Det grundläggande som man göra med interaktiva tavlor som hjälpmedel i matematik i undervisningen är att skriva på dem, visa powerpoint-presentationer och visa filmer.
Allt det kan man dock göra utan en interaktiv tavla.
Cecilia Christiansen, lärare som föreläser om interaktiva tavlor i matematik, var skeptisk till att börja använda en interaktiv tavla i undervisningen, hon menade att de inte behövdes om det fanns bra lärare.
Vad hon hörde att en annan lärare gjorde, var att ha helklassundervisning med interaktiv tavla. Det var då inte katederundervisning, utan helklassdiskussioner där man gick igenom ett problem på tavlan tillsammans med olika lösningar steg för steg. Vid dessa tillfällen fyllde tavlan en viktig funktion.
Hon bestämde sig för att använda den interaktiva tavlan på riktigt och lära sig hur den fungerar och nu kan hon inte tänka sig att undervisa utan den.
Det är dock viktigt att lägga ner tid och pengar på att utbilda lärarna att använda tavlan rätt både tekniskt men även pedagogiskt, för att utnyttja tavlans fördelar så mycket det går.
Text: Emma Parmér, elev på gymnasieskolan YBC i Nacka
Elever från gymnasieskolan YBC i Nacka medverkade på konferensen och skrev, artiklar, intervjuer och notiser. Denna artikel är en del av denna konferensbevakning.