Som elev vet man vad det är som gör lektioner roliga eller tråkiga, vad det är som får en att verkligen vilja lära sig om ett ämne. Mats Hansson, expert inom Skolverkets tekniska och naturvetenskapliga utvecklingsinsatser, vet också vad det är som får elever att vara uppmärksamma på lektionerna.
Eleverna ska hållas aktiva på lektionerna säger han i början av sin föreläsning kl 11.00 på onsdagen. Och som elev, så håller jag med. Om man har kul medan man lär sig så kommer man minnas bättre och längre, eftersom man kommer att förknippa minnet med något roligt och intressant.
Han berättar att han brukar ge eleverna uppgifter och “lekar” där dom får interagera och ta hjälp av varanda, och ha kul med sina klasskompisar – samtidigt som dom lär sig.
Detta tycker jag är den stora utmaningen, och det är faktiskt just lärarnas utmaning, inte elevernas.
Text: Isabella Overödder, elev gymnasieskolan YBC i Nacka
Foto: Bo Helmersson