Framtidens Lärande Väst
Valbart pass 3
Tisdag 13 juni kl 16.10-17.10

Under konferensen finns 5 tillfällen med valbara program. Under dessa valbara pass kan du antingen välja ett seminarium/workshop (45 min), upp till två dialogmöten (25 min) eller besök i utställningarna.

I programmet hittar du för varje pass, dialogmöten/inspirationspass, sedan seminarier/workshops/. Du som är anmäld till konferensen kommer att få ett meddelande om när och hur du gör dina val.

Valbart pass 1: Tisdag 13 juni kl 11.00-12.00
Valbart pass 2: Tisdag 13 juni kl 15.00-16.00
Valbart pass 3: Tisdag 13 juni kl 16.10-17.10
Valbart pass 4: Onsdag 14 juni kl 11.00-12.00
Valbart pass 5: Onsdag 14 juni kl 13.30-14.30
Dagsprogram, 13-14 juni

Valbart pass 3:
3 – Seminarier/inWorkshops – 45 minuter

kl 16.10-16.55

Så här kan kreativt lärande i mitt klassrum se ut i AI-tider

I Anders Enströms klassrum används digitala verktyg för att förstärka elevernas kreativitet och innovationsförmåga. Fokus är att skapa en undervisning som ger eleverna de framtidsförmågor som de kommer att behöva när de lämnar skolan. Digitala verktyg ger alla en röst. Då gäller det att göra nåt av den rösten. ”Det är viktigare att fokusera på hur AI kan hjälpa elever i vardagen, än att prata om fusk”
Välkommen till en föreläsning som ger både handfasta tips och nya tankevändor.

Medverkande: Anders Enström
Anders Enström arbetar som förstelarare i IKT på Lärande Grundskola Skapa i Huddinge. Anders har arbetat med digitala verktyg i klassrummet i mer än 15 år på olika stadier i skolan. Anders vann Guldäpplet 2022.


Din mest generösa vän – läromedlet

Du vet det redan. Vi vet det också: Läraren är den enskilt viktigaste faktorn för att eleven ska lyckas med sitt lärande. Tillsammans med din kompetens blir det digitala läromedlet en helt oslagbar resurs. Ett stöd för differentierad undervisning, språkutvecklande arbetssätt och möjligheter att utveckla elevernas studieteknik. Det ökar tillgängligheten i klassrummet och ger mängder av möjligheter att belysa ämnet ur olika perspektiv, på olika sätt och nivåer. Kom, så ska vi väcka din nyfikenhet!


Medverkande: Hanna Oreborg
kundansvarig säljare och ansvarig customer success, Gleerups


Undervisningens digitalisering på vetenskaplig grund. Vilka frågor bör vi ställa?

Trycket på skolan att digitalisera undervisningen har länge varit stort och har allmänt setts som en utvecklingsfråga. Men digitaliseringsprocesser handlar inte om att följa en given väg framåt, utan om att forma många olika processer, på olika plan, med de möjligheter som problem som kan finnas. Med utgångspunkt i några aktuella forskningsprojekt diskuterar jag i mitt föredrag frågor om likvärdighet, deltagande och kunskapsinnehåll i digitaliserade klassrum, liksom hur vi utformar undervisning som förbereder för en framtid vi inte vet så mycket om. 

Medverkande Marie Nilsberth
docent i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet


Du kan göra skillnad! Variation, inkludering och verkliga mottagare med digitala verktyg 

Hur kan alla elevers röster få bli hörda? Jag kommer att visa exempel på hur du som lärare kan göra skillnad och stärka elevernas språk med hjälp av digitala verktyg, verkliga uppdrag och publicering.

