Fantastisk musik med enkla medel

Skärmdump på musikappar

Lennart Esborn från Alströmergymnasium i Alingsås berättade tillsammans med tre elever, hur man kan använda musiken i lärandet. Eleverna läser musik estet och de vill att musiken ska ta mer plats i skolundervisningen, för alla åldrar;

Alla har musik inom sig, med rätt redskap så går det

Eleven Oliver visade steg för steg hur man spelar in och skapar en egen låt med hjälp av bara ett piano som kopplats in i datorn och programmet “Garageband”. Han visade det på ett enkelt sätt och det var lätt att hänga med.

De pratade om begreppet “skapa fritt” och hur det kan komplicera förmågan att utvecklas eftersom man inte riktigt vet hur man ska komma igång och hur man ska göra. De tyckte istället att lärarna ska ge en så kallad ”begränsad och tydlig ram” för en uppgift och att man sedan som elev kan ta sig utanför ramarna. 


De sa även saker som att musiklära innebär samarbete, kreativa utmaningar och projekt i olika steg mot ett mål precis som vilken kreativ utbildning som helst och tyckte därför att det var dumt att ta bort den estetiska verksamheten från gymnasieskolorna. 

Vi kan inget annat än att hålla med, dels för att vi är ungdomar som älskar musik men även för att vi själva har fått arbeta med det här och förstår vad de menar. Musiken öppnar upp ett nytt sätt att tänka och memorera. Det är även lätt att lärarna på gymnasiet inte ger en tydliga ramar och då är det svårt att komma igång, så vi håller med om att ramar ska ges men att man även ska kunna arbeta utanför dom.

Text: Therese & Erika, elever på YBC i Nacka