Med Guldtrappan i Kalmar: Elever coachar och lär varandra

foto Elevcoacher

Elevcoacher i Kalmarsund. Eleverna på bilden är ej de som citeras nedan.

Jag var med GULDTRAPPANs beredningsgrupp på spaning i Kalmarskolor, i veckan. Låt mig ge en liten glimt av ett intressant inslag: elever som coachar och lär varandra.

Man lär sig mycket på att hjälpa andra. Så tänkte IKT-pedagogerna vid Kalmarsunds Gymnasieförbund 2012 och erbjöd elever att söka till uppdraget att bli coach, Digital coach. Det gjordes som en jobbansökan, med en intresseförklaring och ett cv. Åttiotalet elever sökte och fick uppdraget på gymnasieförbundets fyra gymnasieskolor. Det handlar om att hjälpa klasskamrater eller andra, men också att hjälpa lärarna med teknik och applikationer.

  • Ett av våra stora uppdrag är att hjälpa till när alla 1-1-datorer delas ut. Då går vi igenom datorerna med nya elever vid starten av höstterminen, säger coachen Molly Fagergren, Barn- och Fritidsprogrammet i årskurs 2.
  • Får jag en fråga jag inte klarar, frågar jag någon annan. Eller skriver in frågan i vår egen Facebook-grupp, där får jag ofta snabbt svar från andra coacher.

– Man lär sig nya saker, inte bara hur man hanterar datorn i skolan. Man får många nya kontakter. Att vara digital coach innebär också att man övar upp sin problemlösningsförmåga på ett sätt jag inte tror att man gör annars i skolan, säger Ammy Blomberg som går på Teknikprogrammet.

– Vi har utbildningsdagar med coacherna, där vi jobbar med verktyg och plattform berättar Jörgen Florheden, IKT-pedagog. Ett krav är att uppdraget inte ska gå ut över skolresultaten, vi kollar det med lärarna.

– Vinsterna? Eleverna lär varandra väldigt mycket. Och coacherna själva lär sig en massa om it. Men vi blev lite överraskade, för det de främst lär sig är ledarskap.

Nu funderar IKT-pedagogerna på nästa steg för coacherna. Kanske ska de digitala coacherna jobba mer med lärarna, kring själva undervisningsuppläggen.

Det här exemplet berör viktiga frågor om framtidskompetenser liksom hur bygga upp elevers självkänsla och självtillit. Samtidigt är det ett led i att skapa en fungerande digital lärmiljö, där alla elever och lärare är med. Spännande upplägg. Det blir intressant att följa detta framöver, tänker jag på hemresan från Kalmar.

Text: Peter Becker

Det är åtta kandidater till kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2016, med högt ställda krav. Flera kan nå den. Vilka det blir avgörs före sommaren. Utmärkelsen kommer att delas ut på Framtidens lärande den 11-12 oktober på Münchenbryggeriet i Stockholm. Då blir det också tillfälle att möta dessa skolhuvudmän.