Sveriges Skolledare
Maureene Rundqvist, Ingrid Gunnarsdotter och Janni Karlsson
Maureene Rundqvist, IT- och ämnesutvecklare, Ingrid Gunnarsdotter, rektor och Janni Karlsson, IKT-pedagog, Kils kommun
Max Hansson
Universitetspedagogisk utvecklare, Karlstads universitet
Intervju med Max Hansson
Michael Tengberg
professor i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet
Mikael Järn
informationssäkerhetsansvarig, Karlstads kommun
Mikael Svensson
Programansvarig för skolans digitalisering, Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, medlem i juryn för kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan.
Miriam Magnusson
ämneslärare i Matematik, Taserudsgymnasiet, Arvika kommun
Mirja Lawén-Svantesson och Jonna Wikström
Mirja Lawén Svantesson och Jonna Wikström och arbetar på ForshagaAkademins IM-program som vänder sig till elever som har svårt att hitta ett givande upplägg inom det vanliga upplägget på IM-programmet. Fokus ligger på ett individanpassat studieupplägg i nära samverkan med arbetslivet.
Moa Johansson
Kodcentrum, verksamhetsansvarig i Värmland. Moahar en bakgrund inom bibliotek och brinner för skapande i alla dess former. Moa är regionansvarig Värmland på Kodcentrum. Hon är den som driver på möjligheten för Värmland att få ta del av samarbeten tillsammans med Kodcentrum.
Mona Coldenberg
Netsmart AB
Monica Eriksson
verksamhetsutvecklare digitalisering, Barn- och ungdomsförvaltningen, Karlstads kommun
Nicklas Hermansson
Mediepionjären Nicklas Hermanssons driver omvärldstjänsten NomoFomo (No More of Missing Out) och är framtidsspanare i SVT, tidningarna Chef och Dagens Media, samt i en av Sveriges största aktualitetsspoddar; ”The Daily Messiah”. Varje vecka synar han 2500 nyheter, trender, studier och uppfinningar för att förstå vart världen är på väg – och på Framtidens Lärande Väst delar han med sig av guldkornen.
Nils Liljedahl
musiklärare vid Musikskolan i Arvika och metodiklärare vid Musikhögskolan Ingesund, Karlstads Universitet
Nina Thelander
prodekan lärarubildningen, Karlstads universitet
Ola Henningsson
Ola Henningsson, Karlstads kommun, har som lärare och verksamhetsutvecklare under 25 år samlat erfarenheter från nationella och lokala satsningar inom skolutveckling och digitaliseri.
Ola Månström
central IT-pedagog, Lomma kommun
Patrik Persson
säkerhetskoordinator, Karlstads kommun
Paul Mosson
informationssäkerhetsansvarig, Karlstads kommun
Per Dahlbeck
universitetsadjunkt vid Malmö högskola, utvecklingssekreterare för Malmö Stads förskolor
Per Falk
Per Falk jobbar som utvecklingsledare på Sektorn för Lärande och Bildning i Sundbybergs kommun och är processledare på Kvasar Makerspace samt undervisar på förskollärarprogrammet vid Stockholms universitet. Han har i flera år arbetat med digital kompetens och skapa med IT som en demokratifråga för förskolorna i Sundbyberg, och driver förändringsarbetet med devisen “hög grad av digital kompetens – men låg grad av skärmtid.”
Kvasar makerspace är en mötesplats och verkstad för barn och pedagoger i Sundbybergs stad där man kan jobba med olika typer av skapande processer. En plats där man kan blanda såväl estetiska processer med IT och programmering. En plats som erbjuder lekfulla förhållningssätt till material, verktyg och teknik – utifrån tillgänglighet och hållbarhet. Sundbybergs förskolor har sedan 2019 satsat på både chefernas förmåga att “leda digitalisering” som processledning för de pedagoger som ska göra detta utvecklingsarbete möjligt – Makerpedagogerna. En grupp av förskolepedagoger som arbetar för att sprida nya arbetssätt till såväl kollegor som barn.2022 mottog Sundbybergs Stads kommunala förskolor kvalitetsutmärkelsen
Per Friberg och Daniel Olsson
Per Friberg, verksamhetsutvecklare Utbildning, Håll Sverige Rent och Daniel Olsson, forskare inom lärande för hållbar utveckling, Karlstads universitet,
Pernilla Andersson
Lärare på ekonomiprogrammet Eksjö gymnasium, undervisar i ekonomi och juridik, marknadsföring och ledarskap – men också kursen entreprenörskap och företagande där eleverna driver UF. Guldäpplepristagare 2022.
Pernilla Olsson
pedagog Skoldatatek och hörselpedagog, Lomma kommun
Peter Becker
ordförande stiftelsen DIU
Peter Karlberg
undervisningsråd Skolverket, medlem i juryn för kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan.
Petra Carlsson
grundskoleansvarig på Ung företagsamhet i Värmland
Rebecca Hansson, Sofia Beckman
Rebecca Hansson, projektledare gymnasiet, Sofia Beckman, regionchef, Ung Företagsamhet
Riikka Brander, Marko Leppälä Smolander och Hanna Pölkki
Marko Leppälä Smolander är rektor på Sverigefinska skolan i Stockholm sedan 2021. Marko har en lång historia i skolan som klass- och ämneslärare samt som biträdande rektor.
