Under konferensen finns 5 tillfällen med valbara program. Under dessa valbara pass kan du antingen välja ett seminarium/workshop (45 min), upp till två dialogmöten (25 min) eller besök i utställningarna.
I programmet hittar du för varje pass, dialogmöten/inspirationspass, sedan seminarier/workshops/. Du som är anmäld till konferensen kommer att få ett meddelande om när och hur du gör dina val.
OBS! Programmet fylls på kontinuerligt
Valbart pass 1: Tisdag 13 juni kl 11.00-12.00
Valbart pass 2: Tisdag 13 juni kl 15.00-16.00
Valbart pass 3: Tisdag 13 juni kl 16.10-17.10
Valbart pass 4: Onsdag 14 juni kl 11.00-12.00
Valbart pass 5: Onsdag 14 juni kl 13.30-14.30
Dagsprogram, 13-14 juni
Valbart pass 1:
1 Seminarer/workshops – 45 minuter
kl 11.00-11.45
Hur ger vi lärare möjlighet att planera den undervisningen som framtiden kräver?
Ett panelsamtal
Medverkande:
Kenneth Nordgren, professor Karlstads universitet, Elisabeth Nihlfors, professor Uppsala universitet, Malin Granström, språk-, läs- och skrivutvecklare, Eda kommun, Eda kommun, Anna Karlefjärd, lärare och fil.lic.
Samtalsledare: Nina Thelander, prodekan lärarutbildning, Karlstads universitet
Digitaliseringsverktyg som socio-emotionellt stöd för elever med särskilt begåvning
Seminariet inleds med fyra korta presentationer som inspiration om särskild begåvade elevers sociala och emotionala hälsa: barns rättigheter, elevperspektivet, digitala stödnätverk för barn och unga och digital kommunikation som tillgång och möjlighet att göra sig hörda. Vi bjuder sedan in till en diskussion med deltagarna i seminariet om hur digitala verktyg kan vara ett stöd i lärares arbete med särskild begåvade elever. Samtliga medverkande är engagerade i forskarskolan GiftED,
Seminarium
Gisela Priebe, professor i psykologi, föreståndare CBU, Karlstads universitet, Charlotta Lindvall, doktorand forskarskolan GiftED, Karlstads universitet, Valerie Margrain, professor i pedagogiskt arbete, ledare forskarskolan GiftED, Karlstads universitet, Ann-Britt Enochsson, professor i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet
Barns delaktighet, utforskande och lärande – Hållbar utbildning för hållbar utveckling
”Vad tycker du om förskolans gård?” Med avstamp i en fråga och med filmkameror med sig dokumenterar förskolebarn sin gård och kommer med idéer som sedan leder till förändringar av gården på riktigt. Detta är ett av flera långsiktiga projekt i Malmö, där förskolor i samverkan med andra aktörer i staden, möjliggör att barn sätter spår och gör skillnad i stadens miljöer. Skillnader blir det också i vardagen på förskolorna, där nya sätt hittas att fånga, spegla, respektera och utmana barnens röster. En vindlande resa mellan att köra på, stanna upp, ta ett kliv fram, backa tillbaka, lek och allvar inleds. Fantasi och verklighet förenas på ett konstruktivt sätt och det tycks innebära att deltagande barn lär och utvecklar viktiga förmågor.
Medverkande:
Per Dahlbeck, universitetsadjunkt vid Malmö högskola, utvecklingssekreterare för Malmö förskolor, Katarina Gråhamn, förste förskollärare, Malmö stad.
Nystart och Restart
Sverigefinska skolan startade ett lyckat digitaliseringsarbete 2019 – vad ligger bakom skolans framgångar? Ta del av såväl bakgrund som konkreta exempel från skolans nuvarande skolvardag.
