Konferenswebb för Framtidens lärande

DIU i Almedalen

Inlagd den 12 juni 2015 kl 12:30 i Övrigt

Guldtrappan 2015 och en nationell plan för digital skolutveckling:
Likvärdiga möjligheter för alla elever

Tid: Onsdag 1 juli, kl 14:00 – 15:30
Plats: Karamellbodens Café, Södra Kyrkogatan 7, Visby

Att uppnå likvärdiga villkor för landets elever och kvalitet i kunskaper kräver en kvalificerad lärarkår. god ledning och bästa möjliga villkor, inklusive moderna digitala verktyg. Men för att förverkliga likvärdigheten mellan landets skolor och skolhuvudmän är en nationell satsning på digital skolutveckling avgörande.

Hur utvecklar vi de digitala möjligheterna i en nationell plan för att ge alla landets elever likvärdiga förutsättningar?

kl 14.00 Skolan lyfter
Konkreta exempel på hur skolan utvecklas med digitalt stött arbete. Sundsvalls skolor

kl 14.30 Strategier för skolans digitala utveckling.
Samtal med ledare för Sundsvall kommun, vinnare av Guldtrappan 2015, för skolhuvudmän med framgångsrik digital skolutveckling.
Med Lennart Henriksson, it-samordnare och Tommy Nilsson, skoldirektör, Sundsvalls kommun

kl 15.00 Hur skapar vi likvärdiga villkor för Sveriges elever? Digital skolutveckling och likvärdig skolutveckling
Samtal med Maria Stockhaus, (M) riksdagens utbildningsutskott,  Ebba Östlin, kommunalråd (S), Botkyrka kommun. Matz Nilsson, förbundsordförande, Sveriges Skolledarförbund. Peter Becker, grundare, Stiftelsen DIU.

Arrangör:  Guldtrappan och stiftelsen DIU
Moderator: Peter Becker, ordförande Guldtrappan, grundare stiftelsen DIU

Förhandsanmälan till red@diu.se

(Läs mer…)

Äntligen: Möjlighet till en blocköverskridande uppgörelse kring digitalisering i skolan!

Inlagd den 10 juni 2015 kl 11:19 i Övrigt

Allianspartierna föreslår en nationell strategi för skolans digitalisering. Det har länge efterfrågats en nationell strategi för it i skolan. Nu har Allianspartierna enats om ett gemensamt förslag kring “En nationell strategi för skolans digitalisering”.

Förslaget är riktigt bra med sin inriktning på uppdrag till Skolverket, kring elever, lärare och rektorers förutsättningar att använda digitala resurser för att säkra likvärdighet och nå målen.

Med tanke på att utbildningsminister Gustav Fridolin i slutet av april i en intervju i Dagens Samhälle, utlovade en nationell plan för digitalisering under detta år verkar det nu finnas förutsättningar för en blocköverskridande långsiktigt uppgörelse kring skolans digitalisering. (Läs mer…)

Dansk digital skolutveckling – i ett svenskt perspektiv

Inlagd den 20 maj 2015 kl 11:51 i Övrigt

Riksdagshearing “Dansk digital skolutveckling – i ett svenskt perspektiv”, onsdagen den 20 maj:


(Läs mer…)

Guldtrappan 2015 – fem finalister, Sundsvall vinnare

Inlagd den 10 maj 2015 kl 08:11 i Övrigt

Botkyrka, Falkenberg, Sandviken, Sollentuna och Sundsvall är de fem finalisterna till utmärkelsen Guldtrappan 2015, som delades ut på konferensen Framtidens lärande, den 6 maj 17.30.

Juryn för Guldtrappan 2015 – Juryns officiella motiveringar
Folder Guldtrappan 2015– Möt finalistkommunerna
(Läs mer…)

Webbsändningar från huvudscen Framtidens lärande 2015

Inlagd den 8 maj 2015 kl 14:05 i Övrigt

Här är länkarna till webbsändningar från huvudscenen på Framtidens lärande 2015:

Framtidens lärande 2015 6 maj kl. 10.00-11.00:

(Läs mer…)

Digitalisering av nationella prov – nyckeln till en förbättring?

Inlagd den 8 maj 2015 kl 13:34 i Framtidens lärande, Övrigt

Framtidens lärande, denna konferens som består av hur vi utvecklar vårt lärande med olika verktyg och metoder. Självklart så kommer frågan upp angående nationella proven, mer specifikt ifall de ska digitaliseras. Det är ingen överdrift att säga att nationella proven verkar haft ett primärt fokus i lärandet de senaste åren. Positiva saker är sällan i rampljuset, och denna metod att pröva elevers förmågor har fått mycket kritik, dessutom från många håll. Det är framförallt från elever, men även föräldrar som oroar sig över hur deras barn hanterar detta moment, och sist men inte minst lärare som tycker att det stjäl alldeles för mycket av deras arbetstid. (Läs mer…)

Nätsmart i Sandviken

Inlagd den 8 maj 2015 kl 12:35 i Framtidens lärande, Övrigt

Madeleine Högman delar med sig av hur man gett elever från förskolan till sexan utbildning i hur man gör film, att man kan redigera bilder och hur man gör det, samt hur man är säker på nätet. Syftet med detta är att Murgårdsskolan där Madeleine jobbar vill att barnen ska lära sig hur de yrken som många i den åldern vill ha fungerar. För att generalisera så är dessa yrken bloggare, YouTubers eller allmänt entreprenörer. (Läs mer…)

« Äldre Inlägg

Get the Flash Player to see the slideshow.

Välkommen till Framtidens lärande - nästa steg


Framtidens lärande – nästa steg! – en arena och ett verktyg i kommunens utvecklingsarbete

Framtidens lärande – nästa steg! 2015

Arrangörer

Koordinatorer

Nyhetsbrev

Arkiv

Skriv inlägg

 

Nyhetsbrev

Namn

E-postadress

Sätt din kommun på kartan

egen_dator_karta
DIUs karta över kommuner med satsningar på egen dator. Finns din kommun med? Läs mer

Nätverk kring skriv- och läs med dator


Under Framtidens lärande 2010 startades ett nationellt nätverk kring skriv- och läsintroduktion med datorn som pedagogiskt verktyg. Läs mer

DIU

Följ reportage, debatt, mm i tidskriften DIU i tryck eller i urval på webben

Senaste inläggen

Senaste kommentarer