Skapa skolutveckling – inte IT-projekt

Elever skriver på dator

Mikael Parknäs, rektor på Smedingeskolan, hade en föreläsning om hur han lyckades tillsammans med sina kollegor skapa en skola i världklass. Mikael berättade om hur hans skola hade ett ganska dåligt rykte i Kungsbacka kommun och att elever hellre valde andra skolor hellre än Smedinge.

Hans historia var ytterst inspirerande, då han verkligen lyckades få en skola med dåligt rykte att helt vända om. Han menar att om man ska starta ett IT-projekt, som exempelvis att satsa på 1 till 1 projektet, så räcker det inte med att bara skaffa sig digitala redskap, utan man måste få med sig hela skolan. Han visade hur han, med hjälp av en varumärkesstrateg, inte bara lyckades genomföra ett större IT-projekt utan han lyckades också vända om sättet man såg på undervisningen på hans skola.

Hans historia var ytterst inspirerande, då han verkligen lyckades få en skola med dåligt rykte att helt vända om. Han menar att om man ska starta ett IT-projekt, som exempelvis att satsa på 1 till 1 projektet, så räcker det inte med att bara skaffa sig digitala redskap, utan man måste få med sig hela skolan. Han visade hur han, med hjälp av en varumärkesstrateg, inte bara lyckades genomföra ett större IT-projekt utan han lyckades också vända om sättet man såg på undervisningen på hans skola.

Han anlitade en varumärkesstrateg som hjälpte honom bygga upp skolan inifrån och även utifrån. Skolan började jobba med sin vision, som ett företag jobbar med sin affärsidé. De sågade sönder katedrar och eliminerade ord som “katederundervisning” etc. allt för att det verkligen skulle synas att Smedinge var en skola med ett nyskapat koncept. Visonen skapade deras yttre varumärke, alltså vad folk tänkte när de hörde ordet “Smedingeskolan”, hur folk uppffatade skolan. Visionen hjälpte också de anställda på skolan för den visade hur de skulle jobba och varför, precis som affärsidén ska göra för ett företag och dess anställda.

Det är klart att Mikael och hans rektorskollega fick stor kritik efter anställningen av en varumärkesstrateg. De menade att en skola inte borde drivas som ett företag. Jag tycker att idén om en varumärkesstrategi och att utveckla skolan istället för att satsa på olika IT-projekt är  alldeles utmärkt. Om man hittar ett fungerande sätt att motivera elever och utveckla sin skola så tycker jag att man verkligen borde genomföra det, oavsett om metoden klassas som lite kontroversiell.

Text: Therese Magnusson, elev gymnasieskolan YBC i Nacka