Medverkande Johan Sköld
Gymnasielärare, ForshagaAkademin, Guldäpplepristagare 2019


Undervisningens roll i det kompensatoriska uppdraget

Likvärdighet i skolan kräver skicklig undervisning i alla klassrum. Skicklig undervisning skapas genom de viktiga detaljerna av undervisning på vetenskaplig grund som i sig är kompensatorisk. Urban visar konkret vad som är, och inte är, kompensatorisk undervisning samt utfall och erfarenheter från mer än 750 lektionsobservationer. Han ger konkreta råd och tips på hur du kan utveckla studiero, lärandet och undervisningen på din skola. Genomförs i samarbete med BRAVLesson.

Medverkande: Urban Hansson
har arbetat som konsult i skolans värld sedan 2000 främst med ledarutveckling, organisationsutveckling och klassrumscoaching. Sedan 2009 har Urban coachat lärare under ca 1700 lektioner.


Blended på riktigt – när böcker och det digitala samspelar felfritt

NE bjuder in till ett seminarium om hur du som lärare skapar balans mellan digitala verktyg och traditionell klassrumsundervisning och om de pedagogiska möjligheterna med blended learning, som exempelvis ökad flexibilitet, tillgänglighet och anpassning efter individuella behov.

Medverkande:
Kenneth Skårud, kundansvarig och läromedelsförfattare på NE


Trender som formar Framtidens utbildning:
Insikter om framtidens Lärande från Google for Education och värmländska kommuner

Presentation av Google om trender som formar framtidens utbildning. Presentationen följs av en diskussion om trenderna och andra aktuella ämnen tillsammans med Kristinehamn, Hammarö och Grums kommun. Tre kommuner som använder Google for Educations plattform i skolan.   

Medverkande:
Daniel Ahlstedt, digitaliseringsutvecklare, Kristinehamns kommun, Göran Gustafsson, IT-strateg, Grums kommun, IKT-utvecklare, Hammarö kommun och Emil Andersson, Head of Google for Education, Sweden


Så kan elever bidra till höjd kunskap om Globala målen i samhället

Genom att undersöka de Globala målen som medborgarjournalister blir eleverna agenter för en hållbar värld. En del elever väljer att publicera sina artiklar, poddar eller videor på en öppen plattform och får på så sätt möjlighet att nå ut i samhället och driva förändring genom kunskapen de fått i skolan. Lotta Bergseth och Jenny Sköld, grundare av Mobile Stories och den ideella föreningen Voice4you har drivit skolkampanjer med olika teman. Kampanjerna har till exempel handlat om att bekämpa rasism och lyfta ungdomars röster inför valet 2022. Deras nuvarande kampanj handlar om att uppmuntra elever att sprida kunskap om de Globala målen.

I ett ämnesövergripande arbete (geografi, samhällskunskap, svenska och engelska) har Emelie Hahn med kollegor låtit eleverna arbeta med att sprida kunskap om globala målen och barns rättigheter. I projektet har eleverna arbetat med olika uttrycksformer och arbetssätt. De har skapat en utställning som är ”digilog” (kombinerar digitala och analoga arbetssätt och metoder). Dikt har varit en uttrycksform som använts i projektet och eleverna har varit med i årets ”Sustainable Poetry” där ett bidrag blev ett av de sjutton vinnande bidragen.

Medverkande:
Emelie Hahn, lärare Gränbyskolan i Uppsala, Jenny Sköld och Lotta Bergseth, Mobile Stories


Digitala nationella prov – för lärare och rektorer

Hur ser provtjänsten ut där eleverna ska genomföra digitala nationella prov? Vilka förberedelser måste göras inför att nationella proven blir digitala och vem gör egentligen vad? Under det här passet ger Skolverket exempel på några förändringar som väntar samt vilket stödmaterial du kan få från Skolverket. Skolverket visar även några bilder från den del av provtjänsten där proven genomförs och berättar om tillgänglighet i provtjänsten.

Passet avslutas med en frågestund. 

Medverkande:
Lotta Ramqvist Iderbring och Jeanette Borg som båda är undervisningsråd på Skolverket och arbetar med stöd inför införandet av digitala prov


Analogt, digitalt och digilogt i förskolan. Hur hänger det ihop och hur får vi likvärdighet i den pedagogiska digitala utvecklingen i alla förskolor?

