Marie Nilsberth, docent i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
– Som forskare med intresse för undervisningens digitalisering vill jag bidra till samtalet om digitalisering på vetenskaplig grund, och att få tillfälle att diskutera tillsammans med lärare, skolledare, IKT-ansvariga och andra med intresse för dessa frågor. Det är viktigt att det finns mötesplatser för en fördjupad och kritisk diskussion om digital teknologi i förhållande till skolans vidare uppdrag och värdegrund i en skola för alla.
Marie Nilsberths föreläsning på Framtidens Lärande Väst:
Undervisningens digitalisering på vetenskaplig grund. Vilka frågor bör vi ställa?
Trycket på skolan att digitalisera undervisningen har länge varit stort och har allmänt setts som en utvecklingsfråga. Med utgångspunkt i några aktuella forskningsprojekt tar Marie Nilsberth upp frågor om likvärdighet, deltagande och kunskapsinnehåll i digitaliserade klassrum, liksom hur vi utformar undervisning som förbereder för en framtid vi inte vet så mycket om.
Framtidens Lärande Väst i Karlstad, 13–14 juni. Mötesplatsen där praktik och forskning möts i dialog, kring skolutveckling och skolans digitalisering. Två dagar av oavbrutet samtal. Om lärande och ledarskap. Om framtid och hållbarhet.
Arrangörer är stiftelsen DIU, Karlstads kommun och Karlstads universitet i samverkan med nationella och regionala partners.
Prenumerera på nyheter om Framtidens Lärande
Anmäl dig till konferensen