Hanna Pölkki har arbetat på skolan sedan 2016 och huvudsakligen som klasslärare på mellanstadiet. Hanna har de senaste tre åren fungerat som förstelärare i IKT för hela skolan.
Riikka Brander är SO-lärare på vårt högstadiet sedan fyra år tillbaka. Riikka är också medlem i skoans IKT-grupp och hjälper till med pedagogisk IKT-support till högstadiet.
Robert deGroot
Netsmart AB
Robert Fahlgren
2:e vice ordförande, Sveriges Lärare
Sara Alwan
biträdande rektor, Sundsviks skolområde, Sunne kommun
Sara Jons
vd, Ljungbergsfonden
Semir Susic
koordinator eTwinning, UHR
Sofia Andersson
Sofia Andersson arbetar som förskollärare på en yngrebarnsavdelning i Eda kommun. Har tillsammans med Hillevi Skoglund gått RUC utbildningen “Nyfiken på utvecklingen av digitalisering” via Karlstads universitet samt ansvarat för och genomfört pedagogiska träffar för de som arbetar i kommunens förskolor.
Sofia Gustavsson
oedagog och samordnare för stödjande insatser, SFI, Yrkesutbildningar, Vuxenutbildningen, Karlstads kommun
Sofie Nilsson
lärare på grundskolan och doktorand i pedagogiskt arbete
Stefan Cederstedt och Anna Nylöw
Rudsskolan, Karlstads kommun
Susanna Asp
Strandskolan, Kristinehamns kommun
Susanne Francisco
a lecturer in Adult and Vocational Education
Susanne Malmberg Olsson och Lindamarie Dölerud
Susanne är förstelärare engelska och IT-handledare och Lindamarie är samordnare för nyanlända och SVA-lärare, Vålbergsskolan, Karlstads kommun
Susanne Walan
docent i naturvetenskapernas didaktik, Karlstads universitet
Therese Örstrand och Rebecka Petersson Sand
Therese är förstelärare svenska 1-6 och Rebecka speciallärare på Orrholmsskolan, Karlstads kommun
Timo Tuhkunen, Annie Wixe, Ingmar Norin och Lisa Thörne
Tuggeliteskolan, Skattkärrsskolan, samt DigKomp, Karlstads kommun
Tor Norsell
leg förskollärare/ IT-pedagog, Karlavagnens förskola, Karlstads kommun
Torbjörn Nyberg
lärare på Backatorpsskolan i Göteborg
Troed Troedson
samhälls- och framtidsanalytiker. Mottog Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021.
Ulrica Elisson Grane
lärare på Ullvi skola i Leksand och digitaliseringsutvecklare i Leksands kommun. Vinnare av Guldäpplet 2021.
Ulrica Matthed Bergström
kompetensförsörjningsstrateg, Region Värmland
Ulrika Brolinsson
doktorand, Karlstads universitet
Ulrika Hansson Uusitalo
skolbibliotekarie, Hammarö kommun
Ulrika Jonson
enhetschef digitalisering vid utbildningskontoret Södertälje kommun, föreläsare och utbildare. Guldäpplepristagare 2014.
Urban Hansson
Urban Hansson (Skolkompaniet), har arbetat som konsult i skolans värld sedan 2000 främst med ledarutveckling, organisationsutveckling och klassrumscoaching. Sedan 2009 har Urban coachat lärare under ca 1700 lektioner. Skolkompaniet samarbetar med Fibbla kompetens, BravoLesson och Linköpings Universitet. Han har tagit fram boken om och med det evidensbaserade observationsunderlaget Undervisningsskicklighet i praktiken.
Valerie Margrain
professor i pedagogiskt arbete, ledare forskarskolan GiftED, Karlstads universitet,
Victoria Rhudin Lindell
rektor och IKT-samordnare Lomma kommun
Viktoria Grönkvist, Mattias Walan och David Olofsson
Mattias Walan, är pedagog och verksamhetsledare på Framtidsfrön. Utifrån lång erfarenhet av arbete i skolan kommer Mattias tillsammans med sina kollegor David Olofsson (inspiratör) och Viktoria Grönkvist (projektledare) att ge goda exempel och smakprov på hur vi jobbar för att bättre rusta eleverna inför framtiden och öka motivationen till lärandet. Framtidsfrön är en ideell organisation som, på uppdrag av Skolverket, arbetar med att utveckla det entreprenöriella och hållbara lärandet i skolan
Ylva Matikainen
Arkitekt SAR/MSA, Mondo arkitekter Värmland.
Har jobbat med ett 50-tal olika skolor och förskolor de senaste dryga tio åren. I sitt arbete fokuserar hon på gränslandet mellan pedagogik och arkitektur för att bygga skolhus som stödjer den pedagogiska verksamheten.
Ylva Schön
rådgivare/specialpedagog, Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM