Beslutsboken: Fem konkreta åtgärder för IT i skolan

Omslag Beslutsboken

Den 4 juli, i samband med ett seminarium under Almedalsveckan, presenterades ”Beslutsboken” – ett förslag till nationellt åtgärdsprogram för att säkra en likvärdig spridning av IT i skolundervisningen. Bakom rapporten står Stiftelsen Datorn i utbildningen och IT&Telekomföretagen inom Almega.

Beslutsboken ger konkreta förslag inom fem områden: Etablering av regionala kunskapscenter, satsning på skolledarkompetens, ett digitalt lärarlyft, modernisering av lärarutbildning samt samordning av forskning kring användning av digitala verktyg och arbetssätt.

– Även om IT-användningen nu äntligen börjar komma igång ute i skolorna görs inte satsningar på ett systematiskt vis i alla skolor och kommuner, säger Peter Becker vid Datorn i utbildningen, en av medförfattarna till rapporten. Det behövs en samordning så att investeringar i nya verktyg sker på ett genomtänkt sätt, med kompetensutveckling och digitalt innehåll.framsida beslutsboken

I rapporten lyfts flera inspirerande exempel fram, bl.a. rörelsen bland lärare kring skriv- och lässtart med digitala verktyg, liksom klassers delade skrivande i bloggar och nytänkande kring undervisningsformer med ”vända klassrum”.

– För att Sverige ska fortsätta vara en av världens främsta IT-nationer är det avgörande att framtidens arbetskraft har digital kompetens av toppklass, säger Fredrik von Essen, näringspolitisk expert på IT&Telekomföretagen och den andre medförfattaren till rapporten. Användning av modern teknik och digitala arbetssätt måste därför genomsyra hela skolan, avslutar Fredrik von Essen.

Ladda hem rapporten här:
Beslutsboken