Mönsterås kommun satsade tidigt på digitalisering i gymnasieskolan och deltog i KK-stiftelsens Fyrtornsprojekt på 1990-talet. I dag satsar man på hela skolorganisationen för öka likvärdigheten och utveckla den digitala kompetensen inom alla nivåer genom ett strukturerat digitalt förändringsarbete där också barnen är delaktiga.
Båda skolhuvudmännen mottog kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2022 för sitt arbete med digital skolutveckling.
Medverkande:
Sverigefinska skolan: Riikka Brander, SO-lärare på högstadiet samt pedagogisk IKT-support på högstadiet, Marko Leppälä Smolander, rektor, Hanna Pölkki, förstelärare i IKT samt klasslärare på mellanstadiet.
Mönsterås kommun: Helena Svensson bitr förvaltningschef och Pernilla Fritz, utvecklingsledare.
Samtalsledare: Mikael Svensson, Sveriges Kommuner och Regioner, SKR
Föräldralös digitalisering vs gott ledarskap i en föränderlig tid – vad är hemligheten?
Teknik är inget i sig självt. Kompetens är allt, så långt vet vi. Men vems kompetens menar vi? Innan vi kastar ut barnet med badvattnet behöver kompetens om – och ansvar för – digitalisering i skolan fördelas på flera nivåer. Välkommen till ett seminarium som handlar om långsiktigt ansvar, kompetensutveckling och framsynt ledarskap i en minst sagt föränderlig tid!
Medverkande:
Annika Agélii Genlott, forskare, projektledare Sveriges Kommuner och Regioner och Maria Kjällström, skoldirektör barn- och ungdomsförvaltningen i Karlstads kommun
Hur kan VR i undervisningen öka elevers lärande?
Viritual Reality är en teknik som öppnar för konkretisering och upplevelsebaserad undervisning. På vilket sätt kan skolan ta till vara på denna möjlighet för att eleverna ska utveckla sitt språk och sin omvärldsuppfattning? I fyra år har Burlövs kommun på vetenskaplig grund och med beprövad erfarenhet undersökt detta och kan presentera sina resultat.
I Burlövs kommun har vi utforskat de möjligheter som VR kan ge undervisningen och hur det genom genomtänkt undervisning kan påverka lärandet. Vi vill stimulera till språkutveckling och till fördjupad förståelse för centrala begrepp i undervisningen. På vårt seminarium berättar vi ur olika perspektiv om vad vi gjort och vad vi fått syn på; från förvaltning, skolledning, lärare och forskare. Läs mer på Burlövs webb
Medverkande:
Julia Krafft, lärare, Susanne Kristensen, rektor, Olle Strömbeck, lärare Kvalitetsteamet, Johan Lind, doktorand/lärare Kvalitetsteamet, Sandra Tauberman, kvalitets- och utvecklingschef, Burlövs kommun
Seminariet genomförs också på onsdagen, kl 13.30-14.15, valbart pass 5.
Tillgänglighet och digital kompetens som en demokratifråga
Under seminariet kommer Sundbybergs stad att berätta om hur hela styrkedjan slutit upp kring att tillgängliggöra digital kompetens och skapande med IT i samtliga förskolor och alla avdelningar – yngre som äldre. Arbetet utgår från bl a SPSMs arbete om att ‘bredda basen’ samt MITs Lifelong Kindergarten ambition om teknik till alla. Förändringsarbetet belyses ur tre perspektiv; ledarskapet, tillgänglighetsarbetet samt metodik för att undervisa i adekvat digital kompetens i en tid av robotik och AI.
Medverkande:
Camilla Petterson, biträdande rektor för Centrala förskolorna, Caroline Örtlund, projektsamordnare för Sundbybergs kommunala förskolor, Per Falk, utvecklingsledare och processledare för Kvasar Makerspace
SMARTboard – helhetslösning för det digitala klassrummet
Med SMARTboardens inbyggda funktioner kommunicerar och interagerar du enkelt med elevernas digital verktyg, utan att ansluta dator. Kom och upplev, ta med dig telefon eller läsplatta.
