Framtidens Lärande Väst
Valbart pass 5
Onsdag 14 juni kl 13.30-14.30

Under konferensen finns 5 tillfällen med valbara program. Under dessa valbara pass kan du antingen välja ett seminarium/workshop (45 min), upp till två dialogmöten (25 min) eller besök i utställningarna.

I programmet hittar du för varje pass, dialogmöten/inspirationspass, sedan seminarier/workshops. Du som är anmäld till konferensen kommer att få ett meddelande om när och hur du gör dina val.

Valbart pass 1: Tisdag 13 juni kl 11.00-12.00
Valbart pass 2: Tisdag 13 juni kl 15.00-16.00
Valbart pass 3: Tisdag 13 juni kl 16.10-17.10
Valbart pass 4: Onsdag 14 juni kl 11.00-12.00
Valbart pass 5: Onsdag 14 juni kl 13.30-14.30
Dagsprogram, 13-14 juni

Valbart pass 5:
5 – Seminarer/workshops – 45 minuter

kl 13.30-14.15

Teacher learning in the workplace

Much of what teachers learn takes place in the workplace. In this seminar we will discuss what enables and constrains teacher learning in the workplace (based on findings from two research projects). The concept of a trellis of practices that support learning will be introduced. We will identify ways to support teacher learning in the workplace

Medverkande: Susanne Francisco
Senior lecturer, Adult and Vocational Education, School of Education, Charles Sturt University, Australia


Leda digitalisering – panelsamtal

Panelsamtal kring möjligheter med och utmaningar med digitalisering. Hur vi leder vi arbetet när samhället förändras och hur det kan tänkas påverka vardagen, skolan och arbetslivet? Och hur skapar vi de bästa förutsättningarna för våra barn och elever?

Medverkande:
Lina Larhult, ordförande barn- och ungdomsnämnden, Sara Jons, Ljungbergsfonden, Matz Nilsson, förbundsordförande Sveriges Skolledare, Lenita Besterman, rektor Råtorpsskolan i Karlstad. Samtalsledare: Maria Kjällström, skoldirektör Karlstads kommun.


Läskondition, lästräning och läsglädje – hur skapar man starka läsare i skolan

För att få igång läslusten och börja träna upp läskonditionen hos eleverna i åk 5-6 startade Ullvi skola i Leksand en bokcirkel med hjälp av böcker i Polylino. Läsningen sker digitalt på elevernas Chromebooks där även eleverna svara på tillhörande frågor. I skolan har eleverna fördjupande diskussioner utifrån olika frågeställningar men de läser även högt för varandra.

Medverkande:
Ulrica Elisson Grane, förstelärare med inriktning på språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt på Ullvi skola i Leksands kommun. Ulrica jobbar även halvtid som digitaliseringsutvecklare för grundskolan i kommunen. Vinnare av Guldäpplet 2021. Elias Selinder, produktchef ILT Education.


Att stärka elevers handlingskompetens för hållbar utveckling genom Grön Flagg

I det här seminariet tar vi upp och diskuterar hur skolor genom Grön Flagg kan arbeta på ett strukturerat och engagerande sätt för att stärka elevers handlingskompetens genom lärande för hållbar utveckling. Håll Sverige Rent har i drygt 25 år drivit programmet Grön Flagg, ett utbildningsprogram som syftar till att i 6 steg gå från plan till handling och engagera hela skolan, samtidigt som man kan certifiera sig och då få hissa den gröna flaggan. Under ett par år har Grön Flagg arbetat med att ytterligare forskningsförankra det man erbjuder till skolor. Det har skett genom ett samarbete med Daniel Olsson, forskare vid Karlstad Universitet (KAU), och 16 skolor i ett utvecklingsprojekt.

Medverkande:
Daniel Olsson, forskare inom lärande för hållbar utveckling, Karlstads universitet, Per Friberg, verksamhetsutvecklare Utbildning, Håll Sverige Rent

presentationen i pdf


Trender som formar Framtidens utbildning:
Insikter om framtidens Lärande från Google for Education och värmländska kommuner

Presentation av Google om trender som formar framtidens utbildning. Presentationen följs av en diskussion om trenderna och andra aktuella ämnen tillsammans med Kristinehamn, Hammarö och Grums kommun. Tre kommuner som använder Google for Educations plattform i skolan.

