Mats Strandler, rektor på Eklidens skola i Nacka har tillsammans med sina kollegor genomfört en mängd lektionsbesök för att skaffa sig en generell bild av undervisningen som underlag för starten av ett kollegialt utvecklingsarbete. På konferensen ”Nu öppnar vi klassrumsdörrarna”, den 26 april i Stockholm berättar Mats Strandler mer om arbetet med mikrobesök.
Utifrån bland annat Marcus Samuelssons forskning kring ledarskap i klassrummet skapade skolledningen på Eklidens skola ett eget observationsschema för mikrobesök på lektioner. Ett arbete som blev starten för ett kollegialt utvecklingsarbete tillsammans med alla lärare. Mats Strandler berättar mer om detta på konferensen den 26 april under rubriken ”Mikrobesök med makroeffekt.
Då är dessutom Marcus Samuelsson på plats och tar upp ledarskapet i klassrummet under rubriken ”Lärandets ordning och reda – Ledarskapet i klassrummet.” Bekanta dig gärna med Marcus via den här videon
Under konferensen ”Nu öppnar vi klassrumsdörrarna”, möter du lärare, skolledare och huvudmän som arbetar systematiskt med att utveckla undervisningen genom kollegialt lärande och lektionsobservationer. Konferensen kommer även att ta upp erfarenheter från andra länder, praktiknära forskning och hur det nationella stödet för professionsutveckling i skolan kan utvecklas framöver. Vi är mycket glada över att båda lärarförbunden, Sveriges Skolledarförbund samt Sveriges Kommuner och Landsting kommer att medverka.
Välkommen till en konkret konferens om den mest outnyttjade möjligheten för den svenska skolan att öka arbetsglädjen och förbättra elevresultaten – feedback till lärare.L