Workshop – Medverkande:
Mona Coldenberg, Robert deGroot, Netsmart AB
AI i skolan – vad händer nu, och i framtiden?
AI-revolutionen är här, och den innebär ett paradigmskifte för skolan. I det här samtalet hör du en professor, en forskare och en erfaren lärare diskutera utvecklingen av AI ur ett skolperspektiv – och vad skolor behöver göra för att anpassa sig redan i dag, och i framtiden.
Medverkande:
Jalal Nouri, professor i teknikstött lärande, KTH, och grundare av Edaider, Anders Enström, förstelärare i IKT och undervisar i MA/NO/TK på Lärande Gundskola Skapa i Huddinge, vinnare av Guldäpplet 2022, Linda Mannila , forskare, Linköpings universitet, digital förändringsagent, föreläsare och entreprenör. Mottagare av Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021
Investera i rätt skolmiljöer!
Så optimerar ni skolans ytor och skapar lärmiljöer som främjar trygghet och fokus på inlärning.
Aktuell forskning ger stöd för det som praktiker inom området förmodligen alltid har vetat – att den fysiska miljön påverkar möjligheten till lärande. Idag vet vi att mycket som vi tidigare trodde om människans förmåga att multitaska är en myt, i själva verket kan våra hjärnor – speciellt unga hjärnor som ska lagra ny kunskap – bara koncentrera sig på och ta in en sak i taget. Rätt utformad kan den fysiska miljön och inredningen hjälpa elever att finna trygghet, motivation och fokus på lärande.
Varmt välkommen till seminarium där Daniel Bodin och Anders Larsson, berättar om sina erfarenheter av lyckade skolprojekt, evidensbaserad design och vad som är viktigt att tänka på för dig som står inför en förändring eller nybyggnation av en skolmiljö. Från seminariet får du även med dig tips om justeringar i den fysiska miljön som ger stor effekt och som du kan implementera direkt i din verksamhet.
Ur programmet:• Minimera negativa distraktioner och skapa fokus på lärande.• Främja välmående och koncentration genom att designa för variation och rörelse.• Använd färgsättning i inredningen som ett pedagogiskt verktyg.• Framtidssäkra skolans miljöer med hållbara och flexibla inredningslösningar.• Gör rätt från början! Planera byggnad och inredning parallellt.• Metodik och verktyg för en hållbar investering. Så kan Kinnarps lärmiljöanalys Next Education® vara ett stöd i processen.
Medverkande:
Daniel Bodin, lärmiljöstrateg på Kinnarps med bakgrund som rektor och speciallärare samt Anders Larsson, lärmiljöstrateg på Kinnarps med över 15 års erfarenhet av utveckling och framtagning av nya lärmiljöer.
Kodcentrum, skolan och vikten av att våga programmering
Kodcentrum är på plats på Framtidens Lärande och pratar om att alla kan koda och vikten av att våga introducera och jobba med programmering i klassrummet satt i ett sammanhang. På föreläsningen får du tips om hur du och dina elever kan få stöd och komma i gång tillsammans med Kodcentrum. Du får ett smakprov på de olika delarna som du och dina elever gratis kan ta del av i skolan eller på fritids med hjälp av Kodboken.
Medverkande:
Emma Nääs har 25 års erfarenhet av läraryrket och mångårig erfarenhet av att föreläsa om digitaliseringens möjligheter, konsten att våga och göra lärandet autentiskt med verkliga mottagare i klassrummet. Hon är också stolt innehavare av en rad priser för sitt sätt att undervisa b.la ett Guldäpple från 2017.
Moa Johansson har en bakgrund inom bibliotek och brinner för skapande i alla dess former. Moa regionansvarig Värmland på Kodcentrum. Hon är den som driver på möjligheten för Värmland att få ta del av samarbeten tillsammans med Kodcentrum.