Medverkande:
Daniel Ahlstedt, digitaliseringsutvecklare, Kristinehamns kommun, Göran Gustafsson, IT-strateg, Grums kommun, Göran Born IKT-utvecklare, Hammarö kommun och Emil Andersson, Head of Google for Education, Sweden


De yngsta barnen är bodyala, fonala och verbala

Under seminariet kommer Inga-Lill Emilsson att ifrågasätta begrepp och föreställningar som gör att de yngsta barnen förminskas på grund av sitt sätt att kommunicera. Om vuxna beskriver barn som icke-verbala, då blir fokus på brister och vad barnet inte kan. Det går helt emot intentionerna i förskolans läroplan. Inga-Lill kommer att presentera egna begrepp som betonar barnets erfarenheter, behov, nyfikenhet, kreativitet och kompetens. Vi diskuterar hur de yngsta barnen uttrycker sig med kroppen och kommunicerar med andra. De lyssnar och språkar på alla möjliga sätt. Barnen förundras och erövrar sin omvärld. Hur förhåller sig vuxna till detta? Skapas det möten för lärande?

Medverkande: Inga-Lill Emilsson
universitetsadjunkt och processledare


Likvärdighet och tillgänglighet utifrån digitalisering

Med digitala verktyg och tjänster kan vi säkerställa och stärka en likvärdig skola, en skola som vilar på att alla elever får ta del av samma kunskaper och får samma möjligheter, men anpassat efter individen. Att förstärka lärandet med digitala verktyg och tjänster – Med den digitala sfären kan vi förstärka lärandet, göra det tillgängligt och öppna upp för att abstrakta fenomen förstås lättare.

Medverkande:
Marie Wrethander, verksamhetschef grundskolan och grundsär, Dino Hajiric, utvecklingsledare digitalisering och Axel Karlsson Kraft, enhetschef grundskolan, Stenungsunds kommun.



Att bygga skola steg för steg: Är skolan redo för nya miljöer lärande?

Hammarö kommun befinner sig mitt i en historisk skolhusförnyelse med två nya förskolor och två nya F-6 skolor färdigställda och två nya 7-9 skolor under produktion. Totalt innebär denna satsning nya lärmiljöer för 2.335 barn och elever i åldrarna 1-16 år.

Vilka steg valde vi att ta innan vi började prata skolhus och hur får vi dessa tankar att leva vidare när husen är klara?
Mål för lärmiljö, Organisation och pedagogisk profil, Arbetssätt och utformning, Husguider.

Medverkande:
Joakim Axelsson bitr rektor Hammarö och Ylva Matikainen, Skolhusarkitekt


Stärk elevernas deltagande genom ansvarsfulla publiceringar

Motivation, inspiration och stärkt demokrati är bara några positiva effekter av att låta elevernas arbeten nå en större publik. Lotta Bergseth och Jenny Sköld har sedan 2015 jobbat med att skapa och implementera ett pedagogiskt publiceringsverktyg och plattform för elever. Genom verktyget får eleverna tips om hur de skapar olika typer av artiklar de får påminnelser om lagar och etiska regler online. Via plattformen når elevernas arbete en verklig publik utanför klassrummet. Mobile Stories erbjuder en trygg och säker publiceringsyta och har avtal med ett stort antal kommuner avseende GDPR och ansvarsfrågor.

Johan Sköld och Cenita Welander är lärare på ForshagaAkademin och använder publicering som en naturlig del av undervisningen. Johan undervisar på språkintroduktionsprogrammet och Cenita på IM-programmet.

Medverkande:
Johan Sköld och Cenita Welander, lärare på Fordhagaakademin. Lotta Bergseth och Jenny Sköld, Mobile Stories


Hur kan VR i undervisningen öka elevers lärande?

