Londonresa gav mersmak

Förskollärare från Sutton

Sue Moss, Pauline Peart, Eliis Robertson, Tameeka Henry och Zurine Anllo från Pembury House Nursing School and Children’s centre. Foto: Elin Samuelsson

Förskola var ett tema på DIU och partners studieresa till London i samband med BETT-mässan i januari. Ett intressant seminarium där svenska och engelska förskollärare delade med sig av sina erfarenheter gav mersmak. Nu i vår besökte förskolechef Sue Moss och några av hennes medarbetare Västerås förskolor för fortsatt utbyte.

Pembury House Nursery school and Children’s center är en statlig finansierad verksamhet och är en kombination av förskola och familjecentrum, där man har samlat flera olika familjestöttande funktioner under samma tak. Familjer kan komma dit och få hjälp och stöd kring barnens skötsel vad gäller mat och tandvård, psykisk hälsa, eller öppen förskola. Föräldrarna kan också få hjälp för egen del vad gäller till exempel alkoholproblem, tobaksavvänjning eller för att få hjälp att söka jobb. Allt för barnens bästa.

Skapa grön oas
Pembury House ligger i ett socioekonomiskt utsatt område i London, och familjerna har ofta behov av hjälp på flera plan.

– Den här typen av verksamhet togs fram av den förra Labourregeringen och det fanns tidigare 16 liknande verksamheter i området. Sedan det konservativa partiet fick makten har de dock stängt fler och fler verksamheter, och det är nu bara 7 stycken som fortfarande är öppna, berättar Sue Moss, Headteacher på Pembury House.

Ett annat stort problem i området är att det finns väldigt få grönområden och att familjerna är väldigt trångbodda, vilket gör att barnen inte får så stora möjligheter att leka fritt, och framförallt inte utomhus. Det är just detta som har lockat delegationen från Pembury till Sverige, för att de ska få tips om hur de kan arbeta med sina utemiljöer.

– Vi försöker göra Pembury House till en grön oas för familjerna, där de kan få kontakt med naturen. Vi lär dem om ekosystem och biologisk mångfald, och försöker använda oss av naturliga material i undervisningen. Vi har också fruktträd och grönsaksland där vi odlar tillsammans med barnen. Men vi behöver mer inspiration kring hur vi kan vara ute i alla typer av väder, säger Pauline Peart, ansvarig för utemiljön.

Ett fokus för besöket i Västerås var att se hur de svenska förskolorna arbetar med utevistelser. De engelska förskollärarna fick bland annat följa med Västerås mobila förskola till naturområdet Ängsö, där barnen fick gå genom skogen, leka vid vattnet och klättra på stora stenar. Något som lämnade stort intryck på de engelska besökarna.

– Era barn är så självständiga! När barnen ramlade så borstade de bara av sig och gick vidare som om inget hade hänt. Hos oss hade vi behövt göra en incidentrapportering och direkt ringa till föräldrarna. Barnen visste också väldigt väl vilka regler som gäller när man är i skogen, och berättade för oss hur vi skulle göra, berättar Zurine Anllo, specialpedagogskoordinatior.

Storytelling
Ett annatstudiebesök gick till Bjurhovdasmyckets förskola där den engelska gruppen fick se hur man kan jobba med storytelling och drama tillsammans med barnen och hur man kan utnyttja teknik i kombination med naturen.

– Vi jobbar till viss del redan med storytelling, men det är absolut någonting vi kan bli bättre på. Det var också kul att se hur ni använde teknik i naturen. Det ska vi ta med oss hem. Det var kul att se att det fungerade så väl även i en ganska stor barngrupp, säger Sue Moss.

Besöket i Västerås gav inspiration för framtida arbete.

– Vi har fått mycket inspiration kring hur man kan arbeta med utemiljöer tillsammans med barnen efter det här besöket. Vi ska också fått tips om hur vi kan göra barnen ännu mer självständiga. Vi har flera gånger hört era pedagoger säga att vi ska ”sitta på händerna” och låta barnen klara sig själva. Det ska vi absolut jobba vidare med, säger Sue Moss, Headteacher.

Text: Elin Samuelsson
Förskoleverksamheten Västerås stad