Filterbubblor, algoritmer och desinformation – så funkar framtidens medievärld
Vad är sant? Vad är falskt? Och spelar det egentligen någon roll? Nyhetsflödet är massivt och ökar varje dag. Men hur vet jag att det jag nås av är sant? I dag kan vem som helst nå ut med sitt budskap snabbt till väldigt många – därmed ökar också det egna ansvaret att vara källkritisk. Men hur?
Omvärldsbevakaren Nicklas Hermansson bjuder på en hisnande resa i mediernas förtrollade värld och visar varför källkritik och ansvariga utgivare aldrig har varit viktigare. Fascinerande exempel som du inte hittar i vanlig kurslitteratur och konkreta tips på hur du undviker att bli lurad. Teknikutvecklingen gör det svårt att hänga med – därför har Hermansson föreläst om källkritik på 30 svenska gymnasieskolor det senaste året i samarbete med lokaltidningskoncernen Bonnier News Local.
Medverkande:
Nicklas Hermansson, chefredaktör, NomoFomo
Jobben i framtiden?
En presentation och lägesbild utifrån våra prognoser följt av reflektion och dialog om:
• Vad händer med yrken och och branscher fram till 2035?
• Hur ska vi klara kompetensförsörjningen?
• Hur ska framtidens arbetskraft vägledas/rustas inför framtida yrkesval?
• Hur tar du med detta in i din verksamhet?
Medverkande:
Elisabeth Andersson, företagsrådgivare Arbetsförmedlingen, Ulrica Matthed Bergström, kompetensförsörjningsstrateg Region Värmland
Skärmskolan – om lärande och läsande i en digital värld
Seminarium om strategier för läsning och studieteknik som gynnar elever i en digitaliserad skola. Hur kan man tänka, vilka hjälpmedel finns för att lyckas och hur kan man undvika de svårigheter som eleverna kan stöta på.
Medverkande:
Elin Boström, lärare åk 7-9 Linda Calles, lärare åk 7-9, Rudsskolan, Karlstads kommun
Digitala lärresurser i SO-ämnena – att värdera och att välja eller avstå
Emil Mörk och Sofie Nilsson presenterar en tankemodell som utarbetats tillsammans med Skolverket om hur SO-lärare kan problematisera sina val och värderingar av digitala lärresurser i förhållande till undervisningen. Vi inleder med en kort presentation och öppnar därefter upp ett samtal kring val och värdering av lärresurser samt i vilken situation SO-lärare gör klokt i att avstå från att använda digitala lärresurser i undervisningen. Fokus för workshopen är ett erfarenhetsutbytet mellan SO-lärare.
Workshop – Medverkande:
Emil Mörk, adjunkt i samhällskunskap och doktorand i pedagogiskt arbete, Sofie Nilsson, lärare på grundskolan och doktorand i pedagogiskt arbete
Positiva erfarenheter av digitalisering i förskolan utifrån ett forskningsperspektiv
På vilket sätt kan digitala verktyg i förskolan bidra till lärande för såväl pedagoger som barn? En forskningsstudie med 30 yrkesverksamma förskollärare identifierade olika sätt att arbeta med digitala verktyg, och vad detta bidrog till för barn och pedagoger i verksamheten. Resultaten från studien är ganska allmängiltiga och kan tillämpas på olika aktiviteter. Passet inleds med en presentation av studien. Därefter har vi en gemensam diskussion om hur det kan se ut och fungera i ett större perspektiv, till exempel på din förskola.
Medverkande: Susanne Walan
docent i naturvetenskapernas didaktik
Leadership’s role in developing whole school approaches to diversity and mutual understanding
The school environment is often described as an oasis of safety for children and this is often the case but not always. However, the environment is also one, which is very diverse in many ways. The school community is made up by all the staff and pupils that have unique identities and a richness of diversity. This by its very nature would provide for a diverse community where learning and engagement for creating opportunities for mutual understanding is presented in a real and opportunistic way.