Ett samtal om hur vi hittar en gemensam grund där barnen får utvecklas. Hur vi gemensamt inom den enskilda förskolan och inom kommunen hittar ett arbetssätt som gynnar samarbete, utveckling och skapar likvärdighet. Och så tar vi upp den aktuella frågan om skärmtid, samverkan med vårdnadshavare och vad som krävs för en förskola att komma vidare.

Medverkande:
Ellinor Hallerström,förskollärare med speciellt IKT uppdrag, Södertälje, Ida Carlén, förskollärare & IT-handledare, Karlstad, Eeva Barth, rektor förskolan, Hammarö. Samtalsledare: Ulrika Jonson, enhetschef digitalisering, Södertälje kommun.


2049: Hur ser världen ut om 26 år?

Året är 2049. De flesta bor i städer, en tredjedel i öknen. Robotarna och artificiell intelligens har förändrat samhället från grunden. Nästan hälften av dagens jobb har automatiserats och dina Ray-Bans augmented reality-funktion förvandlar misslyckade Tinder-dejter till spöken. Den fysiska världen har smält samman med den digitala. Allt är ett.

Vägen dit har redan inletts. I dag – år 2023 – snurrar världen snabbare än någonsin. 41% av världens alla arbetare överväger att säga upp sig – och nästan varannan har planer på att byta bransch. Det går inte en dag utan att en ny dramatisk forskningsrapport om framtidens arbetsmarknad sköljer över oss. Så vad är det egentligen som väntar runt hörnet

Mediepionjären Nicklas Hermanssons driver omvärldstjänsten NomoFomo (No More of Missing Out) Nicklas bygger såväl affärsstrategier som företagskulturer utifrån ”The Four Cs” – en modell som innehåller framtidens superkrafter: Creativity, Critical Thinking, Collaboration och Communication. Under den här föreläsningen delar han med sig av konkreta metoder som tar både dig, ditt team och dina elever till nästa nivå.

Föreläsningens höjdpunkter:
• The Great Reshuffle: Varför säger så många upp sig?
• Trender som formar framtidens arbetsplats
• Framtidens mänskliga superkrafter
• Verktyg för att besegra robotarna
• Så skapar du en kreativ arbetsplats med 97% stolta medarbetare
• Metoder som bygger stolta team i världsklass
• Så blir du en omvärldsbevakare 2023

Medverkande: Nicklas Hermansson
Driver omvärldstjänsten NomoFomo (No More of Missing Out) och är framtidsspanare i SVT, tidningarna Chef och Dagens Media, samt i en av Sveriges största aktualitetsspoddar; ”The Daily Messiah”.



Entreprenöriellt lärande i ordinarie undervisning

Workshop.
I läroplan för grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen finns skrivningar om att skolan och utbildning ska bidra till att alla elever utvecklar förmågor, kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, enligt Skolverket. Få inspiration och verktyg hur du kan implementera entreprenörskap i din ordinarie undervisning genom beprövade metoder.

Medverkande:
Rebecca Hansson, projektledare gymnasiet, Sofia Beckman, regionchef, Ung Företagsamhet


Skolans roll i den smarta hållbara staden

Städer får en allt viktigare roll att agera som innovationsarenor och platsen där kreativa individer möts. Beteendeförändringar medborgardialog, innovationskultur, systemdesign, tjänstedesign är några begrepp som vi vill utforska tillsammans med deltagarna i detta pass. Hur kan skolans ledare driva innovationskultur och hur får medarbetare möjlighet att vara innovativa genom möjlighet till reflektion och att lösa rätt problem. För vad är problemet egentligen

Medverkande:

Klas Granström, innovationsledare och Emil Joelsson, utvecklingsstrateg, Digital utveckling och innovation, Karlstads kommun


Statistiskt sett kan skolan utvecklas!

