– Datorn är min bästa vän

Elever skriver på dator

Att använda digitala verktyg i skriv- och läsinlärning blir allt vanligare. Arbetssätt, idéer och tankar delas på konferenser och flitigt i sociala medier. På Framtidens lärande diskuterade representanter från tre av finalisterna till Guldtrappan, Sandviken, Sollentuna och Sundsvall, kring framgångsvägar för att utveckla arbetssättet som en del i ett förbättrat lärande för eleverna.

Några elever från Sandviken medverkade också på konferensen och här ger de sin syn på att skriva sig till läsning med digitala verktyg.

Ebba Sundberg och Jonathan Bleckert går i första klass på Vallhovskolan i Sandviken. Ingen av dem kunde alla bokstäver när de började i första klass. I dag skriver de långa berättelser och tycker att det är roligt både att läsa och skriva.

På skolans datorer finns det ABC på pc, ett program där man lär sig bokstäverna och fingersättning.

– Det började vi med i förskoleklassen, berättar Ebba och Jonathan.

– Vi skriver alltid på datorn och då använder vi Word, ljudande tangentbord och Vital, för annars hör man inte när man skriver. När vi har skrivit hela berättelsen, lyssnat, läst och rättat ber vi en kompis att läsa. Sedan läser en vuxen och hjälper oss att rätta innan ni får skriva ut. Vi vet hur vi ska göra när vi skriver, berättar Ebba.

– Det gick ganska fort för mig att lära mig läsa, säger Jonathan.

– Det är roligt att skriva på datorn för vi får hitta på själv vad vi ska skriva om. Det är lätt att skriva. Vi tycker att vi är ganska duktiga, säger de två förstaklassarna.

Datorn gör stavning enklare
Céline Nyberg Ivarsson och Emma-Lovisa Andersson går båda i årskurs fem på Vallhovskolan. De började med att skriva sig till läsning när de började skolan och har haft egen dator sedan de gick i årskurs tre.

– I ettan använde vi ingen penna när vi skrev, vi använde bara datorer som hade ljudande tangentbord och talsyntesen Vital, berättar Emma-Lovisa.

–  Jag kunde inte läsa, men med hjälp av ljudande tangentbord och Vital när jag skrev så lärde jag in bokstäverna och lärde mig att läsa i ettan, säger Céline.

De berättar att när de skrev fel så pratade de med läraren som hjälpte dem att stava rätt.

–Vi lyssnande på texten och kunde då höra om vi skrivit rätt eller fel.

Lyssna på texter förenklar
Nu går de i årskurs fem och hur använder de datorerna nu?

– Nu behöver vi inte ljudande tangentbord, men vi använder Vital när vi skriver och när vi lyssnar på olika texter. Att lyssna på våra texter som vi har skrivit själva gör att vi kan höra om texten blev som vi tänkt oss eller om något är felstavat och då rättar vi texten själva, säger Céline.

– Man förstår bättre när man får lyssna på en text istället för att bara läsa själva. Vi använder datorn i alla ämnen, berättar Emma-Lovisa.

Båda två tycker att det har varit jobbigt med stavningen, men att de fått mycket hjälp genom de digitala verktygen. 

– Datorn har hjälpt oss, så nu är vi mycket bättre, säger både Céline och Emma. Datorn är vår bästa vän så den kommer vi att alltid att använda

Text: Mona Wiklander och Carina Näslundh
Foto: Mona Wiklander