Working with diversity and the opportunities and challenges, this approach brings needs to be designed and embedded into the ethos of the school. It needs to be connected at an individual, collective and strategic levels. The fear and the possible contentiousness of dealing with diversity can bring is often a barrier to meaningfully engagement with issues that arise. If these fears are allowed to be stated and addressed and opportunities both within the formal curriculum and the wider activates of the school used to engage with issues a culture of acceptance and mutual understanding can flourish and most importantly allow for opportunities for creating lifelong values of respect for diversity and acknowledgement of our interdependence. This approach is a leadership task both at the strategic level and at the implementation level; it requires leadership that inspires others to follow and to engage with and within.
Workshop.
Workshop – Medverkande:
Éamonn McCallionResearch Advisor Karlstad University
Valbart pass 1:
1A – Dialogmöten/inspirationspass – 25 minuter
kl 11.00-11.25
Du kan göra skillnad! Variation, inkludering och verkliga mottagare med digitala verktyg
Hur kan alla elevers röster få bli hörda? Jag kommer att visa exempel på hur du som lärare kan göra skillnad och stärka elevernas språk med hjälp av digitala verktyg, verkliga uppdrag och publicering.
Medverkande: Johan Sköld
Gymnasielärare, ForshagaAkademin, Guldäpplepristagare 2019
Språkstimulerande arbetssätt – Med funktionsvariation mot arbetslivet
På ForshagaAkademins IM-program är språket i fokus i alla ämnen. Flera elever har språkliga utmaningar. Med noggranna kartläggningar och individanpassningar utifrån behov går det språkstimulerande arbetssättet som en röd tråd genom utbildningen. Klassrumsbaserad språkträning, arbete i projektform, en blandning av analoga och digitala hjälpmedel är några av utbildningens grundpelare.
Medverkande: Mirja Lawén och Jonna Wikström
lärare, IM-programmet ForshagaAkademin
Arbetet skola-skolbibliotek åk F-3:
Framtagandet av nätvettslektioner och arbetet med en digital röd tråd (där även MIK ingår)
Möt IKT-pedagoger och pedagog i Skoldatatek i Lomma kommun kring deras gemensamma arbete med likvärdig digitalisering. Hur fungerar det i praktiken? Vad kan man lära av Lommas arbete – och vilka utmaningar står Lomma inför?
Med Lomma kommun, mottagare av kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2022.
Medverkande:
Elin Holmer, skolbibliotekarie, Jessica Birgerud, lärare i f-klass och IKT-utvecklare samt Pernilla Olsson, pedagog Skoldatatek och hörselpedagog, Lomma kommun
Adaptiva läromedel som revolutionerar undervisningen
AI stormar in och utvecklingen av adaptiva läromedel lär förändra utbildningen markant. Vad kan det innebära för lärarens önskan att kunna möta varje elev på dess nivå, att individanpassa undervisningen.
Varmt välkommen till ett samtal, utbyte av tankar om hur vi vill få adaptiva läromedel ur ett lärande perspektiv.
Medverkande:
Linda Hahne, verksamhetsutvecklare , Ola Henningsson, verksamhetsutvecklare
DigKomp, Barn- och ungdomsförvaltningen, Karlstad
Pedagogisk kalender – ett gemensamt tematiskt arbete för hela skolan
I vår pedagogiska kalender kan man läsa om varje månads tema och hitta viktiga datum. Vi vill dela med oss och visa något av allt det vi jobbar med för att stärka våra elevers kunskaper, språk och utveckling i samtliga ämnen. Vi vill synliggöra de röda trådar som löper genom hela vår verksamhet, från förskoleklass till årskurs 6. Även fritids väver in månadens tema i sin verksamhet då detta är möjligt.
Genom kollegialt lärande och smarbete stärker vi hela skolans ”vi-känsla”.