I Rudsskolans systematiska utvecklingsarbete är statistiken vägledande. Genom att kontinuerligt följa upp och tillsammans analysera statistiska resultat, byggs en gedigen grund för pedagogisk utveckling och ökad måluppfyllelse. ”Alla skolor behöver en Håkan!”, citat från en lärare. Här berättar Håkan Dahlin, lärare, och Amelie Wahlström, rektor, om hur de använder statistik för skolutveckling på Rudsskolan.

Medverkande:
Håkan Dahlin, lärare i NO och teknik samt förstelärare i matematik, Amelie Wahlström, rektor, Rudsskolan, Karlstads kommun


Hjälpmedel eller stjälpmedel – digitala läromedel och språkutveckling i framtidens klassrum

Presentation om varför ett språkutvecklande arbetssätt gynnar alla i klassrummet och hur kan man använda digitala hjälpmedel för att utveckla undervisningen och nå längre.

Medverkande:
Anna Nylöw, Stefan Cederstedt, Rudsskolan, Karlstads kommun


Användning av värmekameror i naturvetenskapliga ämnen

Värmekameror gör det möjligt att se annars osynliga fenomen, som värmeledning i olika material, värmeutveckling vid kemiska reaktioner, eller djurs temperaturreglering. 
I workshopen får du möjlighet att prova på att använda värmekameror i utforskande arbete och får tips på praktiska aktiviteter för elever i olika åldrar. 

Medverkande: Jesper Haglund
universitetslektor i fysikens didaktik, Karlstads universitet

Presentationsbilder:


Rektorers ledarskapspraktik vid utveckling av bedömningsprocesser för elever i särskola eller elever integrerade i grund/gymnasieskola

Den här föreläsningen utgår ifrån en forskarstudie som fokuserat på hur några rektorer ansvariga för särskolan (och i några fall även grund-/gymnasieskola) utvecklade sin ledarskapspraktik för att möjliggöra utveckling av bedömningsprocesser för elever i särskola eller elever integrerade i grund/gymnasieskola.

Medverkande: Ingela Portfelt
lektor i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet


Att leda digitalisering i förskolan – Professionell utveckling genom aktionsforskning

En inblick i ett aktionsforskningsprojekt om att leda digitalisering i förskolans utbildning. Det fokuserar särskilt på vad som händer när rektorer och en forskare möts, och beskriver den process i vilken rektorerna utvecklar ny förståelse för digitalisering och ledarskap. I förskolans läroplan infördes 2018 begreppet adekvat digital kompetens. Där tydliggjordes även rektorers ansvar att leda skolutveckling och skapa förutsättningar för lärare att införliva de nya styrdokumenten i praktiken.

Medverkande:
Emelie Johansson, Doktorand i pedagogiskt arbete, utbildningsledare Rektorsutbildningen, Christina Thordson och Malin Borssén är rektorer inom förskola i Trollhättan.


Hur kan skönlitteratur användas i undervisningen kring sexualitet, samtycke och relationer?

I Lgr 22 blev det tydligare att alla inom skolan ska arbeta med ett normmedvetet förhållningssätt och kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer. Hur kan undervisningen organiseras och förstärkas genom att använda skönlitteratur i undervisningen av olika ämnen och inte enbart inom svenskämnet? 
Detta är en genomgång av hur olika skönlitterära texter kan hjälpa till att få fördjupade diskussioner i klassrummen och eleverna mer delaktiga utan att diskussionerna handlar om personliga erfarenheter, samtidigt som eleverna kan relatera till de situationer som beskrivs. 

Medverkande: Desiré Larsson
skolbibliotekarie, Hammarö kommun


Självrättande Minitest för effektiv återkoppling i distansundervisning

En workshop som visar hur Minitest används i undervisning för att till exempel synliggöra elevers missuppfattningar och hur återkopplingen kan användas för att justera undervisningen på kort och lång sikt.  