Viritual Reality är en teknik som öppnar för konkretisering och upplevelsebaserad undervisning. På vilket sätt kan skolan ta till vara på denna möjlighet för att eleverna ska utveckla sitt språk och sin omvärldsuppfattning? I fyra år har Burlövs kommun på vetenskaplig grund och med beprövad erfarenhet undersökt detta och kan presentera sina resultat.
I Burlövs kommun har vi utforskat de möjligheter som VR kan ge undervisningen och hur det genom genomtänkt undervisning kan påverka lärandet. Vi vill stimulera till språkutveckling och till fördjupad förståelse för centrala begrepp i undervisningen. På vårt seminarium berättar vi ur olika perspektiv om vad vi gjort och vad vi fått syn på; från förvaltning, skolledning, lärare och forskare. Läs mer på: https://www.burlovevent.se/vr/

Medverkande:
Sandra Tauberman, kvalitets- och utvecklingschef, Johan Lind, doktorand, Susanne Kristensen, rektor, Julia Krafft, lärare, Olle Strömbeck, Lärare Kvalitetsteamet, Burlövs kommun

Seminariet genomförs också på tisdagen, kl 11.00-12.15, valbart pass 1.


Världens bästa problemlösare

Framtidens arbetsliv efterfrågar i högre grad andra förmågor av unga än tidigare, bland annat problemlösning.  Ihop med företag och organisationer har Framtidsfrön tagit fram skarpa uppdrag där elever får öva på just problemlösning, samarbete, kreativitet och presentation. Under detta pass visar vi på exempel och ni får pröva både befintliga uppdrag samt delta i en ”Positiv brainstorm”. 

Workshop – medverkande:
Victoria Grönkvist, projektledare, Mattias Walan, verksamhetsledare och David Olofsson, inspiratör, Framtidsfrön Värmland.


Tre nycklar till hållbar och cirkulär inredning

Bara för att något är cirkulärt betyder det inte automatiskt att det är hållbart. Hur kan du skapa effektiva arbets och skolmiljöer och samtidigt hushålla med naturens resurser. Låt oss utmana begreppet cirkularitet! Circles of Change är ett nytt koncept från Kinnarps som erbjuder nya sätt att använda och tänka kring hållbar inredning. Möt Johanna Ljunggren, Hållbarhetschef, Kinnarps AB som beskriver tre nycklar för hållbara inredningsmiljöer.

Medverkande:
Johanna Ljunggren, Hållbarhetschef, Kinnarps AB


Digilog undervisning – för varje lärare och elev!

Digilog undervisning med en kombination av digitala och analoga verktyg för att möta varje elev där den befinner sig och öka engagemang och lärande. Detta oavsett vilka digitala verktyg som finns tillgängliga för undervisning, där du som lärare börjar i det enkla för att sedan tillsammans med eleverna utforska de möjligheter som faktiskt finns tillgängliga i en färgglad kombinationsvärld istället för det svart/vita antingen-eller.

Workshop – medverkande:
Magnus Blixt, leg lär, skolledare, verksamhetsutvecklare


Presentationsbilder:


Digitalt arbete i förskolan: Digitala ateljén

Hur kan vi på ett lustfyllt och stimulerande sätt förbereda barnen för den digitala framtid de kommer att mötas av? I Galaxens Digitala Ateljé arbetar vi med planerad undervisning där digitala verktyg och resurser speglar hela vår verksamhet. Att digitala verktyg får mer utrymme i förskolan innebär inte att något annat tas bort. Hos oss förstärker digitala verktyg de befintliga lärosätt som vi använder oss av i undervisningen. Vi arbetar transdisciplinärt med hela läroplanen genom att väva samman ämnen till en helhet.En föränderlig och levande miljö är viktigt i vår ateljé och vi arbetar mycket med digitala landskap.Digitala landskap byggs upp av projicering, ljud och ljussättning och hjälper oss stänga ute störmoment, samt rama in undervisningssituationen på ett lustfyllt sätt.

Digitala landskap kan skapa magi! Vill du veta mer om hur vi arbetar med en levande föränderlig lärmiljö och digitala landskap?

Våra digitala resurser bidrar till lek och rörelseglädje och väcker barnens lust att producera eget material till sig själva och till andra. Hur kan digitala resurser användas så att barnen blir nyfikna producenter, inte konsumenter bakom ett färdigt material? Är du nyfiken på vår Digitala Ateljé? Välkommen till oss.

