Konferenswebb för Framtidens lärande

Guldtrappan i Kiruna:
“Sveriges fjärrundervisning utvecklas här på Lapplands gymnasium”

Inlagd den 21 februari 2017 kl 15:00 i Övrigt

Elevkullarna minskade och risken var överhängande att tvingas lägga ner program. Istället skapade politikerna i de fyra kommunerna, Kiruna, Gällivare, Pajala och Jokkmokk ett kommunalförbund. Grunden för Lapplands gymnasium var lagd. Digitaliseringen är en viktig del för att utveckla verksamheten och nu utvecklar man tillsammans med forskare i ett Vinnovaprojekt, Sveriges fjärrundervisning. Guldtrappans jury har varit på besök i Kiruna på sin spaning över landet kring framgångsrik digital skolutveckling.
(Läs mer…)


I fejknyheternas tid – DIU donerar ett belopp till Wikipedia

Inlagd den 17 februari 2017 kl 11:52 i Övrigt

Vi lever i en tid när fakta blir allt viktigare – och fejkade nyheter allt vanligare. Wikipedia är ett gigantiskt uppslagsverk, oberoende av kommersiella och andra intressen, vars kvalitet bygger på referenser och allmänhetens ständiga granskningar. Liksom 2016 stöder DIU 2017 detta arbete med en donation. Vi uppmanar andra att göra samma sak – gärna redan idag då Wikipedias kampanj avslutas.
Peter Becker
ordförande stiftelsen DIU

Guldtrappan på Öckerö:
Skapande, kreativitet och Makerspace

Inlagd den 14 februari 2017 kl 11:40 i Övrigt


De fantasifullt målade kartonghundarna skäller frenetiskt när Guldtrappans jury hälsar på hos förskoleklassen på Öckerö.

- Vi har programmerat dom så dom skäller, förklarar Ruben.

– Det lättaste var att måla dom, det svåraste var att veta var sladdarna ska vara, berättar Jill.

Men att barnen i förskoleklassen är stolta över sina robothundar går inte att ta miste på. Under hela dagen har de tillsammans med Erik Johansson, lärare på Berggårdsskolan och ansvarig för Öckerö skolors mobila Makerspace, jobbat med att programmera hundarna. De har kopplat sladdar, monterat ögon, och med hjälp av programmeringsappen på lärplattan, programmerat hundarnas skällande, deras ögon och svansar.
(Läs mer…)

GULDTRAPPAN i Helsingborg
Rektor Lise-Lotte:
“Så fick vi igång delandet i kollegiet”

Inlagd den 14 februari 2017 kl 09:33 i Övrigt

– Det var det här med att ”dela sladden”, dvs dela sladden till projektorn, som blev nyckeln till att få med hela kollegiet i utvecklandet av de digitala möjligheterna. Det berättar rektor Lise-Lotte Johansson, vid Högastensskolan i Helsingborg för Guldtrappans jury. Juryn var på besök i Helsingborgs stad, en av kandidaterna till att få utmärkelsen Guldtrappan 2017, för digital skolutveckling.

(Läs mer…)

DIU och partners resa till BETT 2017

Inlagd den 9 februari 2017 kl 16:45 i Övrigt

Foto: Bo Helmersson, Filip Hanning, Johanna Wallén och Lena Elfvingsson.

Vissa veckor lär man sig mångdubbelt mer än andra. Ibland i eftertanke på egen hand, kanske i skid- eller löparspåret. Ibland i myllret tillsammans med många andra. Eller snarare, efter en sådan myllrande vecka. Det är ju efteråt som slutsatser dras och lärdomar klarnar. Inte i görandet – där skapas energin, där skapas materialet – utan efter görandet, där bearbetning och tankarna formas. Eftertankar är ett bra ord. (Läs mer…)

Årsskifte: en blick bakåt, en framåt

Inlagd den 5 januari 2017 kl 12:19 i Övrigt

av Peter Becker, ordförande stiftelsen DIU, svarar på tre frågor i Mediaplanets bilaga i SvD dec 2016

Vilka insatser krävs för att digitalisera skolan?
– I grunden krävs det en insikt om att digitalisering innebär nya sätt att arbeta och samarbeta, nya sätt att lagra information och minnas, nya sätt att kommunicera och lära. Grundförutsättningar som nätverk och digitala lärresurser måste finnas på plats. Men det viktigaste är att det avsätts tid, och att det finns sammanhang för lärare att gemensamt utforska och erövra de digitala möjligheterna. Och att skolledningar, kommuner, myndigheter och politiker skapar stöd för skolorna i det arbetet.
Här behövs ett nationellt ledarskap!

Vilka är de största fördelarna med digitalisering?
– Den största vinsten är tillgängligheten. Eleverna har hela tiden tillgång till verktyg och nät. De har tillgång till uppgifter, planeringar och lärresurser, till lärare och kompisar för stöd.
Lärarna har tillgång till dialog med elever och föräldrar, till lärresurser och planeringsresurser. Och tillgång till kollegor – ett vidgat kollegium. För alla innebär det tillgång till en hel värld av inspiration!

Vad för förändringar kan vi förvänta oss framöver?
– Vi har gått från stationära datorer i särskilda dataklassrum till ständigt tillgängligt. Från stora system till små appar, förlängningar av våra förmågor, att se, att höra, att tala och tänka. Från individuellt verktyg till verktyg för kommunikation, samarbete och nåbarhet.
Nu går vi mot anpassningsbara verktyg, som anpassar sig till dina behov. För de sinnen du vill – eller direkt med tanken. Som anpassar sig till dina förmågor, adapativt.Vi kommer att se digitala gör-det-själv-verkstäder/Maker spaces, kodning som en ny digital basfärdighet, video- och 3D-berättande och lärande via nätbaserade kurser och examination.
Och elever som kan, vill och vågar vara delaktiga och medskapande i vår framtid!

Nu reser DIU och partners inom kort till Oslo och London för gemensamma spaningar in i framtiden. Vi skapar framtiden tillsammans!

Offentligt ledarskap för digitalisering?

Inlagd den 18 december 2016 kl 21:56 i Övrigt

Digitaliseringskommissionen sätter i sin slutrapport fokus på en avgörande punkt, ledarskapet för digitaliseringen – och föreslår en ny myndighet. Stiftelsen DIU anknyter här till sin förestående resa till Oslo 24-25 januari för studier av den norska myndighetens erfarenheter.

Digitaliseringskommissionen kom i veckan med sitt slutbetänkande och betonade behovet av ett offentligt ledarskap i digitalisering av Sverige. De lade bland annat ett förslag om en myndighet för digitalisering.
(Läs mer…)

« Äldre Inlägg

Get the Flash Player to see the slideshow.

Välkommen till Framtidens lärande - nästa steg


Framtidens lärande – tillsammans skapar vi framtidens skola! – en arena och ett verktyg i kommunens utvecklingsarbete

Framtidens lärande – nästa steg! 2016

Arrangörer

Koordinatorer

Arkiv

Skriv inlägg

 

Nyhetsbrev

Namn

E-postadress

Sätt din kommun på kartan

egen_dator_karta
DIUs karta över kommuner med satsningar på egen dator. Finns din kommun med? Läs mer

Nätverk kring skriv- och läs med dator


Under Framtidens lärande 2010 startades ett nationellt nätverk kring skriv- och läsintroduktion med datorn som pedagogiskt verktyg. Läs mer

DIU

Följ reportage, debatt, mm i tidskriften DIU i tryck eller i urval på webben

Senaste inläggen

Senaste kommentarer