Guldtrappan på Öckerö: Skapande, kreativitet och Makerspace

Foto Kartonghundar

De fantasifullt målade kartonghundarna skäller frenetiskt när Guldtrappans jury hälsar på hos förskoleklassen på Öckerö.

– Vi har programmerat dom så dom skäller, förklarar Ruben.

– Det lättaste var att måla dom, det svåraste var att veta var sladdarna ska vara, berättar Jill.

Men att barnen i förskoleklassen är stolta över sina robothundar går inte att ta miste på. Under hela dagen har de tillsammans med Erik Johansson, lärare på Berggårdsskolan och ansvarig för Öckerö skolors mobila Makerspace, jobbat med att programmera hundarna. De har kopplat sladdar, monterat ögon, och med hjälp av programmeringsappen på lärplattan, programmerat hundarnas skällande, deras ögon och svansar.

För alla i förskoleklass till och med årskurs 3
Erik Johansson, som två år i rad har nominerats till Guldäpplet för sitt arbete med robotar, programmering och Makerspace är nöjd med resultatet. I dagsläget arbetar Erik Johansson med Öckerös mobila Makerspace en dag i veckan och besöker alla i förskoleklass till och med årskurs 3. Men planen är att det ska utvidgas till att gälla alla elever i grundskolan. När Erik kommer till klasserna har han med sig all utrustning som behövs, tillsammans med elever och lärare undervisar han i programmering och bygger robotar.

– Lärarna tycker inte att de kan när jag kommer, men när jag går vill de gärna fortsätta på egen hand. De är involverade i processen. Alla barn ska få ha prövat på. Och programmering kan användas i flera ämnen. Det tar fram glädjen, både elever och lärare tycker att det är roligt.

Skaparlust, kreativitet och robottävlingar
Öckerö är en av de kommuner som satsar mest på Makerspaceverksamhet i Sverige, och har gjort så de senaste tio åren. Från årsskiftet utökas denna verksamhet så att tre pedagoger om totalt 80 procent av en tjänst bedriver mobil Makerspaceverksamhet i kommunens alla klassrum och förskoleavdelningar. Samlingsnamnet för detta arbete är ”Ten island Makerspace”. Varje år har Öckerö elever från mellanstadiet som tävlar i SM i robotprogrammering som hålls i Linköping. Flera gånger har elever från Öckerö  representerat Sverige vid VM i robotprogrammering bland annat i Singapore, Heife (Kina) och nu senast i Leipzig. Guldtrappans jury träffar också ett gäng av de mer erfarna robotprogrammerarna, sex sjätteklassare – alla tjejer – som deltagit både i EM och VM.

På Öckerö poängterar politikerna att skolan skall vara en plats för undersökande, experimenterande och skapande. Lust föder kreativitet och kreativitet är en förutsättning för entreprenörskap och uppfinningsrikedom. Och i detta sammanhang passar Maker-verksamheten väl in.

– Vi gör denna satsning för att rusta eleverna för framtiden. Arbetsmarknaden ser inte längre ut som den gjorde förut. Tekniken har en helt annan inverkan nu. Robotar var en gång något stort och abstrakt som fanns i Japan. Nu behöver eleverna möta detta och förstå vad det handlar om idag. Det är ett mål i nämnden att jobba med barnens kreativitet genom mobilt Makerspace, säger Roberto Settergren (KD), ordförande i Barn- och utbildningsnämnden. Det ligger i kulturen här på öarna att man är kreativ och skapar sin egen verksamhet.

– Det är roligt att det är många tjejer som är intresserade. Det är i mycket deras arena och de är duktiga – det har vi ju sett i och med de tävlingar de vunnit. Men att också koppla besök på EM och VM till näringslivet är viktigt, att knyta ihop skolan med arbetslivet. Det gäller att matcha arbetslivet med utbildning och tvärtom. Och att vi får in språk, matematik med mera i makerspace och programmering. Det bidrar till ökad måluppfyllelse i alla ämnen, säger Roberto Settergren.

Peter Becker

Text: Carina Näslundh

Guldtrappans jury besöker under februari och mars årets nominerade, på spaning efter framgångsrik digital utveckling i skolor över hela landet. Utmärkelsen Guldtrappan 2017 utdelas vid konferensen Framtidens lärande, 23-24 maj på Münchenbryggeriet i Stockholm.