Medverkande:
Anton Kjellman, förskollärare, Viktor Carlmar, barnskötare Tiffany Högberg, förskollärare, Förskolorna Hybelejen och Galaxen, Karlstads kommun


Nyanländas möjligheter att delta i ordinarie undervisning

Med hjälp av olika digitala hjälpmedel får våra nyanlända och flerspråkiga elever möjligheter till översättning av ordinarie läromedel och andra texter. De kan då, på ett enkelt sätt, arbeta med samma arbetsområde som klasskamraterna gör, även de lektioner/ämnen de inte har studiehandledning. Ett enkelt sätt att stötta eleverna till att nå betyg i alla ämnen. Med enkla appar och program kan vi kommunicera via tal och text. Genom detta kan behovet av prioriterad timplan minska.

Workshop
Lindamarie Dölerud, samordnare för nyanlända, Susanne Malmberg Olsson, SVA-lärare, förstelärare engelska, IT-handledare, Vålbergsskolan, Karlstads kommun


Brainbreak-för mer energi och fokus i klassrummet

Låt dig inspireras och beröras I en workshop där våra verktyg, som tex röst och rörelse, används som medel för ett att skapa ett gott klimat i olika lärmiljöer. Vi bjuder på små korta övningar som kan användas för att skapa energi och en god stämning. Alla kan vara med i denna lekfulla, kommunikativa och kreativa workshop.

Workshop – medverkande:
Maria Palmqvist, universitetsadjunkt i musikpedagogik, Gunnel Holmgren, universitetsadjunkt i musikpedagogik


Leadership’s role in developing whole school approaches to diversity and mutual understanding

The school environment is often described as an oasis of safety for children and this is often the case but not always. However, the environment is also one, which is very diverse in many ways. The school community is made up by all the staff and pupils that have unique identities and a richness of diversity. This by its very nature would provide for a diverse community where learning and engagement for creating opportunities for mutual understanding is presented in a real and opportunistic way. 

Working with diversity and the opportunities and challenges, this approach brings needs to be designed and embedded into the ethos of the school. It needs to be connected at an individual, collective and strategic levels. The fear and the possible contentiousness of dealing with diversity can bring is often a barrier to meaningfully engagement with issues that arise. If these fears are allowed to be stated and addressed and opportunities both within the formal curriculum and the wider activates of the school used to engage with issues a culture of acceptance and mutual understanding can flourish and most importantly allow for opportunities for creating lifelong values of respect for diversity and acknowledgement of our interdependence. This approach is a leadership task both at the strategic level and at the implementation level; it requires leadership that inspires others to follow and to engage with and within.
Workshop.

Medverkande: 
Éamonn McCallion, Research Advisor Karlstad University


Trygg och säker i skolan

I skolan ska alla barn och personal känna sig trygga men det finns idag en större oro för att något kan hända på arbetsplatsen.
Vikten av mental förberedelse och att snabbt kunna larma sina kollegor, samt bra lokaler är nyckelfaktorer för att minimera skador vid olika former av våld i skolmiljön. Välkomna till ett pass om arbete med PDV-utbildningar i Karlstads kommun. 

Medverkande:
Marty Lundin, säkerhetssamordnare och Patrik Persson, säkerhetskoordinator i Karlstads kommun.


Teknikundervisning och digitala verktyg i förskolan

Undervisning med digitala verktyg sker dagligen i förskolan, även teknikämnet är en del av förskolans undervisning. Hur kan man kombinera dessa två? För att utveckla användningen av digitala verktyg i förskolans teknikundervisning har vi utformat ett upplägg där vi utgår från tekniska system och konstruktion som teknikinnehåll i kombination med användning av MakeyMakey, Scratch och BlueBot. 

Medverkande:
Jeanni Flognman, adjunkt i teknikens didaktik och forskarstuderande Karlstads universitet och Janni Karlsson, förskollärare och It-pedagog Kils Kommun 


#lärareiflödet. En forskande workshop om lärarprofession och yrkesetik på TikTok och YouTube

Idag sker lärares undervisning inte bara i det fysiska klassrummet och via digitala lärplattformar, utan lärare riktar sig också till elever på olika digitala arenor som Instagram, TikTok och YouTube. I en pågående studie studerar vi frågor som rör lärares profession och yrkesetiska frågeställningar när lärare är aktiva på sociala medier.