Medverkande: Annika Pettersson
lärare, Komvux, Kristinehamns kommun


Stimulera lust att lära med digitala verktyg

Hög elevaktivitet ger ett formativt arbetssätt, genom att använda dig av digitala verktyg kan din undervisning bli mer strukturerad. Stimulera lusten till att lära genom att använda dig av digitala verktyg på ett varierat sätt. 

Medverkande: Cristin Ribbe Anvreten
förstelärare, Skäggebergsskolan, Sunne kommun

Presentationen i pdf

Valbart pass 3:
3A – Dialogmöten/inspirationspass – 25 minuter

kl 16.10-16.35

Miljöhjälparna

För att motverka framtidsoro och istället inge hopp och handlingskraft tog Framtidsfrön på uppdrag av Karlstad kommun fram en entreprenöriell elevuppgift utifrån Agenda 2030. ”Miljöhjälparna” – vilka yrken skulle vi behöva ha i kommunen som hjälper alla att göra rätt miljöval? 
En jury valde ut 15 bidrag som tryckes på storaffisch och ställdes ut på Naturum Värmland där klasserna deltog på invigning och vernissageprogram. Vi visar på processen, resultaten och hur man skapar engagemang och drivkraft med enkla incitament.


Medverkande: Mattias Walan
verksamhetsledare, Framtidsfrön Värmland


Ett ökat handlingsutrymmes möjligheter för undervisning och lärande

När skolans styrdokument förändras för att stärka lärares möjligheter att fokusera på undervisning och mötet med eleverna vad behöver vi då kunna och förstå för att organisera för lärande? Ett pass  om tillit, progression, kunnande och vikten av skapa utrymme för misslyckande, träning och lärande. 


Medverkande: Anna Karlefjärd
lärare, fil.lic & expert på skolans styrdokument, Karlstads universitet


AI i undervisningen – möjligheter för lärare och elever

Ett samtal om AI i undervisningen utifrån följande frågor:
• Vilket avtryck har AI gjort i din undervisning hittills?
• Vilka möjligheter ser du för dig som lärare och för dina elever?
• Vilken funktionalitet skulle du önska?
• Vilka strategier har ni för att möta den tekniska utvecklingen?

Medverkande:
Ann-Kristin Hamberg, doktorand i pedagogiskt arbete och gymnasielärare samt David Öhman, gymnasielärare i svenska, sva och historia. Båda Sundsta-Älvkullegymnasiet. Samtalsledare Emil Mörk, adjunkt i samhällskunskap och doktorand i pedagogiskt arbete.


Hela skolan ställer om! Ämnesintegrerat temaarbete på schemat

Under tre år har Backatorpsskolan varit koordinator för Erasmus+ projektet Education for resilience and sustainability. Detta projekt har genererat ett stort skolutvecklingsarbete på skolan och flera resurser som andra skolor kan ha nytta av, som filmer, handledningar och forskning, har tagits fram.

Ett resultat från projektet på Backatorpsskolan är att vi i vår undervisning arbetar tematiskt och vi lägger stort fokus på LGR 22 kap 1-2 som grund för vår undervisning. Arbete med digitala verktyg – MIK , medie och informationskunnighet återkommer i alla teman och integreras naturligt i undervisningen.

Vår presentation handlar om hur vårt utvecklings- och förändringsarbete kom till, genomförs och utvärderas samt hur vad vi ser krävs för att involvera eleverna i skolans arbete med lärande för hållbar utveckling, så att de rustas med handlingskompetens. Vi kommer även visa några av EU projektets resurser, kring arbete med hållbar utveckling, som fler skolor kan ha nytta av.

Medverkande:
Jenny Ekberg, biträdande rektor och Anders Noren, lärare Backatorpsskolan, Göteborg


Arbete för digital likvärdighet i kommunens grundskolor åk F-9:
Hur man kan organisera sig och arbeta med dela-kultur

Möt lärare och IKT-utvecklare i Lomma Kommun kring deras gemensamma arbete med att arbeta med dela-kultur och likvärdig digitalisering. Hur fungerar det i praktiken? Vad kan man lära av Lommas arbete – och vilka utmaningar står Lomma inför?
Med Lomma kommun, mottagare av kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2022.