Medverkande:
Therese Örstrand, förstelärare svenska 1-6 och Rebecka Petersson Sand, speciallärare, Orrholmsskolan, Karlstads kommun
De yngsta barnen som aktiva deltagare i användning av digitala verktyg
En presentation kring undervisning med hjälp av Green Screen tillsammans med de yngsta barnen. Barnen har fått ”kliva in” i boken ”Snigel på glid” genom Green Screen och ni kommer få ta del av positiva effekter av detta.
Passet avslutas med samtalsfrågor kring hur vi kan göra de yngsta barnen aktiva i användning av digitala verktyg, vilka utmaningar vi ser med detta samt hur vi kan utveckla undervisningen med digitala verktyg vidare.
Medverkande: Ida Carlén
förskollärare & IT-handledare, Sångtrastens förskola, Karlstads kommun
Ett transspråkande klassrum på SFI
Emma Lanäs och Pernilla Gren Edvardsson arbetar som SFI-lärare på SFI Komvux i Karlstad. De kommer att berätta om hur de arbetar med en transpråkande pedagogik med elever som har kort eller ingen skolbakgrund. De har byggt upp en webbsida för att synliggöra detta arbete.
Medverkande:
Pernilla Gren Edvardsson, SFI-lärare och Emmas Lanäs, SFI-lärare, förstelärare Komvux, Karlstads kommun
IKT-bibliotek i förskolan
IKT-pedagogen har arbetat fram ett IKT bibliotek och ett bokningssystem där förskolan kan boka saker från biblioteket och även boka henne som IKT-pedagog.
Medverkande:
Hillevi Skoglund, förskollärare IKT-pedagog, Sofia Andersson, förskollärare, Eda kommun
STL – Skriva sig till lärande
STL är en pedagogisk modell där digitalt skrivande ligger till grund för lärandet. I modellen ingår det även att väcka nyfikenhet hos eleverna för lärandet, ge dem stödstrukturer, arbeta med kamratrespons samt öka motivationen genom att ha en tydlig mottagare.
Medverkande: Anna Andersson
ämneslärare i svenska och engelska, Hammarlundens skola 7-9, Hammarö kommun
Läsutveckling med AI-verktyg
Susanna Asp beskriver hur hennes undervisning har förändrats sedan Kristinehamns kommun införde obligatorisk screening av elevers läsförmåga med ett AI-verktyg. Och bjuder gärna in till en diskussion om olika erfarenheter av att värdera elevers läsförmåga. Hur påverkar val och metod och verktyg elevers lärande? Vad händer med lärarens undervisning och roll?
Medverkande: Susanna Asp
Strandskolan, Kristinehamns kommun, Kristinehamns kommun
Bara gör’t! – hur vi möjliggjort att arbeta med fritidspedagogik hela dagen genom tre enkla verktyg som alla kan använda.
Hur kan en ändring av lärare i fritidshems arbetsuppgifter möjliggöra för eleverna att få tillgång till fritidspedagogik under hela dagen?
Dialogmötet kommer att beröra hur vi använder oss av tre enkla digitala verktyg för att bedriva och planera rastverksamhet samt fritidshemsverksamhet.
Medverkande: Carina Karlsson
lärare i fritidshem, Sannerudsskolan f-6, Kils kommun
Leda eller bli ledd av digitalisering?
Skolans digitalisering har varit i fokus länge och blev sedan 2018 en stor del av skolans läroplaner. Definitivt en påverkan av det ser vi i våra skolor, men är det en positiv eller negativ påverkan? Ja det beror helt enkelt på olika faktorer inte minst huruvida skolan leder eller blir ledd av den digitala utvecklingen. Leder din skola digitaliseringen? Eller blir den ledd av den? Vad innebär det i praktiken för lärare och rektorer?
