Peter Becker med Agneta Dahlberg, Stureplan, Anders Vilhelmsson, IT-strateg och Lotta Grönlund Plöen, nämndordförande BoU.
Ett händelsecentrum med lust till kreativt lärande, så presenterar sig Stureplan i Skara. Ett ungdomens hus fyllt av aktiviteter – och ungdomar i alla åldrar. På husets fem plan finns kreativa miljöer. Här möter elever och barn utmaningar och utvecklar sina förmågor, sin kreativitet, påhittighet, problemlösningsförmåga och uthållighet.
Till Stureplan kommer ungdomarna både på skoltid och på fritid. Här finns studios för att skapa poddar och video, musik, robotar och kod. För de som vill lära mer finns kurser och andra aktiviteter på fritiden. Varje plan i huset har sitt eget tema.
E-sport och dataspelsutveckling är viktiga inslag på Stureplan. Ett av rummen är ett HiTech-rum för gamers, ett annat är ett visningsrum för e-sport. Dataspelsutvecklingen är ett samarbete med högskolan i Skövde. Nu är man också på väg in i ett projekt kring spelutveckling med särskolan.
På vår rundvandring häpnar vi, överallt är det så välordnat. I studion för teknik och robotprogrammering ligger alla komponenter i var sina plastlådor på hyllor längs väggen:
- Det är ungdomarna själva som ser till att lägga tillbaka allt de jobbar med. Det fungerar inte om inte alla hjälps åt. Det handlar om respekt både för sig själv och för andra, menar Agneta Dahlberg, verksamhetsledare vid Stureplan.
Känslan blir att det här är ungdomarnas eget hus, ett hus för kreativitet och ett hus och en verksamhet man vårdar och är rädd om. Och om någon undrar kring namnet Stureplan kommer det från Skaras ungdomsråd som kallar sig STURE, Skaras Trevliga Ungdomar Räddar Elever, och huset har fem plan.
Peter Becker
I augusti gjorde vi en tredagars resa, Stig Roland Rask, Carina Näslundh och undertecknad. Skara mottog kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan på Framtidens Lärande Väst 2019.