Är det möjligen så att redovisningsformerna styr undervisningen i högre grad än vi vill erkänna?
Och att en lärares vetskap om hur ett moment ska redovisas direkt och/eller indirekt påverkar det pedagogiska upplägget mer än vi tror?
I så fall kommer regeringens beslut om att de nationella proven successivt ska digitaliseras att få stora konsekvenser för skolans användande av it-verktyg.
DIU har lyft fram de digitala provens möjligheter och utmaningar de senaste åren. Det har skett på olika sätt, till exempel genom artikelserier, seminarier och guidade rundvandringar på mässor. Konferensen Framtidens lärande i Älvsjö 29-30 okt kommer inte att utgöra något undantag i det avseendet. Där kommer frågan om digitala prov och tester att finnas som ett av flera högaktuella spår.
Det som gör frågan så intressant är dess komplexitet och att det finns så många aspekter att ta hänsyn till. Där finns juridiska, säkerhetsmässiga, tekniska, pedagogiska, etiska och administrativa knutar att lösa. Och var och en av dessa har sedan underavdelningar bestående av ett otal utmaningar att ta sig an.
Samtidigt finns många inspirerande möjligheter som lockar vid horisonten. Alltifrån chansen till förenklade administrativa rutiner och arbetsbesparande vinster för lärarna – till nya pedagogiska alternativ vid provkonstruktionen och ökade möjligheter för elever i en digitaliserad tid att göra sig själva rättvisa.
På ”Framtidens lärande” kommer vi att möta många relevanta aktörer; provkonstruktörer från akademin, praktiker som provat, företag som bygger plattformar och myndighetspersoner som ansvarar för utvecklandet av proven.
Framtidens lärande på Skolforum & Framtidens lärande, Stockholmsmässan 29-30 oktober 2018.