Vi bjuder nu in intresserade lärare att medverka i detta projekt genom att delta i fokusgruppsamtal om frågor som till exempel: Vad betyder det för bilden av läraryrket? Vilka gränser finns för hur lärare bör agera på sociala medier? Vilket innehåll är lämpligt att lägga ut? Vad betyder det för mig som kollega? Hur förhåller sig dessa inslag till klassrummets undervisning? Vad betyder det att personer utan lärarbehörighet publicerar undervisningsinslag på sociala medier?

Workshop
Christina Olin-Scheller, professor, Marie Nilsberth , docent, Eva Tarander, universitetsadjunkt, Jorryt van Bommel, docent, samtliga Karlstads universitet


Hur kommer framtidens lärandemiljöer se ut?

Kommer vi i framtiden att fortsätta med lärarcentrerade undervisningsmetoder i traditionella lärosalar eller kommer vi att utveckla flexibla och innovativa undervisningsmetoder för olika lärandemiljöer? I denna workshop kommer vi att diskutera rummets pedagogiska betydelse och hur olika lärandemiljöer kan komma att se ut.

Workshop
Max Hansson, Universitetsspedagogisk utvecklare vid UPE, Karlstads universitet

Seminariet genomförs också på tisdag, valbart pass 2, kl 15.00-15.45

Valbart pass 5:
5A – Dialogmöten/inspirationspass – 25 minuter

kl 13.30-13.55

Digitalisering och internationalisering i samklang – att bygga broar för ett livslångt lärande

I detta dialogsamtal delar Emelie Hahn med sig av hur hon systematiskt under många års tid arbetat systematiskt med digitalisering och internationalisering i samklang i sin undervisning, samt vilket mervärde detta arbete ger för eleverna, kollegiet och skolan i stort.

Medverkande: Emelie Hahn
Emelie Hahn är förstelärare och undervisar i tyska och SO-ämnen på Gränbyskolan i Uppsala. Hon har mångårig erfarenhet av att initiera och driva internationella projekt inom eTwinning och Erasmus+ och är vinnare av Guldäpplet 2020, ”European Language Label, samt pedagogpriser.


Presentationsbilder:


Framtidens lärande genom Arbetsmarknadskunskap

Många unga står idag utan jobb. Detta samtidigt som arbetsgivare runt om regionen vill anställa, men har svårt att hitta människor med rätt kompetens. Med en bättre matchning kan fler unga komma ut i arbete och arbetsgivarna hitta den kompetens de söker.
Här kommer framtidens lärande in. Arbetsmarknaden är i konstant förändring. Vilket innebär att ens sätt att förhålla sig till den också behöver förändras. Tack vare Arbetsmarknadskunskap Värmland/Åmål möter vi 8000 elever på deras arena i skolan. Och vi gör det på uppdrag av arbetsgivarna. Eleverna får en god grund för att tänka framåt och se möjligheterna inom olika studie- och yrkesval.

Medverkande: Jonas Evaldsson, och Johan Norbäck
Kommunikatörer, Arbetsmarknadskunskap Handelskammaren Värmland


Med digitala verktyg får alla elever en röst – Med funktionsvariation mot arbetslivet

På ForshagaAkademins IM-program är språket i fokus i alla ämnen. Gemensamt för alla elever är att de har en funktionsvariation och språksvårigheter. Med noggranna kartläggningar och individanpassningar utifrån intressen och behov får eleverna bästa möjliga förutsättningar att hitta en anställning på den öppna arbetsmarknaden. Med hjälp av digitala verktyg och publicering får alla elever en röst och möjlighet att synas oavsett graden av språksvårigheter

Medverkande: Jan Bergström och Olivia Berg
lärare på IM-programmet, Forshagaakademin.


Meningsfull digitalisering – Likvärdig och systematisk matematik

Hur kan vi sätta strukturer som bygger på en process och inte en person?
Vad behövs för att utvecklingsarbetet ska ha en gemensam grund att stå på?Varför behöver vi kompensatoriska verktyg i matematik?

