Konferenswebb för Framtidens lärande

Dags nominera din kandidat till Guldäpplet!

Inlagd den 19 maj 2016 kl 23:22 i Övrigt

Per-Arne Andersson, SKL
Per-Arne Andersson, Sveriges Kommuner och Landsting:
- Till Guldäpplet 2015 nominerades drygt 80 lärare från olika delar av landet. Nomineringarna väckte stor medial uppmärksamhet lokalt och inte enbart vinnarna av stipendierna lyftes som stjärnor. Det är ett pris för att hylla professionen. Visst finns det lärare hos er som du vill hylla?
(ur Per-Arne Anderssons krönika på SKLs blogg )

Läs mer om hur du nominerar på www.diu.se/guldapple

Digitala prov belysta på DIUs konferens 18 maj

Inlagd den 19 maj 2016 kl 17:56 i Övrigt

- Försiktiga steg framåt, var rekommendationen från Christina Wikström, universitetslektor vid Umeå universitet, efter en livlig och mångsidig belysning av frågorna kring digitala prov, när stiftelsen DIU den 18 maj i samverkan med Skolverket och Vinnova arrangerade en specialkonferens kring digitala prov och bedömning med medverkande från skolor, Skolverket, forskare och leverantörer liksom riksdagens utbildningsutskott, SKL och Vinnova.

Frågorna diskuterades från många synvinklar. Syftet med prov, speciellt nationella prov för elevers lärande, för nivåbedömning eller för examination och antagning; automatiserad rättning och adaptiva prov; erfarenheter från kommuners egna införande av digitala prov; Skolverkets redovisning, leverantörers perspektiv liksom forskares.

En av deltagarna, Robert Fahlgren, 2:e vice ordförande i Lärarförbundet

Konferensen arrangerades inom ramen för DIUs Vinnova-projekt KIDS. Den var ett led i DIUs arbete med att driva frågan om digitala prov i skolan framåt, stimulera försök och utvärdering, och ge Skolverket, riksdagens utbildningsutskott och regering beslutsunderlag i samband med den remiss som nu pågår – både kring “Likvärdigt, rättssäkert och effektivt – ett nytt nationellt system för kunskapsbedömning” och kring Nationell strategi för skolans digitalisering.

Med Guldtrappan i Stockholms stad:
Konsten att göra rätt

Inlagd den 21 april 2016 kl 19:09 i Övrigt

Ett nytt begrepp har hörts vid åtskilliga av årets besök hos kandidater till utmärkelsen Guldtrappan. Det handlar alltså om kommuner/skolhuvudmän i framkant vad gäller digital skolutveckling. En av de huvudmän där vi möter detta begrepp är Stockholms stad.

- Vi gjorde ett rejält omtag, vad gäller digitaliseringen i gymnasieskolorna. Vi frågade oss, hade vi gjort rätt satsningar tidigare? Vi såg över tidigare ansatser, lärde oss av misstagen och tänkte om, säger Ann Hellenius, tidigare it-chef vid skolförvaltningen, nu it-direktör i staden. (Läs mer…)

Guldtrappan i Linköping:
egen modell för kollegialt lärande

Inlagd den 18 april 2016 kl 08:09 i Övrigt

Med Guldtrappans beredningsgrupp besökte jag Linköping i vår spaning efter huvudmän/kommuner med goda erfarenheter av digital skolutveckling. Vi mötte massor av elever, lärare och ledare. Ett gäng från Adjunkten, mottagningsenhet för nyanlända elever. Foto Carina Näslundh
Här ett exempel på utprövade modeller för det kollegiala utbytet, som verktyg för långsiktigt kvalitetsarbete.

Hur kan vi systematiskt utveckla kollegialt lärande på kommunnivå? Linköping har skapat sin egen form med regelbundna “insynsbesök” på skolorna. (Läs mer…)

Dra lärdom av Itis erfarenheter!

Inlagd den 13 april 2016 kl 18:12 i Övrigt

Nu har Skolverkets förslag till en nationell plan för skolans digitalisering avseende för- och grundskola presenterats. Det är ett stort steg framåt, men förslaget behöver diskuteras. Låt oss lyfta fram några väsentliga svenska erfarenheter, som sällan ges den uppmärksamhet de förtjänar. (Läs mer…)

Stiftelsen DIUs kommentar till skolverkets förslag till nationell strategi för skolans digitalisering

Inlagd den 7 april 2016 kl 16:47 i Övrigt


Skolverket fick i september i uppdrag av regeringen att utforma förslag till nationella strategier för skolväsendet. Nu föreligger för- och grundskoledelen av detta förslag. Regeringens initiativ är välbehövligt, men förslaget behöver utvecklas, framförallt på en central punkt.
(Läs mer…)

Guldäpplets jubileumsseminarium:
“Viktigt och på riktigt” –
när undervisningen tar nya kliv med digitaliseringen

Inlagd den 4 april 2016 kl 14:08 i Övrigt

De tidigare Guldäpplevinnarna Ylva Petterson, Katedralskolan i Skara och Martin Fernström, Årstaskolan i Stockholm visade på hur de utvecklar sin undervisning i den digitala eran i ett samtal med professor Åke Grönlund och Guldäpplejuryns ordförande Peter Becker vid Guldäpplets jubileumsseminarium på SKL.

- Guldäpplet har varit viktigt under de här 15 åren för att lyfta fram goda lärarerfarenheter och exempel, sa Per-Arne Andersson, SKL, (Läs mer…)

« Äldre Inlägg

Get the Flash Player to see the slideshow.

Välkommen till Framtidens lärande - nästa steg


Framtidens lärande – tillsammans skapar vi framtidens skola! – en arena och ett verktyg i kommunens utvecklingsarbete

Framtidens lärande – nästa steg! 2016

Arrangörer

Koordinatorer

Nyhetsbrev

Arkiv

Skriv inlägg

 

Nyhetsbrev

Namn

E-postadress

Sätt din kommun på kartan

egen_dator_karta
DIUs karta över kommuner med satsningar på egen dator. Finns din kommun med? Läs mer

Nätverk kring skriv- och läs med dator


Under Framtidens lärande 2010 startades ett nationellt nätverk kring skriv- och läsintroduktion med datorn som pedagogiskt verktyg. Läs mer

DIU

Följ reportage, debatt, mm i tidskriften DIU i tryck eller i urval på webben

Senaste inläggen

Senaste kommentarer