Nu öppnar vi klassrumsdörrarna!
– en konferens om att utveckla undervisningen med systematisk feedback och kollegialt lärande
Välkommen till en konkret konferens om att utveckla formerna för kollegialt lärande och feedback till lärare – den mest outnyttjade möjligheten för den svenska skolan att öka arbetsglädjen och förbättra elevresultaten
Konferensens huvudfokus ligger på hur de lärare, skolledare och huvudmän gör som arbetar systematiskt med att utveckla undervisningen för att eleverna ska nå målen. Hur man arbetar med kollegialt lärande och lektionsobservationer. Konferensen kommer även att ta upp praktiknära forskning och hur det nationella stödet för systematisk professionsutveckling i skolan kan utvecklas framöver.
Målgrupp
rektorer och lärare, beslutsfattare och drivande inom skola, forskare och myndigheter.
Konferensen tar upp frågor som:
• Varför är professionsutvecklingen avgörande för skolan? Hur får vi detta att hända i skolvardagen?
• Videofeedback till lärare – Så här kan skolan göra
• Dokumentation och reflektion• Vad menar vi med undervisningskvalitet? Har vi samma bild av vad som är kvalitet inom lärarkåren på skolan?
• Utveckla undervisningen med lektionsobservationer och feedback
Medverkar gör bland andra:
• Elisabeth Stärner, utvecklingsstrateg på utbildningsförvaltningen i Linköping
• Marcus Samuelsson, leg. lärare i slöjd, docent i pedagogik, Högskolan Väst
• Gun Palmqvist, rektor, Ferlinskolan, Filipstad
• Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik, Uppsala universitet,
• Mats Strandler, rektor, Eklidens skola, Nacka
• Björn Åstrand, regeringens särskilda utredare för ”Bättre skola genom mer attraktiva skolprofessioner”
• Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Sveriges Skolledarförbund, Sveriges Kommuner och Landsting och Friskolornas Riksförbund
Konferensprogram (PDF)