Med praktiknära erfarenheter från över 100 huvudmän och 2 000 skolor kommer vi försöka adressera frågeställningar och ta lärdomar av andra huvudmäns sätt att adressera utmaningarna. Ett dialogmöte som sträcker sig från den enskilda eleven i klassrummet till förvaltningslednings analysarbete efter den kommungemensamma screeningen.

Medverkande: Daniel Hagstedt
CXO, Magma.Som ansvarig för samarbeten med svenska huvudmän har Daniel varit med och implementerat Magma i över 100 kommuner och utbildat över 10 000 lärare. Hör om nyckelfaktorer från andra huvudmäns statsningar på matematik och likvärdighet.


Digitalisering i förskolan – nätverk, likvärdighet och gemensam grund

Förskolorna i Södertälje har utvecklat en brett förankrad doch forskningsanknuten kollegial samverkan kring lärandet för barnen i förskolan, med digitala verktyg. Man utvecklar och utvecklas tillsammans, systematiskt och långsiktigt. Den gemensamma grunden för förskolan i Södertälje med bland annat en kunskapsbank med filmer och goda exempel ger stöd till all personal i kommunens förskolor. Den visar hur de digitala verktygen gör nytta i förskolans lärmiljöer med målet att skapa en likvärdig lärmiljö, digital som analog, för att rusta barnen för framtiden.

Medverkande:
Ellinor Hallerström, förskollärare och repreesentant för förskolans ikt-nätverk och Ulrika Jonson, enhetschef digitalisering, utbildningskontoret, Södertälje kommun


Digital läsning – när hjälper det och när stjälper det?

Hur ska man tänka kring användandet av tryckt och digital text i skolan? Vad säger forskning och hur gör vi? En stunds resonemang kring den verklighet skolan befinner sig i idag.

Medverkande:
Mikael Widoff, skolpsykolog Mona Ordqvist, specialpedagog och Britt Sparrman Persson, specialpedagog

presentationen i pdf


De yngsta barnen som aktiva deltagare i användning av digitala verktyg

En presentation kring undervisning med hjälp av Green Screen tillsammans med de yngsta barnen. Barnen har fått ”kliva in” i boken ”Snigel på glid” genom Green Screen och ni kommer få ta del av positiva effekter av detta. Passet avslutas med samtalsfrågor kring hur vi kan göra de yngsta barnen aktiva i användning av digitala verktyg, vilka utmaningar vi ser med detta samt hur vi kan utveckla undervisningen med digitala verktyg vidare.

Medverkande: Ida Carlén
förskollärare & IT-handledare, Sångtrastens förskola, Karlstads kommun


AI i undervisningen – möjligheter för lärare och elever

Ett samtal om AI i undervisningen utifrån följande frågor:
• Vilket avtryck har AI gjort i din undervisning hittills?
• Vilka möjligheter ser du för dig som lärare och för dina elever?
• Vilken funktionalitet skulle du önska?
• Vilka strategier har ni för att möta den tekniska utvecklingen?
Ett samtal om AI i undervisningen utifrån följande frågor:
• Vilket avtryck har AI gjort i din undervisning hittills?
• Vilka möjligheter ser du för dig som lärare och för dina elever?
• Vilken funktionalitet skulle du önska?
• Vilka strategier har ni för att möta den tekniska utvecklingen?

Medverkande:
Ann-Kristin Hamberg, doktorand i pedagogiskt arbete och gymnasielärare samt David Öhman, gymnasielärare i svenska, sva och historia. Båda Sundsta-Älvkullegymnasiet. Samtalsledare Emil Mörk, adjunkt i samhällskunskap och doktorand i pedagogiskt arbete.


Skolbiblioteket som en pedagogisk resurs

Ett dialogmöte om varför det är viktigt att ha bemannade skolbibliotek, vad en skolbibliotekarie kan bidra med och hur arbetet ser ut i Hammarö kommun. Runt år 2014 startade arbetet med att utveckla skolbiblioteken i kommunen och många förändringar har gjorts sedan dess. Här kommer vi att berätta om vår resa, hur vi arbetar inom skolbibliotek nu och v och ilka visioner vi har framåt.

