Skandinaviska elever tog BETT-besökarna med storm

Eleverna från Rothaugens ungdomsskole

Höjdpunkten för många BETT-besökare är när de skandinaviska eleverna intar scenen under Scandinavia@BETT och i praktiken visar prov på hur kreativitet, samarbete och digitalt skapande går hand i hand. 

Och förutom att imponeras och inspireras av projekten de presenterar och de arbetssätt som eleverna visar prov så är det språkkunskaperna som det pratas om i pauserna. En typisk kommentar från det samlade skolskandinavien bland åhörarna är: Vilken fantastisk engelska de pratar, de överträffar ju oss vuxna. 

Som en illustration på nytänkandet i skandinaviska skolor och Horizonrapportens resultat ägnades eftermiddagen på Scandinavia@BETT åt elevpresentationer. På flytande engelska  berättade elever i åldern 13-19 år, från sex skandinaviska skolor, om sina projekt för drygt 400 åhörare, där de skandinaviska deltagarna blandades med engelska och internationella BETT-besökare. 

Fotstyrd mus och skoljakt
Från Sverige deltog elever från Södertörns friskola i Huddinge och Spykens gymnasieskola i Lund. 

Alicia Palmér och Gustav Ekner, årskurs 9, Södertörns friskola, har bägge belönats i Webbstjärnan. Alicia har i en komplett designprocess, med hjälp av Makey Makey för den elektroniska biten, utvecklat en fotstyrd mus för personer som inte kan använda en handmus. Hon visade den prototyp hon tagit fram och också testat tillsammans med en ergonom.

– Ni skulle pröva att löda, sa Alicia. Det är kul!

Gustav har med utgångspunkt i Skolverkets offentliga databas sammanställt uppgifter i översiktlig form på webbplatsen skoljakt.se, som snabbt kan hjälpa elever och föräldrar att jämföra skolor. 

Gymnasieskolan Spyken Lund är återkommande gäster på BETT. Den här gången presenterade eleverna Tuva Petersen, Nicole Rubin, Simon Olsson och Oliver Bengtsson ett filmprojekt, arbete med digital feedback, flippat klassrum och case-metodik.  

– För oss från stiftelsen DIU som initiativtagare och arrangörer av Scandinavia@BETT är det fantastiskt att kunna bjuda in eleverna på denna engelska scen, i hjärtat av brittiska imperiet. Eleverna pekar ut vägar mot framtiden. De behövs i samtalet, säger Peter Becker, ordförande i stiftelsen DIU.

Drönare gjorde succé
De norska åttondeklassarna (motsvarande årskurs 7 i Sverige) från Rothaugens skola var dagens yngsta deltagare och de drog ner jubel när de flög omkring med sina drönare och visade hur de arbetar med innovationsteknologi och drönare. Ett arbete där de haft kontakt med både Bergens universitet och norska armén. 

Gymnasieeleverna från Nordahl Grieg videregående skole i Bergen, berättade bland annat om sin årliga ”Lift Up” där eleverna under två veckor mixar klasser och lärare. Danska Naerum gymnasium är en drygt tio år gammal skola där alla elever använder sin egen dator. Här berättade eleverna om ett interaktivt bokprojekt i matematik och elever från Århus Statsgymnasium presenterade skolans plan- och it-progressionsplan.

– Genomgående förmedlade eleverna en tydlig attityd av att äga utvecklingen. Att de inte bara ser sig som konsumenter utan lika mycket som medskapande av framtiden, säger Peter Becker.

Text: Ewa Astly
Foto: Andreas Skog