Förskolebarn animerar egna filmer

Foto Lisa Grundby, Järfälla

I Järfälla gör treåringarna stopmotionanimationer och lär sig en hel del på köpet.  Förskoleläraren Lisa Grundby berättar om att barnen gör egna filmer med ipads. Det fungerar på det sättet att de själva får skapa berättelser och välja rekvisita, men pedagogen behöver ofta hjälpa till med att sätta igång barnet och visa hur man gör. Trots att de får hjälp med det mesta gör de ändå filmerna själva. Det är barnen som tar foton och animerar karaktärernas rörelser.

Elever från gymnasieskolan YBC i Nacka medverkade på konferensen och skrev, artiklar, intervjuer och notiser. Denna artikel är en del av denna konferensbevakning.

De lär sig inte bara att göra film utan samtidigt mycket mer. Till exempel får de ta instruktioner när de ska först göra en ”storyboard”, sen börja filma och därefter klippa ihop med ljud. Även samarbetsförmågan prövas och när barnen räknar bilder övar de sig i matematik. När det uppstår problem så lär dom sig att lösa problemet (problemlösning). Självklart lär de sig samtidigt filmteknik som till exempel att man har en början mitten slut, behöver hålla kameran still och ha ett bra avstånd.

När filmerna väl är klara så läggs de upp på Youtube och kan då bara ses av de som har länken, vilka kan säga att den var bra så att barnen får ett bättre självförtroende. Att jobba i projekt är dessutom en nyttig erfarenhet som är bra för framtiden när man går i skolan. Lisa Grundby utmanar andra förskolelärare att skapa film med sina barn. Hon säger: ”Våga testa på din förskola!”

Text. Linus Brundin, gymnasieskolan YBC  i Nacka