Konferenswebb för Framtidens lärande

Guldtrappan besöker Kunskapsskolan i Sverige: 

Kunskapsporten som ett gemensamt digitalt nav

Inlagd den 22 mars 2017 kl 18:34 i Övrigt

Guldtrappans jury besöker Kunskapsskolan, under sin spaning över landet kring framgångsrik digital skolutveckling. Här möter vi en skola som ställer oss inför viktiga frågor kring hur lärmiljöer kan utformas, både de fysiska rummen och de digitala – och kring arbetets organisation.

(Läs mer…)

GULDTRAPPAN i VELLINGE:
Nya möjligheter för alla åldrar

Inlagd den 17 mars 2017 kl 10:44 i Övrigt

Guldtrappans jury är på besök i Vellinge, under sin spaning över landet kring framgångsrik digital skolutveckling. Här möter vi allt ifrån unga på Ljungenskolan som hemvant arbetar med lärplatta, lärplattform och video till grupper av nyanlända på Vellinges Lärcenter, som är helt integrerat i kommunens gymnasieskola, Sundsgymnasiet.

I Vellinge ansvarar Lärcenter för all vuxenutbildning även SFI/Välkomsten, som växer för varje vecka. Verksamheten finns i Sundsgymnasiets fräscha lokaler för att skapa möten vid måltider och fika liksom vid eget arbete, öppna mötesplatser som ett led i att underlätta integrationen. Och med kommunhuset intill.
(Läs mer…)

Guldtrappan i Täby:
- Verktyg ska anpassas efter läraren och eleverna

Inlagd den 6 mars 2017 kl 21:00 i Övrigt

Guldtrappans jury möter en kommun som efter spridda insatser sedan några år fokuserat digital tillgänglighet. Skolornas lokala beslut och initiativ kombinerat med kommunal infrastruktur och systematiskt kvalitetsarbete, har på få år fått mycket att hända. För Täby är frågan om tillgänglighet navet för utvecklingen med molnbaserade resurser och arbetssätt.

Vi låter två av de grundskolor vi mötte spegla hur digitalisering nu i rask takt kan förändra elevers och lärares vardag.
(Läs mer…)

Guldtrappan i Härryda:
– Digitaliseringen är ett språk som barnen utforskar

Inlagd den 28 februari 2017 kl 16:15 i Övrigt

Guldtrappans jury är på besök i Härryda, under sin spaning över landet kring framgångsrik digital skolutveckling. Här möter vi Tellus, ett nytt resurscentrum för matematik, teknik och naturvetenskap. Liksom ett skol- och samhällsprojekt där ungdomar bygger framtida Landvetter i Minecraft.

Genomgående hör vi “testa – utvärdera – köra”, det återkommer man ofta till i Härryda. Förskolans digitala utveckling är en av kommunens starka sidor – även nationellt. Det finns mycket att lyfta fram, men just nu får det bli en förskola i verkligt undersökande och skapande arbete.

Cecilia Bajic, förskollärare som arbetar halva sin tid i förskolan och halva sin tid som verksamhetsutvecklare, berättar om hur det utforskande arbetet tillsammans med barnen utvecklats under de senaste åren.
(Läs mer…)

Guldtrappan i Kiruna:
“Sveriges fjärrundervisning utvecklas här på Lapplands gymnasium”

Inlagd den 21 februari 2017 kl 15:00 i Övrigt

Elevkullarna minskade och risken var överhängande att tvingas lägga ner program. Istället skapade politikerna i de fyra kommunerna, Kiruna, Gällivare, Pajala och Jokkmokk ett kommunalförbund. Grunden för Lapplands gymnasium var lagd. Digitaliseringen är en viktig del för att utveckla verksamheten och nu utvecklar man tillsammans med forskare i ett Vinnovaprojekt, Sveriges fjärrundervisning. Guldtrappans jury har varit på besök i Kiruna på sin spaning över landet kring framgångsrik digital skolutveckling.
(Läs mer…)


I fejknyheternas tid – DIU donerar ett belopp till Wikipedia

Inlagd den 17 februari 2017 kl 11:52 i Övrigt

Vi lever i en tid när fakta blir allt viktigare – och fejkade nyheter allt vanligare. Wikipedia är ett gigantiskt uppslagsverk, oberoende av kommersiella och andra intressen, vars kvalitet bygger på referenser och allmänhetens ständiga granskningar. Liksom 2016 stöder DIU 2017 detta arbete med en donation. Vi uppmanar andra att göra samma sak – gärna redan idag då Wikipedias kampanj avslutas.
Peter Becker
ordförande stiftelsen DIU

Guldtrappan på Öckerö:
Skapande, kreativitet och Makerspace

Inlagd den 14 februari 2017 kl 11:40 i Övrigt


De fantasifullt målade kartonghundarna skäller frenetiskt när Guldtrappans jury hälsar på hos förskoleklassen på Öckerö.

- Vi har programmerat dom så dom skäller, förklarar Ruben.

– Det lättaste var att måla dom, det svåraste var att veta var sladdarna ska vara, berättar Jill.

Men att barnen i förskoleklassen är stolta över sina robothundar går inte att ta miste på. Under hela dagen har de tillsammans med Erik Johansson, lärare på Berggårdsskolan och ansvarig för Öckerö skolors mobila Makerspace, jobbat med att programmera hundarna. De har kopplat sladdar, monterat ögon, och med hjälp av programmeringsappen på lärplattan, programmerat hundarnas skällande, deras ögon och svansar.
(Läs mer…)

« Äldre Inlägg

Get the Flash Player to see the slideshow.

Välkommen till Framtidens lärande - nästa steg


Framtidens lärande – tillsammans skapar vi framtidens skola! – en arena och ett verktyg i kommunens utvecklingsarbete

Framtidens lärande – nästa steg! 2016

Arrangörer

Koordinatorer

Arkiv

Skriv inlägg

 

Nyhetsbrev

Namn

E-postadress

Sätt din kommun på kartan

egen_dator_karta
DIUs karta över kommuner med satsningar på egen dator. Finns din kommun med? Läs mer

Nätverk kring skriv- och läs med dator


Under Framtidens lärande 2010 startades ett nationellt nätverk kring skriv- och läsintroduktion med datorn som pedagogiskt verktyg. Läs mer

DIU

Följ reportage, debatt, mm i tidskriften DIU i tryck eller i urval på webben

Senaste inläggen

Senaste kommentarer