Medverkande: Sara Alwan
biträdande rektor, Sundsviks skolområde, Sunne kommun
Valbart pass 1:
1B – Dialogmöten/inspirationspass – 25 minuter
kl 11.35-12.00
Att lära tillsammans och för framtiden!
Jag jobbar idag med olika digitala verktyg för inlämningar, använder mig av olika pedagogiska upplägg för lärande och väljer gärna att blanda desamma till en kombinerad mix. Att exempelvis arbeta med bekväma och obekväma grupper vid grupparbeten, skapa tydliga planeringar, anpassa och acceptera olika inlämningar är en del av min vardag på Eksjö gymnasium. Men likaväl som att jag kan skapa tydliga planeringar arbetar vi också tillsammans i olika projekt där klassen äger problemet och tillsammans ska komma fram till ett förslag till näringslivet eller någon av stadens föreningar. Att ta världen in i klassrummet genom olika digitala verktyg och inte vara rädd för att låta eleverna skapa eller visa mig något nytt är en utmaning men samtidigt det som gör mitt arbete så roligt!
Medverkande: Pernilla Andersson
lärare, ekonomiprogrammet Eksjö Gymnasium, Guldäppletpristagare 2022
Så ser det Värmländska Näringslivet ut
Lite förenklat skulle man kunna säga att det värmländska näringslivet har tre karaktärsdrag. Vi har en branschmix som skapar värde, Värmland är superglobalt och vi har ett bra geografiskt läge mellan Sthlm och Oslo.
Vi ser rörelser i det värmländska näringslivet, gameification, en industri i förändring, nya branscher i gränssnitten. Kunskapen om detta skapar möjligheter. Möjligheter kopplat till lärande om vart jobben finns, kommer finnas och hur eleverna kan eller ska navigera i de val de ställs inför under deras utbildningstid.
Medverkande:
Jonas Evaldsson och Johan Norbäck, kommunikatörer Arbetsmarknadskunskap Handelskammaren Värmland,
När arbetslivet är med under hela resan – Med funktionsvariation mot arbetslivet
På ForshagaAkademins IM-program är språket i fokus i alla ämnen. Gemensamt för alla elever är att de har en funktionsvariation och språksvårigheter. Med noggranna kartläggningar och individanpassningar utifrån intressen och behov får eleverna bästa möjliga förutsättningar att hitta en anställning på den öppna arbetsmarknaden.
Med en egen praktikplats eller en del av utbildningen förlagd på naturbruksprogrammet får alla elever stöttning på vägen mot arbetslivet eller vidare studier.
Medverkande: Jonatan Svärd och Elin Evermark
lärare på IM-pogrammet, Forshagaakadmin
Lärplattformar – möjliggör nyanlända elevers och vårdnadshavares delaktighet?
I dagens skola används lärplattformar för lektionsplanering, uppgifter, inlämningar, återkoppling, kunskapsuppföljning, kontakt med vårdnadshavare mm. Hur tillgängliga är plattformarna för nyanlända elever och vårdnadshavare? Vi bjuder in till ett samtal där vi utbyter erfarenheter och goda exempel, problematiserar och söker lösningar.
Medverkande: Annika Larsson och Vita Kajonius
samordnare för nyanländas lärande, förstelärare, Mottagnings- och modersmålsenheten,Skövde kommun
Motiverande arbetssätt och differentierad undervisning
Vad ”triggar” elevernas lust till lärande? Hur kan man genom att ge eleverna nya och olika vägar till lärande utmana eleverna på deras egen nivå, så att de når längre och fler elever får möjlighet att nå målen. Hur kan jag utforma min undervisning och vilka verktyg kan jag använda för att utmana både de starkaste och de svagaste eleverna i min undervisning och synliggöra deras lärande.