Medverkande:
Desiré Larsson och
Ulrika Hansson Uusitalo

skolbibliotekarier, Hammarö kommun


Aktiva raster

Skolprojekt vid Nordmarkens skola där vi utformat ett koncept för aktivare och tryggare raster som stimulerar eleverna till mer rörelse bland eleverna.

Medverkande:
Anneli Wärm, lärare i fritidshem, Maria Pettersson, lärare i fritidshem, Nordmarkens skola, Årjängs kommun

Valbart pass 5:
5B – Dialogmöten/inspirationspass – 25 minuter

kl 14.05-14.30

En arbetsplats för alla – hur då?

Hur kan mindset och verktyg ge nya möjligheter och skapa förutsättningar för dig och dina elever att nå längre? Genom att nyttja möjligheterna att kombinera de traditionella arbetsmetoderna med moderna verktyg kan du på ett effektivt sätt skapa en varierande och spännande undervisning som även bidrar till en tillgänglig och inkluderande verksamhet – för alla. 
Vid denna presentation får du konkreta tips och idéer på hur du kan utveckla din undervisning och dina arbetsmetoder, både ur ett elev- och lärarperspektiv. Vad är mest avgörande tror du, tillgången till verktygen eller din inställning till att använda dem? Innehållet i föreläsningen berör bland annat följande delar: Hur kan du som lärare tänka kring val av metoder och verktyg för att erbjuda en tillgänglig och inkluderande undervisning? Hur når du som lärare framgång genom mer smarta och effektiva arbetssätt?

Medverkande: Martin Howe
grundskollärare och it-utvecklare, Borlänge kommun. Guldäpplepristagare 2022


Skolroboten AV1 – inkluderande teknologi till elever med långtidsfrånvaro

För barn som missar långa perioder i skolan kan konsekvenserna bli stora. Både elever som drabbas av sjukdom och elever som har problematisk skolfrånvaro riskerar att falla utanför. Skol- och elevhälsopersonal behöver jobba både metodiskt och kreativt för att försöka nå ut till alla elever och ge dem den undervisning de har rätt till. Då kan skolroboten AV1 vara ett verktyg i den kreativa verktygslådan.

Vilka resultat ser vi av digitala hjälpmedel som AV1 när det gäller elever med långtidssjukdom? Och vilken effekt har de på elever med hög eller oroande frånvaro? Sänker digitala insatser tröskeln till skolan? Eller legitimerar undervisning utanför klassrummet frånvaron och gör det lättare att stanna hemma?

Medverkande:
Anna Karlsson, No Isolation och roboten AV1


Kodcentrum, skolan och vikten av att våga programmering

Kodcentrum är på plats på Framtidens Lärande och pratar om att alla kan koda och vikten av att våga introducera och jobba med programmering i klassrummet satt i ett sammanhang. På föreläsningen får du tips hur du och dina elever kan få stöd och komma i gång tillsammans med Kodcentrum. Du får ett smakprov på de olika delarna som du och dina elever gratis kan ta del av i skolan eller på fritids med hjälp av Kodboken.

Medverkande:
Moa Johansson regionansvarig Värmland på Kodcentrum och den som driver på möjligheten för Värmland att få ta del av samarbeten tillsammans med Kodcentrum


Estetisk kommunikation, fler vägar att nå ut – Med funktionsvariation mot arbetslivet

På ForshagaAkademins IM-program är språket i fokus i alla ämnen. Gemensamt för alla elever är att de har en funktionsvariation och språksvårigheter. Med noggranna kartläggningar och individanpassningar utifrån intressen och behov får eleverna bästa möjliga förutsättningar att hitta en anställning på den öppna arbetsmarknaden. 
Estetisk kommunikation syftar till att stärka elevens självkänsla och att öva på olika sätt att uttrycka sig på, kommunicera. Arbetet sker genom olika estetiska kommunikationsvägar som musik, drama, dans och bild. Även film och foto är en del av kursen. 

