Elias, 6 år, föreläste om upphovsrätt: Roligaste skoldagen i mitt liv

Konferensens yngste föreläsare var Elias Ekbom, 6 år, som går i förskoleklass på Murgårdsskolan i Sandviken. Elias berättade på ett självklart och enkelt sätt om hur det fungerar med upphovsrätt och källkritik på nätet vid ett fullsatt inspirationsmöte.

Sandviken som var en av finalisterna till utmärkelsen Guldtrappan kom till Framtidens lärande med en hel busslast elever i olika åldrar som självständigt genomförde alla Sandvikens inspirationsmöten under en dag. 

Allra yngst var Elias Ekbom, 6 år, som imponerade stort både på åhörare och sina egna lärare.

– Jag visade ett bildspel om att förändra bilder på nätet, berättar Elias.

Nätsmarta elever
På Murgårdsskolan är det självklart att prata om elevernas liv på nätet, bland annat driver skolan projektet Nätsmarta. I samband med ett arbete om att förändra bilder på nätet, att bilder inte alltid är sanna, att man kan manipulera med bilder samt upphovsrätt och bilder på internet, gjorde Elias ett bildspel om skolan som fyller hundra år. Han tog bilder på skolan och fotograferade även av bilder från skolans bildarkiv och gjorde dessutom om en av bilderna för att visa hur man kan manipulera bilder. 

– Om man tar någon annans bild och förändrar den kan man sudda ut namnet och låtsas att det är sin egen fast det inte är det. Och då kan den som äger bilden bli ledsen eller sur för att man gör så, säger Elias med eftertryck. Jag vill att det ska stå mitt namn om någon ska låna min bild och ändra på den.

Tränat på föredraget
Innan Elias höll sin presentation på Framtidens lärande hade han haft en föreläsning för två förskoleklasser om hur skolan såg ut förr och hur den ser ut nu, samt om upphovsrätt och källkritik. Och att framträda på Framtidens lärande var bara roligt. 

– Det var den roligaste skoldagen i mitt liv. Egentligen skulle jag ju ha varit i skolan som en vanlig dag, men nu fick jag åka till Stockholm! Och jag fick visa och berätta om mitt bildspel. 

Och nervös var han inte.

– Nej inte alls, bara de andra, säger Elias, som hade koll på den oro som fanns bland de vuxna Sandvikendeltagarna om Elias dels skulle klara av att hålla koncentrationen en hel dag, dels klara att hålla sin presentation i ett stort sammanhang stående på ett par backar för att nå upp till bordet.

Svåra ämnen begripliga
Källkritik och upphovsrätt kan verka som svåra ämnen för de yngre eleverna, men det handlar helt och hållet om hur ämnet presenteras menar Karin Lepistö, förskollärare i förskoleklass samt en av initiativtagarna till projektet Nätsmarta.

 – I elevnära sammanhang kan man mixa olika perspektiv och göra det intressant och inspirerande. Det gäller bara att göra det förståeligt utifrån deras värld och vardag.

Den presentation Elias höll var en del av ett projekt som handlade om upphovsrätt, källkritik, det historiska perspektivet och insikter om hur man kan förändra bilder. Till detta kommer entreprenörskap, att planera, skapa och genomföra ett projekt och berätta inför publik. 

– Det absolut häftigaste är att en sådan liten person klarar så mycket, har sådana insikter och är så klok. Vi borde nog utmana de unga eleverna mer i skolan. De kan så mycket mer än vi tror, vi underskattar dem för ofta, säger Karin Lepistö.

Text: Carina Näslundh
Foto: Karin Lepistö