Medverkande: Ulrica Elisson Grane
lärare på Ullvi skola i Leksand och digitaliseringsutvecklare i Leksand. Vinnare av Guldäpplet 2021
Genom en näringsriktig, vällagad och tilltalande skolmåltid skapas förutsättningar för ökat lärande
Skolmåltiden är en central del av elevernas skoldag. Här finns en tydlig koppling mellan skolmåltiden och elevernas studieresultat. Det viktigaste är inte maten vi lagar, utan maten eleverna äter.
Medverkande:
Alain Grenard, kostchef, Madelein Bremer Thudén, kostrådgivare
VR – en del av lärandet inom fordonsprogrammet
På Nobelgymnasiets fordonsprogram använder lärare VR glasögon för att arbeta upplevelsebaserat.
– Vi ser VR som ett verktyg för att skapa engagemang, kreativitet och djupare förståelse hos våra elever. Det kan till exempel vara att eleverna ska öva på vissa moment innan de ska in göra momentet i verkstaden.
Medverkande: Lars-Erik Larsson och Klas Jannborg
lärare fordonsprogrammet, Nobelgymnasiet, Karlstads kommun
Digitaliseringens dragningskraft i lärmiljön
Hur organiserar vi förskolans lärmiljö för målstyrd undervisning där digitaliseringen ingår och bidrar till lärande? Närvarande pedagog där barnen själva, oavsett sin förmåga kan använda digitalisering i sitt lärande.
Medverkande:
Marcus Juberg biträdande skolledare, Pernilla Lörner specialpedagog, Dirigenten, Karlavagnen och Klasmossens förskolor, Karlstads kommun
Presentationsbilder:
Tjänstedesign och proaktiv dataanalys – funkar det i skolans värld?
I initiativet ”Min skoldag” har gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen i Karlstad de tre senaste åren jobbat med användarcentrerad utveckling eller s.k. tjänstedesign. Genom djupintervjuer med elever, pedagoger, vårdnadshavare, skolledare och elevhälsa har över 100 insikter och problem kartlagts, vilket möjliggjort insatser där behoven finns. Nästa steg är att med hjälp av antagningsstatistik och Skolverkets rekommendationer jobba förebyggande. Tänk om vi kunde planera stödinsatser ett halvår innan eleverna ens börjat gymnasiet?
Medverkande: Anders Lenz
IT-strateg, Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen, Karlstads kommun
Digital delaktighet, en samhällelig rättighet för alla
Vi bjuder in till en filmvisning där ni får ta del av hur vi arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens inom grundsärskolans ämne- och ämnesområdesinriktning.
Medverkande:
Diane Wiklund och Elin Henriksson, lärare, Klippans grundsärskoleenhet, Lillängsskolan, Hammarö kommun
Lärcentrums roll för det livslånga lärandet och som motor i lokalt och regionalt kompetensförsörjningsbehov
Skolchef Jenny Dahlin och studie-och yrkesvägledare Viktoria Hedelin beskriver utifrån sina olika roller arbetet med utveckling av Lärcentrum för att tillgängliggöra eftergymnasiala studier för målgrupper som annars inte skulle ha påbörjat studier samt rollen som motor för yrkesverksammas omställning till morgondagens kravbild, utan att behöva flytta eller pendla till ett lärosäte.
Medverkande: Viktoria Hedelin och Jenny Dahlin
studie-och yrkesvägledare, respektive skolchef i Hagfors kommun.
Tid för misstag
På vilka sätt kan man komma åt elevernas resonemang och förståelse och ge elever tid för att lära av sina misstag? Miriam Magnusson har testat ett nytt sätt att ta sig an ett matteprov, ett “hemprov” kan man kanske kalla det. ”Jag var orolig för att det skulle bli för enkelt, men det visade sig vara oväntat utmanande för eleverna. Och jag upplevde att eleverna i och med detta “hemprov” blev mer mottagliga för formativ feedback. Detta berättar jag mer om och vill resonera kring.”
Medverkande: Miriam Magnusson
ämneslärare i Matematik, Taserudsgymnasiet, Arvika kommun
Med reservation för eventuella ändringar