Några röster inför Framtidens Lärande Väst 2023


– För att skolan ska ta klivet in i det digitala krävs mötesplatser för erfarenhets- och kunskapsutbyte kring IT och lärande, mellan huvudmän och skolans professioner på alla nivåer, i dialog med forskning och högskola. Därför tar vi nu Framtidens Lärande till Karlstad och Västsverige. Peter Becker, ordförande stiftelsen DIU

– Det känns viktigt ur så många perspektiv att skapa arenor där professioner – både i och utanför regionen – kan mötas och skapa engagemang för undervisning och digitalisering. Vi blickar mot framtiden utifrån vår nya nationella digitaliseringsstrategi och säkrar att vi har förutsättningar att rusta våra barn och elever för att leva och verka i framtidens digitala värld. Maria Kjällström, skoldirektör i Karlstads kommun.

– Universitetet har en viktig roll när det gäller utbildningen av framtidens lärare och att rusta studenterna så att de har med sig det de behöver för att kunna möta upp kraven i det framtida klassrummet. Jessica Eriksson, dekan för Lärarutbildningsnämnden vid Karlstads universitet.

– I skolvärlden, generellt sett, kan det vara lätt att hamna på egna och delvis isolerade öar. Därför ser jag fram emot dagarna på Framtidens Lärande Väst som ett tillfälle att träffas, inspireras och lära av varandra. När det gäller temat digitalisering ligger Nobelgymnasiet bra till men vi är alltid nyfikna och kan alltid bli bättre. Som yrkesgymnasium är det tydligt att vi hela tiden måste utvecklas digitalt för att våra elever ska vara anställningsbara i de alltmer digitala branscherna.
Jonny Lindström, gymnasiechef Nobelgymnasiet

– Mina förhoppningar är att diskussionerna på Framtidens Lärande Väst kan lyfta utmaningarna i att navigera kring dagens tekniktrender. I dag sker utvecklingen av ny teknik med en enorm hastighet och skolor kan inte alltid satsa på allt som erbjuds. Jag ser fram emot en dialog om effektiv teknik utifrån forskning med ett tydligt fokus på eleverna och deras lärande. Vilken teknik ger våra elever bäst förutsättningar för deras kunskapsutveckling? Mikael Rundh, gymnasiechef Tingvallagymnasiet

– Vi lever i ett paradigmskifte i mänsklighetens historia gällande den tekniska utvecklingen och hur den förändrar i stort sett allt i vårt samhälle. Att tillsammans med andra få möjlighet att resonera om hur vi ska leda framtida generationers lärande och utvecklande i denna nya kontext är avgörande och något som kräver samtal och kunskapssökande över gränser. Johan Kullander, skoldirektör gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen

– Det är generellt sett viktigt att olika professioner möts för att utbyta kunskap, idéer och för att inspireras av varandra. Inom digitaliseringens område är det särskilt viktigt att tänka tillsammans om framtidens klassrum, säger Ann-Britt Enochsson, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.

Daniel Skålerud, gymnasiechef Sundsta-Älvkullegymnasiet
– Erfarenhetsutbyte, kunskapsutbyte och framför allt samarbete är ett måste i en tid av allt snabbare förändring – inte minst när det gäller den digitala utvecklingen. Nya Sundsta-Älvkullegymnasiet invigdes i augusti 2021 och är en av Karlstads kommuns största satsningar någonsin. Här finns modern teknik som stöttar och utvecklar både lärarnas undervisning och elevernas lärande. Vid Framtidens Lärande Väst ser jag fram emot att dela med mig av våra erfarenheter och samtidigt lära mig mer av andra. Daniel Skålerud, gymnasiechef Sundsta-Älvkullegymnasiet

– Jag hoppas på ett brett erfarenhetsutbyte kollegor emellan där både goda och dåliga exempel på digitala initiativ kan lyftas och dryftas! Lotta Holm, verksamhetsutvecklare IT i Säffle kommun.

– Jag har under de senaste åren haft möjlighet att följa Karlstads arbete med att skapa goda förutsättningar för lärande, där professionen står i centrum och där stödfunktionerna i dag har rätt kapacitet och kompetens för att möta behovet från såväl lärare som elever. Framtidens Lärande Väst 2023 är en god möjlighet för flera att få ta del av Karlstads arbete inklusive de tydliga strategiska val man gjort och den organisation som byggts upp. Karlstad är ett gott exempel på där styr- och stödkedjan fungerat på bästa sätt gällande värdeskapande arbete. Mikael Svensson, programansvarig för skolans digitalisering, Sveriges Kommuner och Regioner, SKR

– Som forskare med intresse för undervisningens digitalisering vill jag bidra till samtalet om digitalisering på vetenskaplig grund, och att få tillfälle att diskutera tillsammans med lärare, skolledare, IKT-ansvariga och andra med intresse för dessa frågor. Det är viktigt att det finns mötesplatser för en fördjupad och kritisk diskussion om digital teknologi i förhållande till skolans vidare uppdrag och värdegrund i en skola för alla. Marie Nilsberth, docent i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. 

– Med digitala verktyg får eleverna stora möjligheter att påverka sitt lärande och många sätt att visa sina kunskaper. På Framtidens Lärande Väst kommer jag att berätta om möjligheterna till variation och inkludering med digitala verktyg. Jag vill också samtala med kollegor om vikten av att välja verktyg som är enkla, pålitliga och mångsidiga. Som lärare måste man inte kunna allt men man får inte heller stå i vägen för elevernas möjligheter med och behov av digitala verktyg. Johan Sköld, lärare på Forshagaakademin och Guldäpplepristagare 2019

– I en skola där undervisningen blir alltmer digitaliserad är det viktigt att även vi i skolrestaurangerna är en del av den digitala miljön. Skolmåltiden är en viktig del av elevernas skoldag där vi kan bidra med mer än bara näring. Att möta eleverna i deras digitala värld är en förutsättning för ett lyckat samarbete mellan elev och skolkök. Vid Framtidens Lärande Väst ser jag fram emot att samtala med andra om framtiden och vart vi är på väg. Det finns inget mer inspirerande än att höra andra personer från samma område berätta om deras framgångshistorier. Alain Grenard, kostchef Karlstads kommun