Konferenswebb för Framtidens lärande

Dansk digital skolutveckling – i ett svenskt perspektiv

Inlagd den 19 maj 2015 kl 11:51 i Övrigt

Här kan du följa direktsändningen från riksdagens andrakammarsal och hearingen Dansk digital skolutveckling – i ett svenskt perspektiv. Sändningen pågår onsdagen den 20 maj, kl 12.30-15.30


(Läs mer…)

Guldtrappan 2015 – fem finalister, Sundsvall vinnare

Inlagd den 10 maj 2015 kl 08:11 i Övrigt

Botkyrka, Falkenberg, Sandviken, Sollentuna och Sundsvall är de fem finalisterna till utmärkelsen Guldtrappan 2015, som delades ut på konferensen Framtidens lärande, den 6 maj 17.30.

Juryn för Guldtrappan 2015 – Juryns officiella motiveringar
Folder Guldtrappan 2015– Möt finalistkommunerna
(Läs mer…)

Webbsändningar från huvudscen Framtidens lärande 2015

Inlagd den 8 maj 2015 kl 14:05 i Övrigt

Här är länkarna till webbsändningar från huvudscenen på Framtidens lärande 2015:

Framtidens lärande 2015 6 maj kl. 10.00-11.00:

(Läs mer…)

Digitalisering av nationella prov – nyckeln till en förbättring?

Inlagd den 8 maj 2015 kl 13:34 i Framtidens lärande, Övrigt

Framtidens lärande, denna konferens som består av hur vi utvecklar vårt lärande med olika verktyg och metoder. Självklart så kommer frågan upp angående nationella proven, mer specifikt ifall de ska digitaliseras. Det är ingen överdrift att säga att nationella proven verkar haft ett primärt fokus i lärandet de senaste åren. Positiva saker är sällan i rampljuset, och denna metod att pröva elevers förmågor har fått mycket kritik, dessutom från många håll. Det är framförallt från elever, men även föräldrar som oroar sig över hur deras barn hanterar detta moment, och sist men inte minst lärare som tycker att det stjäl alldeles för mycket av deras arbetstid. (Läs mer…)

Nätsmart i Sandviken

Inlagd den 8 maj 2015 kl 12:35 i Framtidens lärande, Övrigt

Madeleine Högman delar med sig av hur man gett elever från förskolan till sexan utbildning i hur man gör film, att man kan redigera bilder och hur man gör det, samt hur man är säker på nätet. Syftet med detta är att Murgårdsskolan där Madeleine jobbar vill att barnen ska lära sig hur de yrken som många i den åldern vill ha fungerar. För att generalisera så är dessa yrken bloggare, YouTubers eller allmänt entreprenörer. (Läs mer…)

Implementering av 1-1 – Hur man får med alla på tåget

Inlagd den 7 maj 2015 kl 16:22 i Framtidens lärande

Björkebyskolan åk 6-9 i Järfälla kommun har alla elever fått varsin iPad, istället för “vanliga” datorer. Syftet med det här är att få det digitala arbetet att bli en del av vardagen, eftersom det är tekniken som vårt framtida samhälle kommer vara grundat på. På väldigt många ställen i kursplanen för samtliga årskurser mellan 6:an och 9:an står det att “Digitala hjälpmedel” ska vara en del av utbildningen. (Läs mer…)

Datalogiskt tänkande – mer än programmering

Inlagd den 7 maj 2015 kl 15:02 i Övrigt

Datalogiskt tänkande innefattar frågor som uthållighet att hantera svåra problem, förmågan att hantera öppna problem och osäker information samt att samarbeta för att lösa problem tillsammans med andra. Det menar Fredrik Heintz, docent vid Linköpings universitet som förelästa på Framtidens lärande 2015

Fredrik Heintz på Framtidens lärande from diu redaktion on Vimeo.

« Äldre Inlägg

Get the Flash Player to see the slideshow.

Välkommen till Framtidens lärande - nästa steg


Framtidens lärande – nästa steg! – en arena och ett verktyg i kommunens utvecklingsarbete

Framtidens lärande – nästa steg! 2015

Arrangörer

Koordinatorer

Nyhetsbrev

Arkiv

Skriv inlägg

 

Nyhetsbrev

Namn

E-postadress

Sätt din kommun på kartan

egen_dator_karta
DIUs karta över kommuner med satsningar på egen dator. Finns din kommun med? Läs mer

Nätverk kring skriv- och läs med dator


Under Framtidens lärande 2010 startades ett nationellt nätverk kring skriv- och läsintroduktion med datorn som pedagogiskt verktyg. Läs mer

DIU

Följ reportage, debatt, mm i tidskriften DIU i tryck eller i urval på webben

Senaste inläggen

Senaste kommentarer