Medverkande:
Julia Svärd och Andreas Eriksson, lärare på IM-programmet, Forshagaakademin



Min hållbarhetskompetens – ett verktyg för planering och uppföljning av undervisning

En av skolans viktigaste utmaningar är att utveckla undervisning som bidrar till att stärka förutsättningarna för en hållbar värld. Vi kommer att presentera Min hållbarhetskompetens som är ett nytt verktyg för planering och uppföljning av undervisning i syfte att säkerställa att undervisningen ger eleverna möjlighet att utveckla nödvändiga kompetenser utifrån EUs ramverk för hållbarhetskompetens “GreenComp”. 
Förhoppningen är att materialet blir ett stöd för den enskilde läraren, för lärargruppen och för elever. Det kan bidra till att synliggöra utveckling när det gäller värderingar och attityder.

Medverkande:
Anna Johansson förstelärare/utvecklingsledare och Torbjörn Nyberg, lärare på Backatorpsskolan, Göteborg


Digital kompetens i ett livslångt lärande, vad innebär det och kan det mätas?

”Alla elever ska utveckla sin digitala kompetens utifrån ett perspektiv av livslångt lärande.” 
Varmt välkommen till ett samtal om behovet av att definiera digitala kompetens och om den kan mätas. Vad krävs för att nå en progression i undervisning och för att använda resultat i systematiskt kvalitetsarbete? Kan EU:s DigCompEdu eller SELFIE vara till hjälp? 

Medverkande: Ola Henningsson
verksamhetsutvecklare, DigKomp, Karlstads kommun


Tillgänglighet i Word – talsyntes och diktering

Avancerad läsare hjälper oss bland annat att läsa upp och översätta text och med diktering får vi tal till text. Välkommen till en introduktion i dessa funktioner som finns med i de flesta av Microsofts appar både online och i installerade appar. Här kommer vi hålla till i Word online men funktionerna är de samma var du än är. Trots sitt namn, Avancerad läsare, är funktionen enkel och användbar för alla. Du kan översätta enskilda ord i text eller hela dokument och få dem upplästa på över 70 språk. För många gör även anpassning av textens utseende att den blir lättare att läsa. Med diktering i Microsoft pratar du och texten skrivs i t ex Word.

Medverkande: Jonas Jakobsson
IT-pedagog, Sundsta-Älvkullegymnasiet, Karlstads kommun


Hur ska jag kunna lära ut något jag inte kan? Fortbildningsprojekt inom blockprogrammering med hjälp av Lego SPIKE

Vi berättar om våra fortbildningsprojekt i blockprogrammering för låg- och mellanstadiets pedagoger vid Nordmarkens skola i Årjäng. Genom workshops har pedagogerna lärt sig grunderna i blockprogrammering, där vi använt oss av materialen Lego SPIKE Essential och Lego SPIKE Prime. Efter varje workshop har pedagogerna sedan genomfört lektioner i sin egen klass, med stöttning av IKT-pedagog eller förstelärare. 

Medverkande:
Maria Carlsson, förstelärare, Ewa Åhs, IKT-pedagog, Nordmarkens skola, Årjäng kommun


Hur påverkas bildämnet av AI?

En introduktion till AI-genererad konst och framtidens bilder. Hur dessa skapas, tips på verktyg och bildanalys. Ni kommer att få se exempel på hur jag använt detta i min egna undervisning på högstadiet och i mitt eget bildskapande. Det blir elev-exempel samt diskussion kring hur bildämnet påverkas av denna utveckling som sker i detta nu. Det kan också vara intressant för andra ämnen som rör deepfakes/AI och andra medier. Till exempel massmedieundervisning på högstadiet eller gymnasiet. 

Medverkande: Lollo Almlöf
bildlärare, Stora Vallaskolan, Degerfors kommun

Presentationen i pdf


Skolskog och uteklassrum

I samarbete med Skogen i skolan har vi startat upp en skolskog och byggt ett uteklassrum i centrala Årjäng. Uteklassrummet blev tilldelat utmärkelsen Årets ide i Årjängs kommun 2022.

Medverkande: Anneli Wärm och Maria Pettersson
lärare i fritidshem, Nordmarkens skola, Årjängs kommun


Med reservation för eventuella ändringar