Medverkande:
Jan Van Der Salm, lärare och IKT-utvecklare åk 7-9, Anette Bernholtz, lärare och IKT-utvecklare åk 7-9, Anna Rosenqvist, lärare och IKT-utvecklare åk 1-3, Lomma kommun.


Barnens insektsstad – en demokratisk process

I dialogmötet ”Barnens insektsstad” får deltagarna följa hur arbetet tar sin grund i demokratiska processer som mynnar ut till ett färdigt bidrag till tävlingen ”Fröinitiativet”Ett exempel på hur barnens röst synliggörs i undervisningen genom vårt arbetssätt där dokumentation, reflektion och analys i arbetslaget med Lpfö som grund.Vi deltog i tävlingen ”Fröinitiativet” och en stor del av processen var att synliggöra barnens röster, kunskap och erfarenheter.Vårt färdiga bidrag efter processen med olika barnråd och livliga diskussioner mynnade ut i konkreta förslag om vad barnen tror att insekterna behöver och tycker om. Bygget till en insektstad kunde ta form som slutningen blev bidraget till Fröinitiativet.

Medverkande: Bibbi Kunosson
Leg. Förskollärare/ utepedagog, Klasmossens förskola, Karlstads kommun


Onenote – för att öka elevens delaktighet (och för att underlätta för läraren)

Hur skapar vi goda förutsättningar för att öka elevens delaktighet i undervisningen och i dokumentationen av sitt lärande?
Sofia berättar om hur lärare på SFI i Karlstad använder OneNote som ett multimodalt verktyg – från planering och genomförande till efterarbete och dokumentation. Hon ger exempel på struktur i klassens anteckningsbok, mallar för lektionsplanering och uppgifter samt hur både lärare och elever kan dokumentera progression.

Medverkande: Sofia Gustavsson
Pedagog och samordnare för stödjande insatser, SFI, Yrkesutbildningar, Vuxenutbildningen, Karlstads kommun


Historia i närmiljö i Eda kommun

Alla ska ha rätt till sin historia i närmiljön! Historia i närmiljö är ett samverkansprojekt mellan kultur, bibliotek, skola och Karlstads universitet. Alla elever från förskoleklass upp till år 9 får på olika sätt ta del av den lokala historien. Elever i åk 3, 6 och 9 besöker muséer och hembygdsgårdar där de får ta del av berättelser och visningar av kunniga guider och kulturmänniskor.

Medverkande:
Ann-Britt Lilja, förstelärare SO, Ulrika Guldbrandsson, förstelärare SV, Ann-Christine Axelsson, kultursamordnare Eda bibliotek

Valbart pass 3:
3B – Dialogmöten/inspirationspass – 25 minuter

kl 16.45-17.10

I praktiken: likvärdiga digitala möjligheter för allalärare och elever

Inspiration och utveckling kring digital kompetens i Leksands kommun. Med många mindre skolenheter har man i sex år arbetat med kollegialt samarbete och systematisk fortbildning byggd på självskattning. Fokus på att leda lärandet i kommunen för att skapa en digital likvärdighet i alla klassrum, men också hur man med hjälp av digitala verktyg kan jobba med motiverande arbetssätt.
Leksands kommun mottog kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2021.

Medverkande: Ulrica Elisson Grane
förstelärare, Leksands kommun,utbildningssektorn, avdelning grundskolan, mottagare avkvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2021 och Ulrica fickpersonligen lärarpriset Guldäpplet 2022.


Skolroboten AV1 – inkluderande teknologi till elever med långtidsfrånvaro

För barn som missar långa perioder i skolan kan konsekvenserna bli stora. Både elever som drabbas av sjukdom och elever som har problematisk skolfrånvaro riskerar att falla utanför. Skol- och elevhälsopersonal behöver jobba både metodiskt och kreativt för att försöka nå ut till alla elever och ge dem den undervisning de har rätt till. Då kan skolroboten AV1 vara ett verktyg i den kreativa verktygslådan.

Vilka resultat ser vi av digitala hjälpmedel som AV1 när det gäller elever med långtidssjukdom? Och vilken effekt har de på elever med hög eller oroande frånvaro? Sänker digitala insatser tröskeln till skolan? Eller legitimerar undervisning utanför klassrummet frånvaron och gör det lättare att stanna hemma?

Medverkande:
Anna Karlsson, No Isolation och roboten AV1


Minecraft i undervisningen

Fånga elevernas intresse samtidigt som de får vara kreativa, träna på samarbete och lära sig att kommunicera på nätet. Kanske låter det för bra för att vara sant? Det behöver det inte vara! 
I detta dialogsamtal får du möta två pedagoger som arbetat med Minecraft som ett verktyg i sin undervisning för att skapa intresse samt fördjupa elevernas kunskaper.

Medverkande:
Timo Tuhkunen, Tuggeliteskolan, Annie Wixe, Skattkärrsskolan, samtalsledare Ingmar Norin och Lisa Thörne, DigKomp, Karlstads kommun


Kan vi fortfarande prata om hållbar utveckling?

Kan vi fortfarande prata om hållbar utveckling och hur förhåller vi oss till att vi lever i antropocen?
Vilket är skolans största ansvar: sanning eller hopp.
Hur kultiverar man hopp hos eleverna?
Vilka färdigheter behöver eleverna i förändrad värld?

Medverkande:
Sofie Nilsson, lärare på grundskolan och doktorand i pedagogiskt arbete och Magnus Köpman, Sundsta-Älvkullen, lärare i biologi och hållbart samhälle.Samtalsledare Emil Mörk, adjunkt i samhällskunskap och doktorand i pedagogiskt arbete,


Digitala verktyg och läromedel för nyanlända elever

Digitala verktyg och läromedel möjliggör för nyanlända elever att använda sitt starkaste skolspråk som stöd i sitt lärande på svenska. Numera finns det en mängd olika appar, program och läromedel med funktioner så som översättning, inläsning av text, bildstöd, anteckning med mera. Hur väljer lärare digitala verktyg? Vilken didaktisk inramning använder lärare? Vilka processer i elevernas lärande ska digitala verktyg stödja? Vi bjuder in till ett samtal där vi utbyter erfarenheter och goda exempel, problematiserar och söker lösningar.

Medverkande: Annika Larsson, och Vita Kajonius
samordnare för nyanländas lärande, förstelärare, Mottagnings- och modersmålsenheten, Skövde kommun


Arbetet skola-skolbibliotek åk F-3:
Framtagandet av nätvettslektioner och arbetet med en digital röd tråd (där även MIK ingår)

Möt IKT-pedagoger och pedagog i Skoldatatek i Lomma kommun kring deras gemensamma arbete med likvärdig digitalisering. Hur fungerar det i praktiken? Vad kan man lära av Lommas arbete – och vilka utmaningar står Lomma inför?
Med Lomma kommun, mottagare av kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2022.

Medverkande:
Elin Holmer, skolbibliotekarie, Pernilla Olsson, pedagog Skoldatatek och hörselpedagog, Jessica Birgerud, lärare i f-klass och IKT-utvecklare, Lomma kommun


Goda vanor för hjärnhälsa och lärande

Dagens samhälle ställer stora krav på oss som medborgare. Hur kan vi hjälpa våra elever att navigera och hitta balansen? Goda vanor är ett förebyggande arbete som genomförs på alla Karlstads kommunala gymnasieskolor. Arbetet syftar till att ge eleverna kunskap och verktyg för hållbart lärande och hjärnhälsa. Vi kommer att berätta om det koncept som vi har tagit fram och hur strukturen ser ut över de år som eleverna går hos oss.

Medverkande: Josefin Berg och Oscar Engdahl
lärare, Karlstad gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltning

presentationen i pdf


Med reservation för eventuella ändringar